Tyckte problemtal var roliga förr, men nu hundra år senare så blir jag bara förvirrad.
- Är det någon som har lätt för att räkna moniers sätt?
Låt oss säga att mitt tak är 320cm långt.
X = 320cm
Sen tappar jag fokus.
- Är det någon som har lätt för att räkna moniers sätt?
Låt oss säga att mitt tak är 320cm långt.
X = 320cm
Sen tappar jag fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Räkna ut läktavståndet vid olika takfall. C/C avstånd mellan 320 – 375
A Takfallet är 4200. Då blir uträkningen:
4200 – 350 – 25 = 3825
(takfallet – måttet vid takfot – måttet vid nock)
3825 ÷ 375 = 10,2
(avståndet mellan nockläkt och första läkt ÷ max läktavstånd = antal läkt)
3825 ÷ 11 = 347,7 = 348
(3825 ÷ antal läkt höjt till ett jämt antal = läktavstånd)
*
Prova nu själv.
B Takfall 5700 = läktavstånd?
C Takfall 6300 = läktavstånd?
A Takfallet är 4200. Då blir uträkningen:
4200 – 350 – 25 = 3825
(takfallet – måttet vid takfot – måttet vid nock)
3825 ÷ 375 = 10,2
(avståndet mellan nockläkt och första läkt ÷ max läktavstånd = antal läkt)
3825 ÷ 11 = 347,7 = 348
(3825 ÷ antal läkt höjt till ett jämt antal = läktavstånd)
*
Prova nu själv.
B Takfall 5700 = läktavstånd?
C Takfall 6300 = läktavstånd?
T får du ju fram när lagt första pannan. är ju beroende på hur pannansdals tänkta dropp hamnar i hängrännan.Yrrol skrev:
vet du inte det så blir det bara en x faktor som inte går att räkna ut(alternativt blir många mått)
undertaket mot din bostadsyta? ingen råspont och papp eller väv?Yrrol skrev:
Har inte sågat färdigt än men...
* Antingen läktar jag direkt på. Eller masonit först.
* Förut satt det en bräda mellan taket och hängrännan men den stängdeigen luftkanalerna på undertaket så massa skit fastnade. Tänkte skippa detta och tror på att välja sånna hängränn fästen som bilden innan samt kanske en tunn plåt istället för hindra skätt från rännan.
Visa bilaga
Bärläkten låg direkt på taket innan. teglet var från 20 eller 50talet, så det har ju klarat sig länge.
Lägger jag till ströläkt så det blir ännumer luft, och minskar risken för skräp som fastnar i trånga luftkanaler så bör det hålla längre än innan... lägger jag masonit så är det ju en chansing ifall det blir som kvävande lock, eller som extra skydd. Papp är inte ett alternativ efter att jag pratat med pappfabrik.
//är lite stressad att få på teglet innan snön. har ringt snickerifirmor men ingen har tid/lust
* Antingen läktar jag direkt på. Eller masonit först.
* Förut satt det en bräda mellan taket och hängrännan men den stängdeigen luftkanalerna på undertaket så massa skit fastnade. Tänkte skippa detta och tror på att välja sånna hängränn fästen som bilden innan samt kanske en tunn plåt istället för hindra skätt från rännan.
Visa bilaga
Bärläkten låg direkt på taket innan. teglet var från 20 eller 50talet, så det har ju klarat sig länge.
Lägger jag till ströläkt så det blir ännumer luft, och minskar risken för skräp som fastnar i trånga luftkanaler så bör det hålla längre än innan... lägger jag masonit så är det ju en chansing ifall det blir som kvävande lock, eller som extra skydd. Papp är inte ett alternativ efter att jag pratat med pappfabrik.
//är lite stressad att få på teglet innan snön. har ringt snickerifirmor men ingen har tid/lust
Redigerat:
Behålla originalkonstruktionen. (det är inga vanliga vertikala takstolar under utan det är en horizontell balk i mitten, hade inte gått att lägga färdiga råspontundertak). Sen trodde jag först det bara var 5 brädor som behövde bytas totalt, inte 50 när man rev i det och var lite för hårt dömande.
Nu är undertaket sågat, ströläkten ditsatt.
När jag försöker räkna på moniers tabeller så får jag intrycket att man måste ha satt översta och understa bärläkten för att kunna räkna ut övriga mått.
- Är det så man brukar göra?
Nu är undertaket sågat, ströläkten ditsatt.
När jag försöker räkna på moniers tabeller så får jag intrycket att man måste ha satt översta och understa bärläkten för att kunna räkna ut övriga mått.
- Är det så man brukar göra?
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 358 inlägg
Ja, du börjar visst begripa
Översta pannans läge styrs ju av att nockpannan skall överlappa, så det inte kommer in vatten där.
(Glöm inte nocktätningsbanden)
Och den nedersta pannan skall ligga, så att droppet hamnar i hängrännan.
Däremellan justerar man avståndet mellan pannorna så de ligger med jämnt avstånd.
Det är ju mest en utseendesak.
Så ja, du verkar vara på upploppet nu
Översta pannans läge styrs ju av att nockpannan skall överlappa, så det inte kommer in vatten där.
(Glöm inte nocktätningsbanden)
Och den nedersta pannan skall ligga, så att droppet hamnar i hängrännan.
Däremellan justerar man avståndet mellan pannorna så de ligger med jämnt avstånd.
Det är ju mest en utseendesak.
Så ja, du verkar vara på upploppet nu
Nu har jag satt hängrännekrokarna och är redo att börja med bärläkten.
När jag ser på en bild i manualen så är första läkten vänd att bli 28mm hög istället för 25mm hög som dom andra.
- Såg även youtubefilm där dom sa att om första raden pannor är fallande så är det fel, ska va samma vinkel som övrigt.
Är det en ritmiss, eller meningen att jag ska vända läkten så den blir högre på första raden?
se punkt 3
När jag ser på en bild i manualen så är första läkten vänd att bli 28mm hög istället för 25mm hög som dom andra.
- Såg även youtubefilm där dom sa att om första raden pannor är fallande så är det fel, ska va samma vinkel som övrigt.
Är det en ritmiss, eller meningen att jag ska vända läkten så den blir högre på första raden?
se punkt 3
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja nedersta läkten skall vara stående annars lutar inte pannorna lika. Andra pannraden vilar ju på första pannraden. Första pannraden vilar ju på den nedersta läkten enbart och måste då vara högre/stående.
Räknade lite nu på pannor / takets bredd. Mattematiskt så kommer sista pannan ligga 9cm utanför.
Det är kapning som gäller då antar jag, även för nockpannan fast dom ser anpassningsbara ut så borde gå att skjuta ihop dom mer.
att tegel hamnar lite utanför på något ställe gör väl inget för man trixartill vindskivor som döljer allt sen ändå?
Det är kapning som gäller då antar jag, även för nockpannan fast dom ser anpassningsbara ut så borde gå att skjuta ihop dom mer.
att tegel hamnar lite utanför på något ställe gör väl inget för man trixartill vindskivor som döljer allt sen ändå?
Grundstött
· Halland
· 28 358 inlägg
Du kan inte justera takets bredd lite, så det stämmer med pannornas bredd?
Hur man kan kapa, utan att det läcker utanför, beror väl på om man har enkel- eller dubbelkupigt tegel,
och hur breda "vattbrädor"/vindskiveplåtar man har.
Hur man kan kapa, utan att det läcker utanför, beror väl på om man har enkel- eller dubbelkupigt tegel,
och hur breda "vattbrädor"/vindskiveplåtar man har.