Hej erfarna människor!
Vi är gröna som villaägare och har nu fått en firma att dränera vår 86m2 villa. Detta blev gjort på ett bra sätt vad vi kan förstå och firman har varit bra och tydliga hela tiden. Tills vi i dag fick räkningen på bortforsling av överskottsmassor... 24 400 svenska kronor kom det kalaset på. Med tanke på att hela dräneringen skulle kosta strax under 70 000 och allt extra de har gjort har blivit noggrant avstämt med oss var chocken rätt enorm... Jag är ju helt grön på detta, men är inte en månadslön mycket att betala för bortforsling av några ton jord?

Synpunkter mottagas med stort tack!

K
 
Hur mycket massor rörde det sig om? Jag fick massor bortkörda nyss. Det kostade omkring 600 för att få ett tomt flak hitkört, 900kr för hämtning och sen ca 40kr/ton i dumpavgift. Tot knappt 6000 för två överlastade flak Ink moms.
 
Tyvärr kan det nog vara riktigt för det beror väldigt mycket på hur massorna var beskaffade och på mottagningstationens bedömande. Är dom kinkiga så går det som orena massor och då blir det jättedyrt.

Ett vanligt pris för blandade fyllnadsmassor dvs ej ren jord kan ligga på allt mellan 150-500 kr per ton. Och ett par containrar fulla kan snart gå till ett antal ton. Problemet är att det klassas lite hur som helst och det är mottagaren som själv bestämmer vad det skall klassas som.

Men fråga din entrepenör vad dom får för tippavgift på massorna där dom lämnar.
 
Redigerat:
Enligt specifikationen handlar det om 56 ton jord pga att isoleringen på utsidan bygger 35m3 enligt byggarna.
 
Man får skylda sig själv med andra ord. Jag har liksom ingen tro på att de skulle försöka att lura oss, men summan är ju så hisklig att jag egentligen tycker det bryter mot konsumentköpslagen att inte upplysa om hur mycket det kan handla om.
 
Om jag räknar med mina priser Ink moms:
56 ton a 50kr = 2800kr
4 körningar a 2000kr = 10000kr

Jag tycker det låter som att du fick en bortforsling som var ungefär dubbelt så dyr som min. Jag skulle be firman motivera det, och kontrollera avtalen för att se att detta verkligen fanns med.
 
Tippavgifter kan vara en riktig rysare här i 08-land. Det gäller att hitta någon som behöver massor i precis rätt ögonblick.

Jag tycker ändå du ska be entreprenören om en specifikation på kostnaden, helt enkelt för att du är förvånad över nivån och vill förstå vad som ligger bakom.

56 ton borde vara 6-7st lastbilar. 8-10 ton per lass.
 
Som nämts kan priserna variera på mottagningsstället och det är inte transportören eller du själv som får klassa det.
Jag har själv råkat ut för att få olika pris för samma massor beroende på vilken dag det skickades iväg. Ett par tegelstenar i en container med jord kan bli blandade massor för tio gånger så högt pris om det är en kinkig person i mottagningen.
 
Prisen på mottagningstället var 220 sek/ton ~ 12000 alltså. Rästen är lön och maskinhyra...
 
Som jämförelse kostar det i Skåne ca 380 kr för utsättning av maskinflak sen tillkommer hämtning och tömning på 780 kr, allt plus moms. Detta betalade jag till en normal standard transportör och jag fyllde själv i så det är bara rena transportkostnader.

56 ton borde bli 7-8 flak så 10-12 tusen för transporter av massorna plus hantering av massorna på 12 tusen och då har du tyvärr dina 25 000. Om det sen är en del av jobbet eller det skulle upplysts om kostnaderna har jag ingen direkt uppfattning om.

Men priset för bortforslingen stämmer nog ganska bra även om det kan verka dyrt.
 
  • Gilla
M Larsson
  • Laddar…
Säg att det var 6 lastbilslass och 2000 kr/körning så är det rätt rimligt.
 
  • Gilla
Hamparaffe
  • Laddar…
Grävde ur källaren nyligen och det blev 4 containrar á max 5 kubikmeter. Totalt kostade det 13 500 kr. Kontaktade först BigBag men de skulle ha 18 000 kr för samma mängd. Så ditt pris är inte helt orimligt.
 
Tack alla för bra svar - även om det inte löser vår oförutsedda bankrupt...
 
Nygrön skrev:
Med tanke på att hela dräneringen skulle kosta strax under 70 000
Även om priset på bortforslingen kanske inte är orimligt ur ett Stockholmsperspektiv undrar jag hur ert avtal med firman ser ut? Det låter som att ni har fått någon slags fastpris eller prisuppskattning?
 
svartöra skrev:
Även om priset på bortforslingen kanske inte är orimligt ur ett Stockholmsperspektiv undrar jag hur ert avtal med firman ser ut? Det låter som att ni har fått någon slags fastpris eller prisuppskattning?
Inte ens i ett skånskt perspektiv är det orimligt för bortforslingen, men naturligtvis så är det viktigt vad man kommit överens om från början.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.