Har fått en ritning av arkitekt på garage med tillhörande carport. Har lämnat denna vidare till takkonstruktörerna som har fått beräkna takstolarna för detta.

Har inte påbörjat byggnationen av garaget ännu (kommer byggas i lösvirke) men kommer göra det snart!!
Och nu börjar jag fundera på om jag verkligen MÅSTE ha den mellersta stolpen i carporten? Hade ju varit skönt att bara ha en stolpe i början av carporten om det skulle räcka. Det kommer vara en helvägg i bakre delen av carporten, med gjuten platta som håller upp carporten i den bakre delen om ni förstår vad jag menar...

Bifogar ritning på garaget, dom två stolparna som är med på ritningen är beräknade till 90x90mm. Balken som går därimellan är 90x225 och är 6000mm lång.

Så frågan är, kan jag bara ta bort den mellersta stolpen utan att riskera att taket rasar ihop. Eller behöver jag gå upp i dimensioner för att det skall gå?

Garage_ritning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du förstärker balken så bör du kunna ta bort stolpen. Ring arkitekten och be denne ta bort den och ändra dimensioneringen på balken. Kanske får du byta ut balken mot en limträbalk eller stålbalk.
 
Om du tar bort stolpen så behöver du öka balkhöjden till c:a 600 mm för att få samma bärighet på den (om bredden är densamma).
 
Oj, det lät snyggt! :thumbdown:
 
En stålbalk borde vara betydligt smäckrare.
 
Väljer du stål så blir HEA 200 lagom …
 
  • Gilla
Lärkan8
  • Laddar…
Stålbalk lät ju smidigare, däremot vet jag inte om det är så snyggt när den är synlig? Och hur är rostskydd på en sådan balk?

Kan man inte gå upp i bredd på limträbalken? Tex 120mm bredd? För att få ner höjden på den tänker jag? Så kan man isf byta ut 90 stolpen mot 120 stolpe?

Hur hade Ni gjort? Eller är det strunt samma med den mellersta stolpen tro? Kommer jag bli galen på den är frågan? :)
 
Jag hade inte oroat mig för rostskyddet, den kommer ju att sitta under tak. Och det är nog snyggare än en stor, klumpig limträbalk.

Jag hade valt stålbalk 11 dagar av 10. Annars är det bara en tidsfråga innan någon slår upp bildörren i mittenstolpen.
 
Mikael_L
crazytok skrev:
Stålbalk lät ju smidigare, däremot vet jag inte om det är så snyggt när den är synlig? Och hur är rostskydd på en sådan balk?
Målar med rostskyddsfärg/primer sen vanlig färg.

Kan man inte gå upp i bredd på limträbalken? Tex 120mm bredd? För att få ner höjden på den tänker jag? Så kan man isf byta ut 90 stolpen mot 120 stolpe?
Det går att välja bredare balk också, om jag inte tänker helt fel nu så blir det 8ggr bredare för att klara samma last vid dubbla spännvidden. Dvs 720 mm bred och 225mm hög balk.
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Målar med rostskyddsfärg/primer sen vanlig färg.


Det går att välja bredare balk också, om jag inte tänker helt fel nu så blir det 8ggr bredare för att klara samma last vid dubbla spännvidden. Dvs 720 mm bred och 225mm hög balk. :D
Jag tänkte mig kanske något mellanting! ;) hade helst velat ha en limträbalk före en stålbalk, känns mer lättjobbat. Men som sagt, inte om den blir så klumpig som ovan dimensioner! :)

Om jag väljer en stålbalk, HEA 200. Så är dessa 200x190mm. Känns som att en stolpe på 90mm är i minsta laget då. Antar att jag behöver gå upp i dimension här också isf??
 
Mikael_L
Jag är som sagt lite osäker, det här med laster och hållfasthet ligger lite väl långt bak i huvudet nuförtiden. Men jag hoppas att någon rättar mig snabbare än kvickt om jag påstod något fel.
 
fahlis verkar ha stenkoll på hållfastigheter, han kanske kan svara på ovan? :)

Kan man välja något mellanting som limträbalk istället?

Oavsett om jag väljer stålbalk HEA 200, eller kraftigare limträbalk. Behöver jag gå upp i dimension på stolpe?
 
Förmodligen behöver du det. Jag gjorde ett överslag på det och fick fram att en 90x90 klarar sig nätt och jämt. Men då finns det inga säkerthetsmarginaler så du ska nog räkna med att behöva dimensionera upp pelaren något. Hinner tyvärr inte göra en noggrann beräkning på detta just nu.
 
Toppen, jag tackar för hjälpen!! :)
 
murak
Hur gick det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.