mycke_nu skrev:
Vad är det som säger att en batteridriven klocka inte strålar?

De gamla mekaniska med radioaktiv tritiumbelysning är dock absolut värst.
Även fast alla här vet det så kanske någon annan läser, så då måste vi påpeka att det är skillnad på strålning och strålning. Både strålningen från en nätansluten väckarklocka och en mobiltelefons radiodel är elektromagnetiska, men frekvensskillnaderna är så stora att verkan på i stort sett allt skiljer väldigt mycket. Så de går egentligen inte att jämföra (annat än att ingen hittat några större hälsoeffekter från någon av dem i de här användningsområdena).

Tritium är en betastrålare. Dvs den släpper ifrån sig elektroner. Dessa har så låg energi att de inte penetrerar huden. Så så länge tritiumet stannar i klockan är det helt ofarligt. Om man får det i kroppen däremot så är det betydligt värre. Jag har en bekant som doktorerade på JET i England, alltså den europeiska fusionsforskningsreaktorn. Han berättade att strålskyddsingenjörerna som utsattes för inte obetydliga mängder tritiumgas (som liksom alla former av väte är svår att hålla instängd) istället rekommenderades att öka sin vätskeomsättning eftersom man då blir av med tritiumet snabbare.

Hur får man då bättre fart på kissandet? Jo i England så dricker man öl! Denna personal hade alltså en pub på jobbet där de rekommenderades att svinga en pint eller två när skiftet var över! :)

Vad gäller risker med mobiltelefon i sovrummet så tror jag att risken att man skall misslyckas med laddningen av litium-jon batteriet så att det börjar brinna, helt dominerar alla typer av strålningsrisker...

Vad gäller sladdar så har jag bara hanterat dessa på ett ställe. I stället för TV-bänk så har vi fyra låga IKEA-byråer på rad vi en vägg där TV-n och allt annat står. Jag lade en två-tum-fyra på golvet som distans och använder diket mellan väggen och baksidan av byråerna som kabelgrav. Om jag gjorde om det så skulle jag göra avståndet lite större så att det blev lättare att dammsuga. Å andra sidan så rör sig inte dammet ifrån graven något vidare, så det är inte så nödvändigt att städa hela tiden.
 
KnockOnWood skrev:
Släng ut mobilladdarna. De har inte i ett sovrum att göra, sätt dem i hallen.
Då kan man ju inte spela innan man somnar?
KnockOnWood skrev:
En väckarklocka räcker. Den väcker den ena av er som sedan väcker den
Du har uppenbarligen inte träffat min hustrus morgonhumör och tålamod.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Vad gäller risker med mobiltelefon i sovrummet så tror jag att risken att man skall misslyckas med laddningen av litium-jon batteriet så att det börjar brinna, helt dominerar alla typer av strålningsrisker...
Hur gör man för att misslyckas?

Själv har jag telefonen strax bredvid huvudkudden och den blir ju faktiskt tokigt varm.
 
Nyfniken skrev:
Du har uppenbarligen inte träffat min hustrus morgonhumör och tålamod.
Är du helt säker på det? ;)
 
Nyfniken skrev:
Hur gör man för att misslyckas?
Råka äga en trasig telefon/batteri/laddare kanske. :(
 
Nyfniken skrev:
Hur gör man för att misslyckas?

Själv har jag telefonen strax bredvid huvudkudden och den blir ju faktiskt tokigt varm.
Som det ser ut nu så behöver man helt enkelt bara ha otur. Problemet med litium-jon batterier är "thermal runaway" (http://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_runaway#Batteries) . Om en cell överhettas under laddning så kan den spricka och börja brinna. Det spräcker närliggande celler och de börjar brinna. Förloppet är så snabbt att användare brukar rapportera att apparaten mer eller mindre exploderar. Folk har bränt sig ganska rejält på knät av lap-toppar som börjat brinna, de har alltså inte hunnit få väck dem i tid. (Och Boeing får fortfarande inte flyga Dreamlinern pga litium-jon batterier som börjar brinna i tid och otid). Man diskuterar allvarligt att begränsa mängden batteri man får ha med sig som passagerare på flygplan. Skeppning av li-jon batterier med flyg är redan kraftigt begränsad.

