Har en fjärrvärmepanna och tvårörssystem till värmen.

Cirkulationspump till två våningar och självcirkulation i källaren.

Har nu flyttat ett element i källaren (sitter mycket lägre än innan) och självcirkulationen fungerar inte på det elementet längre. De övriga elementen i källaren fungerar bra fortfarande.

Så jag vill koppla in det flyttade elementet på slingan med cirkulationspump.

Räcker det att koppla om framledningen och låta returen vara?
 
Ok. Lyfter tråden nu när det börjar bli dags att dra igång värmen igen :)
Har kollar lite och hittat tillopp och retur på självcirkulationen i källaren.

Kan jag koppla in dessa på tillopp och retur på slingan som har cirkulationspump?

Returen på självcirkulationen kommer upp ur golvet bredvid pannan. Inga problem med att den sitter så lågt?
 
Inget problem att koppla in det på den pumpdrivna delen. Du får dra ner flödet med ventilerna på elementen så de inte kortsluter onödigt mycket vid det större drivtrycket.
 
Elementen i källaren antar jag att du menar (jag är inte så insatt i vattenburen värme).
Har en tanke på att byta slottsvreden som sitter på elementen i källaren till termostat, men det bör väl fungera?
Har märkt att det är lite av/på med slottsvreden idag plus att det droppar i vissa lägen.
 
xl15 skrev:
Elementen i källaren antar jag att du menar (jag är inte så insatt i vattenburen värme).
Har en tanke på att byta slottsvreden som sitter på elementen i källaren till termostat, men det bör väl fungera?
Har märkt att det är lite av/på med slottsvreden idag plus att det droppar i vissa lägen.
Precis så, det blir bra om du gör på det sättet.
 
Tack för hjälpen. Återkommer med resultatet :)
 
Bara för att förtydliga.
Idag är tilloppet för alla element med självcirkulation kopplat till toppen på expansionstanken.
Den kopplar jag bara in med ett T-kors någonstans efter cirkulationspumpen? T.ex. ersätta den stora 90°-böjen med ett T-kors?

sjalvcirk1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Returen från självcirkulationen kommer från två ställen, ett ensamt element och resterande tre. De samlas och går in i botten på pannan.
Kan jag koppla ihop de två returerna med ett T-kors och sedan koppla in mig på cirkulationspumpens retur liknande tilloppet?

sjalvcirk2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja så ska du göra, bara välja lämpliga ställen och koppla in.
 
Det fungerar. Typ...
Kopplade om så att alla elementen i källaren går på cirkulationspumpen. Men om jag drar på full värme i tre av elementen (de som är orörda) kommer ingen värme till mitt flyttade element.
Antar att det är för att de tre elementen har 35 mm rör och mitt flyttade har 16 mm plastslang.
Vattnet har väl för lätt att flöda i de grova rören.

Med full värme blir det ändå för varmt, så jag hoppas att det inte blir ett problem i verkligheten.

Har 12 ° i Malmö, så något riktigt test är inte gjort än :)
 
Krilleman
Vad har du för termostat/handvred på dom äldre radisarna?
 
xl15 skrev:
Det fungerar. Typ...
Kopplade om så att alla elementen i källaren går på cirkulationspumpen. Men om jag drar på full värme i tre av elementen (de som är orörda) kommer ingen värme till mitt flyttade element.
Antar att det är för att de tre elementen har 35 mm rör och mitt flyttade har 16 mm plastslang.
Vattnet har väl för lätt att flöda i de grova rören.

Med full värme blir det ändå för varmt, så jag hoppas att det inte blir ett problem i verkligheten.

Har 12 ° i Malmö, så något riktigt test är inte gjort än :)
Ja, du får strypa med dina ventiler på varje element det är helt normalt nu när det ligger upp till 100 x högre drivntryck bakom mot vad de var avsedda för vid självcirkulationen. Bra att du lyckades med ditt lilla jobb, nu vet du lite mer och behöver inte tassa så avvaktande en annan gång.
 
Ja, nu har jag lärt mig lite mer om vattenburen värme också.
Det sitter slottsvred på två av de fyra elementen i källaren. Det jag flyttade och det som sitter i förrådet som renoveras (bild nedan) har fått termostat.
Ett slottsvred till kommer att bytas till termostat när nästa rum i källaren renoveras.
Det fjärde slottsvredet sitter i garaget och får sitta kvar, har nästan aldrig värme på där.

(ska målas lite till på rördelarna och vredet är egentligen termostat men jag bytte det nu när jag testar)
2014-11-07 07.23.44.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sådana här ventiler sitter på returen på alla element, hur ska man tänka med justeringen på dem?
2014-11-07 07.25.01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.