Har precis haft en liknande post kring den dåliga dammupptagningen från min Bosch 8 SJL. Då visade sig att sågvinkel och kapteknik gjorde stor skillnad även om dammupptaget inte var imponerande.

Nu har jag fräst både MDF och limfogsskivor och tycker att dammupptagningen åter igen är katastrofal. Har en Bosch GOF 1600 som jag kopplar till en Festool MINI med ny påse. Med MDFen så kändes det inte som att något hamnade i dammsugaren. Hela garaget är täckt av ett tunt lager MDF-damm, mycket irriterande! Med limfogskivorna så är spridningen inte lika stor och framförallt är spånen just spån och inte damm, men det hamnar ändå spån på hela mig samt i stor radie kring bordet.
Jag har fräst en del med Boschen, mest kanter och inte tyckt att den dammat så, men nu fräste jag 4 st 40mm spår med en 10mm fräs mao mer yta. Jag uppskattar att ca 50% av spånen hamnar utanför.

Jag vill inte komma med en för tidig slutsats men är MINIn för klen för att klara en fräs? Behöver jag kolla på sugare med större luftflöde? Hur kan jag få MDF att damma mindre?
...gillar att fräsa och kommer att fräsa mycket men känner nu att jag gör det motvilligt då dammet blir ett problem. Funderar tom på att sälja Boschen och gå över till en Festool OF 1010 om den klarar dammupptagningen bättre.
 
Jag är inte heller helt nöjd med dammhanteringen på min GMF1600 men jag kan inte jämföra med någon annan fräs tyvärr. Däremot är det mest kantbearbetning som jag stör mig på - det är ju jobbigt att sätta dit dammkåpan och den är i vägen men den ger heller inte 100% resultat. Däremot att fräsa spår tycker jag funkar ganska bra...
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Jag har en bosch gof 2000 tror jag den heter. Och den har ett värdelöst utsug. För det första så har den en inbyggd fläkt som blåser rakt ner på stålet. Det gör att det blåser trädam överallt och mer därtill. Är det så på din så kommer det alltid vara dåligt utsug.

Pär
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Nu har inte jag fräst med blå bosch, dock en hel del MDF med festool of1010. Måste säga att med den kopplad till min Nilfisk sugare så dammar det nästan ingenting. Har ändå fräst djupa spår med 20mm notfräs.

Valde festoolen före bosch, delvis på grund av att jag uppfattade det som att den hade bättre dammhantering!
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Jag upplever att dammupptagningen när jag fräser spår och liknande är ganska ok. men efter att precis ha fräst kanter och falsar på runda speglar i MDF så kan jag bara konstatera att där fungerar inte dammhanteringen. MDF måste vara Guds straff till fräsaren, maken till material att damma har jag aldrig stött på tidigare. Att fräsa i MDF utan bra andningsskydd är obra.

Det skulle vara intressant att höra hur ex. OF1010 eller en dedikerad kantfräs hanterar kantbearbetning i MDF.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
pär h skrev:
Jag har en bosch gof 2000 tror jag den heter. Och den har ett värdelöst utsug. För det första så har den en inbyggd fläkt som blåser rakt ner på stålet. Det gör att det blåser trädam överallt och mer därtill. Är det så på din så kommer det alltid vara dåligt utsug.

Pär
Precis så upplever jag att 1600:an beter sig. Det känns som att den blåser ut spånen.
 
vectrex skrev:
Nu har inte jag fräst med blå bosch, dock en hel del MDF med festool of1010. Måste säga att med den kopplad till min Nilfisk sugare så dammar det nästan ingenting. Har ändå fräst djupa spår med 20mm notfräs.

Valde festoolen före bosch, delvis på grund av att jag uppfattade det som att den hade bättre dammhantering!
Hur är Nilfisken i kapacitet jämfört med Festools sugare (uppskattningsvis)?

