Hej!

Jag har precis flyttat in i ett hus med vedpanna och har en fundering gällande laddomaten.

Husägaren sa att jag för bästa effekt ska sätta igång laddomaten (3000) vid 60-70 grader. Vet inte om han menade vid första tandningen eller varje gång. Så frågan är hur jag ska göra därefter… alltid låta den vara på, eller ska jag stänga av den mellan varje eldning och sätta igång den varje gång pannan når 60-70grader? …det låter lite bökigt tycker jag…? Vad borde vara det mest logiska att göra?

Tack på förhand! :)
 
Ett vanligt och rimligt sätt är att styra den via en rökgastermostat. Då sköter den sig själv på ett bra sätt.
 
GK100 skrev:
Ett vanligt och rimligt sätt är att styra den via en rökgastermostat. Då sköter den sig själv på ett bra sätt.
Tack.
Eftersom jag inte har en sådan i dagsläget bör jag alltså stänga av den manuellt så snart veden brunnit upp varje gång då?
 
Ja annars kyler du ut onödigt via cirkulation i pannan. Däremot kan du starta när du tänt så slipper du passa på temperaturen, i den änden är det inga större nackdelar.
 
Okej. Tack för svaren :)
 
har du laddomat 3000 tar du väl värme och varmvatten från pannan?
 
Ja, är det den typen är det inte korrekt som jag skrev tidigare, bortse från det.

Har du inte den tillhörande styrboxen och givarna?
 
Ja, värme och varmvatten från pannan.
Antar att styrboxen är "lådan" på väggen? :)
 
Är allt korrekt behöver du inte göra mer än att elda, "boxen" och de två givarna styr vilken pump som går för laddning/urladdning. Är du osäker kan du ladda hem manualen från Termoventiler om du inte redan har den.

Ja, krilleman länkade visst under tiden.
 
Krilleman
Tackar för det :)
Det jag fastnade vid var att husägaren rådde mig att sätta på strömmen till laddomaten vid 60-70 grader för bästa resultat, och undrar då såklart om han menade varenda gång eller vid första tändningen (pannan hade stått kall sedan i våras)
Vad tror ni? :)
 
Krilleman
Strömmen ska ju alltid vara på till din laddomat oavsett om du eldar eller inte.

Edit: Såklart när du håller tankarna varma.

Jag förstår inte riktigt hans kommentar.
 
Redigerat:
Tack :)
Han syftade med största sannolikhet på första tändningen med andra ord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.