Förutsättningarna:
Hus byggt på 20-talet. 3 plans friliggande hus med källare ca 150 kvm. Undergrund av
uppskattningsvis lermark. Grundmurar av betong. Stomme och bjälklag av trä/betong. Fasader med puts med stomme av trä och betong. Sadeltak med beklädnad av betongpannor ovan råspont inklädd av asfaltspapp. Har idag inga uppgifter om evt gjorda renoveringar. Huset finns i ett populärt område i stor stad. Säljs av ett dödsbo med friskrivning. Tomträtt, oklart vad friköp kostar, dock har vi för ca 5 år sedan tittat på liknande objekt där tomten kostade 1,5 miljoner att köpa fri (skulle då vara 50% av taxeringsvärde). Detta objekt är taxerat till drygt 4 miljoner (mark+fastighet) och ligger ute för detsamma.

Vad som framkommer i av säljaren beställd besiktning:
Grund: Äldre dränering. Putssläpp och skador på grundmuren.
Fasaden: synliga och skadade infästningar betong/lecastenskiva. Sprickor och putssläpp. En del kvarstående dagvatten.
Fönster och dörrar: Röt/färg/kittskador och torrsprickor.
Tak: Betongpannor på asfaltinklädd träpanel. Torr och spröd papp. Trasiga pannor. Mossa på takbeläggningen. Skadade plåtar. Plåttak under balkong ej besiktigat pga åtkomstproblem.

Inne: fuktrosor i innertak. Kondens på fönster.
I källaren (förråd, pannrum och integrerat garage) äldre dränering och trädetaljer. Förekomst av putssläpp och skador i betongen. Generellt gamla våtrum utan godkänt tätskikt, skador i detta och otäta rörgenomföringar. Rostskadade gjutjärnsbrunnar.

Balkong med rötskador.
Rökkanal ej omnämnd i protokollet. Kakelugn, funktion okänd.

Vind och ventilation. Halva vinden inredd/öppet upp i nock från våning 2. Vind ovan ryggåstak samt i inklädd takfot är ej besiktningsbar. Igensatt takfotsventilation (om denna öppnas – kan fuktproblemen minskas då? - min fundering). Torra fuktorosor främst vid takgenomföringar. Mindre missfärgning/påväxt på konstruktionen.
Uppvärmning oljepanna och vattenburet radiatorsystem.

Generellt tänker jag att följande kommer att behöva åtgärdas, dock osäker på inom vilken tid som är rimligt?
- Nytt tak (papp och pannor)
- Dränering?
- Radon?
- Fasaden? Hur stort ingrepp är detta att åtgärda? Förstår att det beror på hur mycket som är skadat men säg om det är enstaka skador?
- Helt nya badrum inkl tätskikt och golvbrunnar. Bör utökad VVS-besiktning göras? Kan alla rör i huset behöva bytas? I en sådan besiktning bör väl även ventilationen gås igenom?
- El. Bör väl kanske också besiktigas separat. Oklart i nuläget när denna uppdaterades.
- Fukten är väl det mest oroande. Kommer dränering och nytt tak komma åt dessa problem tro? Hur viktig är dränering om man har oinredd källare?
- Uppvärmningen måste åtgärdas. Till bergvärme eller luft/vattenpump troligen?

Sammantaget – stort renoveringsbehov föreligger. Verkar skicket rimligt eller är det något man verkligen bör se upp med (hussvamp förmodar jag…). Vi är beredda på att vika en del ekonomiskt åt renovering. Målning och ytskikt gör vi själva samt viss köksrenovering. Tak, dränering, våtrum, evt el till hantverkare.

Tacksam för all input, råd och tips generellt samt inför visning!
 
I vilket område ligger huset eller ännu hellre en läng till mäklaren. Många områden i stockholm byggdes samtidigt så med en mer exakt position är det lättare att säga vad det är för problem just där.

Jag skulle akta mig noga för att köpa något som inte har friköpt tomt eller åtminstånde räkna in i kostnaden att köpa loss tomten direkt. Dels är det en rätt dyr avgift och sen så vet du aldrig vad staden får för sig.

Det låter inte som att det är reänerat så det är nog bra att ta med i kalkylen.

Radon är vanligt i stockholm men står huset på lera kan det isolera, eller förvärra problemen. Det borde gå att lösa vid dränering.

Räkna med att riva alla badrum om ni ska använd dem "normalt" alltså intebara bada badkar en gång i veckan utan att spilla vatten på golvet

Fuktrosor vid genomföringar borde vara antingen att det inte är tätt på taket eller att rören är dåligt isolerade och att det blir kondens i dem..

Jag skulle råda er till att vika typ all tid till renovering närmaste åren. Erfarenheten av ett hus från 34 säger att ALLT tar väldigt lång tid. Om ni inte flyttar från hus är det också hysteriskt dtrt första året men en massa saker man inser behövs för att rå om ett hus.

Sammanfattningsvis, bra hus verklar kosta ungefär lika mycket i bra områden som dåliga så det kanske inte lönar sig att köpa renoveringsobjekt men är det det enda som finns där ni vill bo är det bara att gilla läget.
 