Hmm, usch nu kliar det i Festool-tarmen igen! Skönt att höra att det nästan inte dammar något även med MDF!
Mitt misstag var att jag funderade kraftigt på att köpa en 1010:a först men tänkte att jag skulle vara förnuftig och inte tänka märkestroget så jag köpte Boschen där jag fick kraftigare maskin som dessutom klarade 12mm stål.
Där fick man för att man är dumsnål. Har ändå flest 8mm-stål märker jag nu :banghead:
 
DarrenB skrev:
Mitt misstag var att jag funderade kraftigt på att köpa en 1010:a först men tänkte att jag skulle vara förnuftig och inte tänka märkestroget så jag köpte Boschen där jag fick kraftigare maskin som dessutom klarade 12mm stål.
Där fick man för att man är dumsnål. Har ändå flest 8mm-stål märker jag nu :banghead:
Det är väl inget att vara ledsen över. Här på forumet har jag lärt mig att man faktiskt MÅSTE ha flera fräsar så nu är det läge att utöka samlingen. ;)

Nu när den fina MFT bänken börjar bli klar så kan det väl vara dags att börja bygga ett fräsbord och då kanske GOF:en kan komma väl till pass?
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
DarrenB skrev:
Hur är Nilfisken i kapacitet jämfört med Festools sugare (uppskattningsvis)?

Hmm, usch nu kliar det i Festool-tarmen igen! Skönt att höra att det nästan inte dammar något även med MDF!
Mitt misstag var att jag funderade kraftigt på att köpa en 1010:a först men tänkte att jag skulle vara förnuftig och inte tänka märkestroget så jag köpte Boschen där jag fick kraftigare maskin som dessutom klarade 12mm stål.
Där fick man för att man är dumsnål. Har ändå flest 8mm-stål märker jag nu :banghead:

Jag har ingen aning faktiskt, dock är jag rätt övertygad om att du inte kommer rädda dammupptaget speciellt mycket genom att öka suget.

Jag skulle nästan kunna gå så långt som att säga att OF1010 är dammfri, åtminstone lika dammfri som en sänksåg. Jag skulle inte ha några problem att fräsa i möblerade rum inomhus, även i MDF (så länge dammsugaren är påkopplad). Enda gången det dammar något är när man fräser igenom (hål) ett material, men då handlar det mest om grövre damm som sakta ramlar ned på golvet under ämnet. Även kantfräsning är nästintill dammfri (förutsatt att man använder spånuppsamlaren.

Jag håller med om att MDF dammet är fruktansvärt fint, får vetemjöl att framstå som grus i jämförelse.
 
  • Gilla
DarrenB och 1 till
  • Laddar…
Ooofff har redan börjat titta på en ny OF1010:a! :beer:

Kan tänka mig att den även kommer att fungera bättre med mina Festoolskenor.
 
Får säga att jag inte är jätteimponerad av deras (festools) rälsanslag till of1010. Har inte använt det mycket ska sägas kan vara handhavande fel oxå, men jag tycket att fräsen gärna ville hänga lite på skenan.
 
Xlntjone skrev:
Får säga att jag inte är jätteimponerad av deras (festools) rälsanslag till of1010. Har inte använt det mycket ska sägas kan vara handhavande fel oxå, men jag tycket att fräsen gärna ville hänga lite på skenan.
Då får man använda den där lilla stödfoten. OF2200, som jag för övrigt tror är världens bästa fräs när det gäller dammhantering och nästan allt annat, har en specialfot som man använder vid skenfräsning. Då blir det inget glapp alls. Men, som vanligt: Smakar det så kostar det. I det här fallet en hel del.
 
mattiasp skrev:
Då får man använda den där lilla stödfoten. OF2200, som jag för övrigt tror är världens bästa fräs när det gäller dammhantering och nästan allt annat, har en specialfot som man använder vid skenfräsning. Då blir det inget glapp alls. Men, som vanligt: Smakar det så kostar det. I det här fallet en hel del.
Jag får kolla upp det om det finns till 1010 också.
 
Det stämmer att man skall använda stödfoten när man kör med skenan. Ena sidan av sulan skall vila på skenan och den andra på stödfoten. Sulan kommer alltså att "sväva" 5 mm ovanför ytan som skall fräsas. Stödfoten satt monterad på min OF1010 när jag köpte den.

Jag förösker med några bilder:

IMG_0238.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0239.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag brukar trycka skenanslaget mot skenan och sedan bara släppa ned stödfoten så den hamnar på rätt höjd.
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.