Thomas59
Sitter och kollar på BH med TV:n på i bakgrunden. Reklamen rullar på och jag noterar (eller det gjorde jag iofs redan för nåt år sedan) att man slutat säga "kronor". Numera heter det:

Du kan spara 500, kostar bara 300, låna 3000 och betala 100 osv. Inte 500 kronor, 300 kronor osv.

Jag noterade det först i radioreklam, tror jag det var, för SMS-lån och nu verkar det ha spridit sig till nästan all reklam.

Gissar att reklammakarna tror att det låter billigare utan "kronor" - "Låna 3000 och betala 300.."?

Blir nog så att alla företag som tar bort "kronor" åker upp på min BLACK LIST där företag med korkad, fånig eller obegriplig reklam samlas. Dessa företag handlar jag ALDRIG av. Kan dock bli lite begränsande med tiden om otyget sprider sig:x.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Thomas59 skrev:
...
Blir nog så att alla företag som tar bort "kronor" åker upp på min BLACK LIST...
Vad skulle det vara om inte kronor menar du?
Ören? Kilokronor? Dollar? Euro? Rial?

Nej, jag tror att du helt enkelt bara börjar leta efter något att reta dig på.
Du är nog troligen på väg att meritera dig för medlemskap i föreningen Grumpy Old Men:
https://www.youtube.com/watch?v=ePRYhNNdzwk

Välkommen i gänget (y)
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Thomas59
KnockOnWood skrev:
Vad skulle det vara om inte kronor menar du?
Ören? Kilokronor? Dollar? Euro? Rial?

Nej, jag tror att du helt enkelt bara börjar leta efter något att reta dig på.
Du är nog troligen på väg att meritera dig för medlemskap i föreningen Grumpy Old Men:
[länk]

Välkommen i gänget (y)
Nja jag fattar ju att det avser kronor. Misstänker att nån marknadsföringsguru fått för sig att det låter billigare om man säger tex 1000 i stället för 1000kr. På samma sätt som butiker prissätter varor med tex 99.90, 999 osv.

Det låter verkligen konstigt då man hör det i reklam och man nästan hör reklamguruns belåtna fniss i bakgrunden.

Lyssna noga på lite reklam där summa nämns så hör du. Nästan alla har slopat "kronorna".

http://www.oldguysrule.se/
 
Jag har gjort det enkelt för mig. Jag klassar all TV-reklam som korkad och fånig och därför tittar jag inte på den. Det innebär att jag inte vet vilka företag som har så fånig reklam att de borde svartlistas. På så vis slipper jag störas av den fåniga reklamen samtidigt som jag inte behöver undvika så många företag att det blir begränsande.
 
  • Gilla
Henri och 2 till
  • Laddar…
Thomas59 skrev:
...
Lyssna noga på lite reklam där summa nämns så hör du. Nästan alla har slopat "kronorna".

[länk]
Ledsen, men jag hörde inget ljud alls.
Kanske jag börjar bli för gammal: Hör illa, ser illa och luktar illa :p
 
Att uttala kronor i reklamen är ju en kostnad på en sekund extra, blir mycket pengar till slut! ;)
 
Det kan vara en fördel ibland.

Har en kompis som begärde "50 000" för ett utfört jobb vilket kunden accepterade. Till hans stora förvåning skickade kunden sedan 50 000 Dollar.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Han hade tur. Det hade ju lika väl kunnat vara 50 000 yen eller 50 000 baht...
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Thomas59
KnockOnWood skrev:
Ledsen, men jag hörde inget ljud alls.
Kanske jag börjar bli för gammal: Hör illa, ser illa och luktar illa :p
Haha, nä länken var en kontring på ditt tips om Grumpy Old Men.

Old Men Rules - Bra kläder.
 
Thomas59
bittle skrev:
Att uttala kronor i reklamen är ju en kostnad på en sekund extra, blir mycket pengar till slut! ;)
Så skulle det ju kunna vara men jag tror nåt reklamsnille tror han/hon kommit på nåt som får oss att uppleva en vara eller en tjänst som billigare.

Det låter ju verkligen krystat så nåt annat skäl än tidsvinst måste det vara.

Lyssna extra noga nästa gång reklam spelas så får ni höra.
 
Bha! Humbug, det skulle ju betyda att behöva sätta på reklam kanaler.
 
Thomas59
geekling skrev:
Bha! Humbug, det skulle ju betyda att behöva sätta på reklam kanaler.
Du överlever :wow:
 
Thomas59 skrev:
Sitter och kollar på BH med TV:n på i bakgrunden. Reklamen rullar på och jag noterar (eller det gjorde jag iofs redan för nåt år sedan) att man slutat säga "kronor". Numera heter det:

Du kan spara 500, kostar bara 300, låna 3000 och betala 100 osv. Inte 500 kronor, 300 kronor osv.

Jag noterade det först i radioreklam, tror jag det var, för SMS-lån och nu verkar det ha spridit sig till nästan all reklam.

Gissar att reklammakarna tror att det låter billigare utan "kronor" - "Låna 3000 och betala 300.."?
Nä, nu dj-vlar. Nu är måttet rågat ;)
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Thomas59 skrev:
Det låter ju verkligen krystat så nåt annat skäl än tidsvinst måste det vara.
Förstår inte vad du menar med krystat. Det är vanligt talspråk. Själv så använder jag ofta bara summan när jag pratar om ett pris på en vara eller offert. Valutan nämns oftast som ett förtydligande, bara när det är öppenbar risk för missförstånd.
 
Krilleman
Vem kikar/lyssnar på reklam frivilligt?

Reklamradio spyr jag på. Dessutom spelar dessa kanaler knappt någon musik längre. Och den skvätt musik som sänds är alltid samma sak om och om igen. Spelar ingen roll om det är bandit/MIX/RIX/Energy osv.

Dom programmen jag vill kolla på, kollar jag alltid efter det har sänts så man kan spola i reklamen! (Telia digital-TV)

OT
Tacka vet jag radio Nova från lilla Vagnhärad. "Den äkta reklamradion" enligt egen utsago. Stationen låg på vänstersidan, innan ån, om man kom från lästringe hållet.

Inte som dagens flamsiga skräp till reklamradio. :thumbdown:

http://radiohistoria.jvnf.org/nova.htm

logga_nova_1990_b.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.