Jag är i det närmaste total amatör när det gäller träbearbetning så ha detta i betänkande när ni svarar...

Min helintegrerade diskmaskin har en "falsk" front som består av ett par hopmonterade lådfronter av fanerad ek. På sidorna av fronterna är en massiv list av ek som kanske är 5-6 mm tjock limmad.

När man öppnar luckan på diskmaskinen så skrapar den nedersta lådfronten mot stommen på ett av skåpen vid sidan om - med tiden antar jag att detta kommer att ge slitage/skador varför jag vill åtgärda det snarast. I teorin borde detta inte hända (då fronterna är någon enstaka millimeter smalare än öppningen för diskmaskinen) men i praktiken har det visat sig svårt att montera dem perfekt så jag överväger nu att försöka slipa, fräsa eller på annat sätt ta bort typ en millimeter på de nedersta 10-11 cm på ena (eller kanske för symmetrin båda) sidorna av den nedersta lådfronten (det blir då listen man får bearbeta) och sedan lacka igen.

Tråkigt nog har jag inga proffsiga verktyg med fast arbetsbord utan bara handverktyg (en handöverfräs och några typer av enklare slipmaskiner och förstås vanliga filar) och en gammal hyvelbänk att tillgå.

Då jag inte har mycket snickarvana är jag ganska säker på att det kommer att bli fult och ojämt om jag går lös på det "på fri hand" med en fil eller slipmaskin. Har någon några förslag på något sätt man skulle kunna rigga upp det hela så bra som möjligt för ett bra resultat med den utrustning jag har? Bör jag slipa eller fräsa?

P.S. Jag har försökt att hitta någon lokal möbelsnickare i Södra Stockholmstrakten som skulle kunna hjälpa till men så här långt gått bet på det (arbetet är väl för litet för att det skall vara intressant) - så det verkar som om jag får försöka så gott det går själv...
 
Redigerat:
Det är ju ganska snabbt löst om du har en handöverfräs. Bara att spänna en rak planka, vattenpass eller liknande på adekvat avstånd från kanten och använda det som anhåll för fräsen. Känner du dig mer trygg med filen så är 1mm inte heller hela världen att avverka för hand.
 
Annars borde en elhyvel (eller hemska tanke en vanlig putshyvel) eller en bandslip fungera.

Ta putshyveln du, det är enklast, roligast och låter och skräpar ner minst :)
 
Om man inte är van vid verktygen så är jag rädd att en hyvel kan orsaka mer avverkning än man tänkt sig, likaså skulle jag säga att det inte är det lättaste att ta 1 mm jämnt med en hyvel.

1-2 mm hade jag nog kört med sandpapper, det tar lite länge tid men du har full kontroll på arbetsförloppet. Spänn en rak(!) bräda på ena sidan som är injusterad 1 mm under kanten du ska slipa. Sen är det bara att sätta igång med en slipkloss!
 
C
Ek är dock inte lättaste träslaget att bearbeta för hand, så lite tålamod kommer nog att krävas...
 
Om du har vanliga lådor (typ ikea m.fl) där fronten är lös brukar det gå att justera luckorna i sidled ett par milimeter. Kan du rucka på lådfronterna så slipper du göra åverkan på köket. Då slipper du lacka om eklisterna också.
 
Tråkigt nog är det inte IKEA diskmaskin eller deras monteringskitt utan en annant fabrikat med väldigt lite möjlighet att "rucka" hit eller dit (har redan prövat det). Fronterna sitter däremot monterade samman med IKEA metallbleck men även dessa har väldigt lite marginal att lira med...

Jag mins med förskräckelse hur det gick i träslöjden i skolan när man skulle slipa eller fila något - blev alltid mer på något ställe tills man tagit bort mycket mer än man tänkt sig (och inte ens då var det rakt :confused:) så jag är nog mer inne på att på att fräsa eller göra någon typ av bearbetning med ett verktyg som jag kan stöda mot något stabilt...
 
Eller också går du närmaste snickeri så löser de problemet :)
 
Kolla med Nackasnickerier. De hjälpte mig att fräsa och borra för en kökslucka som jag var tvungen att byta hängningsriktning på. Pris: En vetelängd :)
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Tack för tipset om Nacka snickeri - kanske testar jag med dem.
 
Kan du posta en bild hur det ser ut?
 
Sporrad av tipsen i den riktningen gav jag mig på de olika beslagen en gång till och tji den som ger sig det verkar i alla fall för tillfället ha löst problemet - får se om det varar eller om det ger med sig igen efter ett tag. Dyker problemet upp igen tror jag att jag provar med sandpapper då det efter närmare inspektion nog är mindre än en millimeter det rör sig om...
Tack för alla förslag!
 
Skönt att det löste sig, blir snyggare ju mindre åverkan man blir tvungen att göra
 
En millimeter på en bit av massivt trä? Det enklaste är väl ett grovt sandpapper och en slipkloss. Det tar kanske nån kvart, men det är nog ändå det snabbaste sättet.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Med en liten putshyvel löser man sådana problem. Jag använder stanleys lilla stöthyvel som putshyvel med perfekt resultat. Se bara till att den är väl skärpt. Du kan putsa bort tiondelar per drag. Tio drag ger en mm, gjort på tio sekunder.
 
  • Gilla
godeha och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.