Friköpning av tomträtt kostar kanske ca 90% av taxvärdet för tomten.
Man gör ofta ett avdrag för investeringarna i trädgården.
 
Tack för svar toolman77 och anskris. Vi bor även för närvarande i hus som dock inneburit lite andra utmaningar, bla mycket jobb med tomten som tagit mycket ledig tid i anspråk. Misstänker också att rena renoveringsobjekt i Stockholm kan bli lika dyra som ett färdigrenoverat hus. Vad jag dock inte gillar är att köpa något och vraka dyrt för eventuellt slarvig och smaklös renovering som jag kanske ändå måste åtgärda och således också betala för. Sen verkar det märkligt nog som många glömmer (ignorerar?) faktum att det är tomträtt. Att köpa loss blir ju en hel del till... Nåväl, länk till objekt http://www.maklarhuset.se/till-salu/villa/enskededalen-enskede-akervagen_87-558550
Har tittat på liknande objekt tidigare som då bla hade radonproblem och dräneringsvehov. Och tomträtt.. Där var det byggplaner på granntomter som var alltför negativt.

Tacksam för ytterliga input!
 
OJOJOJ

Utan att räkna på renoveringen, men det blir lätt 1,5 mkr, kanske mer
 
Hus 4 milj
Totalrenovering 1,5 milj
Tomträtt 1,5 milj

Totalt 7 milj och en jäkla massa arbete.. jag är tveksam.

Jag tror tyvärr att ni har rätt i att många ignorerar det faktum att det är tomträtt, på samma sätt som många köper bostadsrätter utan att ta särskilt mycket hänsyn till föreningens ekonomi.


Vad kostar ett hus i samma område i bättre skick (t.ex. hyfsat tak och dränerat) och med friköpt tomt?
 
Jepp, har också räknat som pelpet, säkert 1,5 miljon i renovering och lika mycket för tomt. Dessutom kommer det säkerligen bli budgivning också... Hus i samma storlek i området går för 7-10 miljoner, långt ifrån alla totalrenoverade. Som sagt, är inte så sugen på att lägga någon miljon extra på ett hafsrenoverat eller ur estetisk synpunkt dåligt renoverat hus. Dels betala mer och sen betala ytterligare för att fixa till gjorda "missar". Men som någon sagt i annan tråd, kanske bästa objekten är de som totalrenoverades på 80/90-tal och så nu göra en grundlig ytskiktsrenovering, badrum och kök..
Vad det gäller tomträtt har jag funderat på om man kan vänta ett par år med att köpa loss, tills värsta renoveringskostnaderna lagt sig..?
 
Jag ser framför mig hur fantastiskt fint det där huset kommer bli efter omfattande renovering... Som tidigare sagt blir det säkert 1.5-2 miljoner i renoveringskostnader. Enskede är ett riktigt nice område och stan växer utåt så jag är helt säker på att dessa pengar kommer fås igen för att inte tala om njutningen att bo i ett så fint hus under tiden!

Har man tid och ork att ta på sig ett stort renoveringsobjekt tycker jag att det här objektet är optimalt... Hade så gärna gjort det själv om jag hade möjligheten för tillfället.

Det tråkiga med dessa objekt är att det ofta är någon byggherre som kniper dem, renoverar upp med kontakter och eget arbete och gör en fet vinst...
 
Hej

Jag bor i Svedmyra så det är ju bara ett stenkast bort. Dalen är trevligt med charmiga hus, bakom skogskyrkogården borde inte heller nynäsvägen höras så mycket.

Verkligen charmigt hus, men i behov av en rejäl upplyftning. Skönt med putsad fasad, långa underhållsintervall och ett jobb man lejer bort. Som trähusägare är jag lite avis nu när det är dags för målning.

De riktigt stora och jobbiga/dyra arbetena är dränering som kommer sabba hela tomten, tilläggsisolering av putsad fasad, tak, badrum och ventilation. 1,5 miljoner låter inte fel.

Om ni ska ta bort oljebrännaren kommer antagligen självdraget att fungera sämre när inte murstocken värms

Hur tjocka väggar skulle du uppskatta att det är?

Radonproblem i ett 20tals hus är antagligen orsakade av markradon och inte radonhaltig blåbetong.Så det går att ventilera bort.

Plattan under huset är med all säkerhet inte isolerad. Den har antagligen inte enns kontakt med marken längre utan är fribärande efter att marken sjunkit undan.Det går att bila upp, sätta in granabgolv eller låta vara beroende på hur du tänkt använda källaren. Det är i alla fall inte akut om det inte är tvunget för att radonventilera.

Hur långt är kontraktet på tomträtten? Vet att staden höjt rätt rejät vid omtecknande så om är långtid kvar ger det lite extra trygghet.

