GK100 skrev:
Säljer du dessa? Du verkar maniskt fixerad vid SYR. Att mokare i gemen sätter in dem betyder inte ett skvatt, sällan medelmokaren har intresse eller insikter för alternativa lösningar. Du måste också sätta dig in mer fullständigt i reglerna så att en annat än entonig diskussion kan föras.

Förespråkar du SYR även vid fjärrvärme?
Säljer inte Syr ventiler och inget annat heller för den delen. Jag erkänner att jag har dålig koll på reglerna men du som kan borde väl kunna förklara hur man löser problemet utan Syr ventil på ett säkert sätt och kom inte med att man ska hålla 20 graders marginal för vem gör det ? Kommer inte in nån Syr ventil i mitt hus heller jag har öppen expansion men annars hade jag haft en inte så bra om det börjar mullra i pannrummet och nått av barnen rusar dit lagom till att säkventilen öppnar och släpper ut ånga i pannrummet. Har absolut ingen aning vilka regler som gäller vid fjärrvärme och är inte intresserad heller.
 
Du behöver inte bli vrång smurfen, det är alltid intressant att diskutera saker allsidigt och med mångas synpunkter. Det är bra att du kommer in med SYR i de här trådarna, lite likt behörighetsomnämnandet i elforumet så ingen tvekar om typutförande grund 1A. Och jag är inte ute efter att provocera dig på något sätt.

Vore intressant att se hur många av de här ventilerna som är funktionsdugliga efter några år, blir nog större utfall än i den danska jordfelsbrytarutvärderingen. De jag personligen haft att göra med av olika årsmodeller och kanske ett drygt tiotal har till 80% inte varit ok.
 
Kravet är att det finns 3 av varandra oberoende säkerhetssystem.
 
Öppet expansionskärl och separat ångblåsningsledning tror jag är det säkraste. Både SYR och säkerhetsventiler brukar "becka" ihop efter några år, så de behöver kontinuerligt underhåll för att fungera som det är tänkt.

Men om jag minns rätt så krävdes SYR vid slutet expansionskärl för att få anläggningen godkänd? Minns även sotaren som skickade reglerna när jag skulle mura upp skorsten. 10 cm avstånd runt skorstenen skulle vara helt fritt från brännbart trä! Där skulle jag isolera med sten-/glasull! När jag frågade om jag fick komma hem till honom och se hur han själv gjort med golvet i mellanbjälklaget runt skorsten så backade han..
 
GK100 skrev:
Du behöver inte bli vrång smurfen, det är alltid intressant att diskutera saker allsidigt och med mångas synpunkter. Det är bra att du kommer in med SYR i de här trådarna, lite likt behörighetsomnämnandet i elforumet så ingen tvekar om typutförande grund 1A. Och jag är inte ute efter att provocera dig på något sätt.

Vore intressant att se hur många av de här ventilerna som är funktionsdugliga efter några år, blir nog större utfall än i den danska jordfelsbrytarutvärderingen. De jag personligen haft att göra med av olika årsmodeller och kanske ett drygt tiotal har till 80% inte varit ok.
Känner mig inte vrång men tycker man bör känna till riskerna med att hoppa över Syr ventil sen gör man som man vill hos sig själv om man vill chansa. Håller med dig att dom inte är så pålitliga även om jag endast varit i kontakt med dom ett fåtal gånger de flesta brukar ju köra med öppen expansion till ved eldning. Syr ventil borde vara viktigare på moderna pannor som innehåller mycket liten mängd vatten och bör koka ganska fort vid tex strömbortfall om man jämför med min gamla Baxi som innehåller ca 200 liter vatten.
 
Sitter automatluftare på toppen av stora tanken samt på bägge rören till radiatirkretsen. Även.mellan säv och panna.
Sitter ventiler på både radiatirkretsen och ett rörfrån det sneda mellan botten av lilla och toppen av stora. För att kunna nyttja endast lilla tanken vid eldrift eller sommartid eller vid soldrift.
 
injonil skrev:
Kravet är att det finns 3 av varandra oberoende säkerhetssystem.
Det har jag också hört, men har inte lyckats hitta någon källa.
Någon som vet?
 
Sitter automatluftare på toppen av stora tanken samt på bägge rören till radiatirkretsen. Även.mellan säv och panna.
Sitter ventiler på både radiatirkretsen och ett rörfrån det sneda mellan botten av lilla och toppen av stora. För att kunna nyttja endast lilla tanken vid eldrift eller sommartid eller vid soldrift.
 
Göran.W
blackadder skrev:
Det har jag också hört, men har inte lyckats hitta någon källa.
Någon som vet?
Här är en källa iaf.
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/artiklar/VedpannorModeller.pdf
Kan i förbi farten nämna att automatisk reservkraft typ ups räknas som ett säkerhets system om den kan försörja pannan och pumparna med el utan avbrott under den tiden det tar för ett fullt ved inlägg att brinna upp.
 
Göran.W skrev:
Här är en källa iaf.
[länk]
Kan i förbi farten nämna att automatisk reservkraft typ ups räknas som ett säkerhets system om den kan försörja pannan och pumparna med el utan avbrott under den tiden det tar för ett fullt ved inlägg att brinna upp.
Stod inte mycket om säkerhet där, men lite matnyttig läsning var det iaf.
 
kulle
smurfen72 skrev:
Syr ventil borde vara viktigare på moderna pannor som innehåller mycket liten mängd vatten och bör koka ganska fort vid tex strömbortfall om man jämför med min gamla Baxi som innehåller ca 200 liter vatten.
Därför är det viktigt att sätta säv högt, så nyttjar man en stor del av ackvolymen att ånga ut vid kokning.
Sitter den lågt tömmer den snabbt ut vattnet.
 
Är det inte bättre att tömma vatten istället för ånga ?
 
kulle
smurfen72 skrev:
Är det inte bättre att tömma vatten istället för ånga ?
Nej det är övertrycket som ska ut
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Även om man släpper ut vatten så lär ju övertrycket minska och det bör vara säkrare att släppa ut hett vatten än att släppa ut ånga.
 
I ett slutet system har man sällan ånga i systemet om temperaturen och trycket blir så högt att säkerhetsventilen släpper. Men vattnet kommer förångas då det släpps ut (via SÄV) i pannrummet där atmosfärstryck råder. Spontant skulle jag också sätta SÄV högt vid en rörböj där man kan förmoda att det blir varmt och "trångt" om något med pannan går på tok vid tex strömavbrott, för mycket ved etc.

Men som sagt har jag själv en egen separat ångblåsningsledning från panntopp/acktopp som går bredvid det öppna expansionskärlet direkt ut.. i mina ögon den allra säkraste lösningen! :)
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.