Av taxeringsvärdet kan du ju tydligt se vad det är du köper:
Byggnadsvärde 1 000 000 kr
Markvärde 3 324 000 kr

Tomt med tillhörande hus och inte tvärt om, det är tyvärr läget med citynära villor i Stockholm att eftersom läget är det som kostar så spelar husets skick inte så stor roll.
Om du inte fastnat stenhår för just det här huset är mitt råd att köpa något där dränering, tak och isolering/fönsterbyte är gjort och koncentrera dig på att renovera ytskickt, kök och badrumm.
Framför allt tilläggsisolering och fönsterbyte är sådant som inte höjer byggnadens värde så jättemycket så det är bättre att låta någon annan ta förlusten på. Din vinst är att du slipper måla fönster :)
 
Redigerat:
Daggen84 skrev:
Det tråkiga med dessa objekt är att det ofta är någon byggherre som kniper dem, renoverar upp med kontakter och eget arbete och gör en fet vinst...
Min erfarenhet, efter ett lättare hemnet beroende är inte att samma hus kommer ut igen på marknaden efter uppköp och renovering så jag tror inte att det är så vanligt med "property ladder" i just de här områdena. Snarare på lägenheter då
 
O
Att friköpa tomten kostar 50% av marktaxeringen. Det bestämmer man själv när man vill göra...
Men jag förstår tanken med ett renoveringsobjekt... Det har jag själv varit på jakt efter... tills vi insåg att det blir nästan samma pris å bygga nytt.... så nu ska man "bara" hitta en tomt....
Jag litar inte på att folk gjort ett bra bygge när de renoverade badrum eller källare... eller vad som... därför vill jag åxå ha
renoveringsobjekt... Man vet vad man får....
 
toolman77 skrev:
Min erfarenhet, efter ett lättare hemnet beroende är inte att samma hus kommer ut igen på marknaden efter uppköp och renovering så jag tror inte att det är så vanligt med "property ladder" i just de här områdena. Snarare på lägenheter då
Kan nog stämma i det här området... Jag har själv budat på två hus i ett annat område runt Stockholm med omfattande renoveringsbehov och bägge kom ut ett år senare tillbyggda i toppskick.

Huset är hursomhelst fantastiskt fint med grym potential!
 
Ja, det blir ju lite sjukt att man i princip får betala för tomten två gånger. Typ för att få förmånen att köpa loss tomträtten :) Att köpa tomt och bygga är ju ett alternativ - det är så vi gjorde med nuvarande hus, Men så mycket tomter nära stan finns det ju inte. De kostar ju isåfall lika mkt som med ett hus på.
Vad det gäller väggtjockleken får jag kolla upp det närmre på visning.
Ett alternativ är ju att installera pelletspanna, verkar lite bökigt med eldning/passning men det kanske är ok ändå? Och få bättre ventilation på köpet.
toolman77, du nämner isolering av fasad samt åtgärd av ventilation - är det så att hela fasaden behöver åtgärdas tro? Och vad gäller ventilation, menar du om man ska byta ut självdraget? Tänker att ett sånt här hus kanske gärna vill ha en oinredd källare (lite fukt där inte världens problem då?), självdrag och fungerande öppen spis/kamin. Vad gäller fukt/rötskador bör man väl komma rätt långt med nytt tak? Men vad jag funderar över är vad man bör kontrollera extra noggrant i grundstomme (irreversibla skador där nytt tak och dränering ej åtgärdar problemet). Hur mycket röta och påväxt kan man acceptera på exv vind?
 
Hur stor budget har ni?
 
Om du slutar värma skorstenen med att elda något kommer det miska självdraget. Det kan vara så att det räcker ändå och det kan behöva förbättras. Det är hursom hellst väldigt meckigt och nästan ogörligt att t.ex få in ftx i ett 20 tals hus.

Isolering är ett kapitel för sig framförallt att isolera taket. Har du kutterspån i taket har de antagligen kanat ner en del och lämnat nocken bar. Det går att blåsa in cellulosa i de bifintliga facken men det blir svårare att öka isoleringstjockleken.

Vi har inredd källare och fick märkbart mycket bättre inne klimat när vi satt in en luf/ luft värmepump som både cirkulerar och torkar upp luften. Det var fuktigt innan och då har vi ändå fungerande dränering.

Köpa tomt i enskededalen är nästan omöjligt. Vill ni bygga eget är det snarare gamla sommarstugeområden typ högmora i huddinge ni får kolla på om ni vill komma någorlunda nära stan. Länna expanderar också mycket. Men att hitta en vill tomt utmed tunnelbanan är varken lätt eller billigt.

Mitt enda råd om ni köper är att blunda och hoppa :) Det kommer dyka upp ett gäng skuma/korkade/farliga grejer om ni köper ett nästan 100år gammalt hus. Det är bara att ta med i beräkningen gilla läget och rätta till saker när de dyker upp.

Som en klok kollega sa: det finns bara två sätt att äga ett gammalt hus. Gilla att renovera eller gilla att betala någon för att renovera.

En typisk bra grej att kolla är hur källarväggarna mår. Jag har varit på visningar där man kunnat se ut genom sprickor i väggeninte så kul att rätta i egerhand. Ta med en kula och rulla på golvet för att få en uppfattning om ni kommer bli jagade av damsugaren.

Källare eller inte källare är sällan ett val, i dalen/enskede har de flesta hus källare så vill man bo där blir det med källare. Lite extra meckigt men tänk vilka lager av surkål och bärs du kan ha :)
 
  • Gilla
Daggen84
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.