Nu är mindre batterier som de man har i telefoner inte lika frekventa i statistiken, och batteripacken har skyddskretsar, men jag skulle inte ha den liggande varmare än vad man behöver. Hård yta där luft kan cirkulera är bäst. Under kudden är definitivt fel! :)

Som sagt, antagligen ingen jättestor risk, iaf om vi skall tro statistiken så långt. MEN den risken är med stor sannolikhet ändå *betydligt* större än risker från ev. "strålning".
 
lars_stefan_axelsson skrev:
(Och Boeing får fortfarande inte flyga Dreamlinern pga litium-jon batterier som börjar brinna i tid och otid).
Fast nog är väl Dreamlinern i trafik numera?

lars_stefan_axelsson skrev:
(Man diskuterar allvarligt att begränsa mängden batteri man får ha med sig som passagerare på flygplan.
Man inte bara diskuterar. Bild från Suvarnabhumi, Bangkok:

batteri.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alfredo skrev:
Fast nog är väl Dreamlinern i trafik numera?

Man inte bara diskuterar. Bild från Suvarnabhumi, Bangkok:
Ja, jag ville minnas att jag läst en blänkare om att den tagits ur trafik igen. Men det var tydligen bara diskussioner efter att man haft ytterligare batteriproblem (rök, men ingen brand) även efter att Boeing gjort de åtgärder som FAA krävde för att få sätta planen i drift efter stoppet 2013. Men det var tydligen bara diskussioner och blev inget nytt stopp. Det verkar iaf som om problem kvarstår.

Och, ja, man har redan vissa restriktioner på hur mycket du får ha med dig (spec. har vissa flygbolag egna restriktioner). Jag skulle skrivit "ytterligare restriktioner utöver de som redan finns".
 
Åter till ämnet. Förvisso finns det en hel del kabel i en dreamliner men det är inte ett hus
/Mats
Moderator
 
Mats skrev:
Åter till ämnet. Förvisso finns det en hel del kabel i en dreamliner men det är inte ett hus
/Mats
Moderator
Och den är ju föredömligt gömd också! :) Men, det skadar ju som sagt inte att påpeka att att gömma kablar är i 99% av fallen inga problem ur brandsäkerhetssynpunkt, men om man börja gömma annan utrustning så skall man vara lite försiktig.

Under ett skrivbord som jag har server osv. vid, där har jag t ex köpt kabelgömmor, dvs det ser ut som ett långt tätvävt nät med "S" kurvor av stål som hänger horisontellt en 10cm under border och där man alltså enkelt kan haka upp kablar. Tillsammans och i detta så ligger det avsevärt med väggvårtor, grendosor, samt en switch uppskruvad under skrivbordet. Om man inte sitter på golvet så märker man näppeligen något av detta. Men när min fru vill hänga upp tyg för att det inte skulle gå att se öht så sade jag stopp. Luftväxlingen är redan på gränsen som det är, så att slå in det ytterligare kändes inte som någon bra idé.
 
Då var jag tillbaka även fast appen fortfarande inte funkar :(
Har fixat sovrummet så nu är det inte en sladd på golvet.
Funderat på en lösning jag tror kommer blir bra för kontoret och vardagsrummet, bygger på samma princip. Lägger ut den senare, blir nog att beställa grejerna nästa helg.

Under sängen (dammråttorna stortrivs)
20141024_161807[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sängen framdragen
20141024_203556[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ops
20141024_211502[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Höger sida fixad
20141024_212202[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vänster sida fixad
20141025_142834[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Endast dammråttorna kvar
20141025_142720[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu blir det snart att ta tag i kontoret och vardagsrummet, tänkte som mediamöbel Ikeas Bestå. Ska förvara receiver, centerhögtalare, digitalbox, DVD, Wii och laddaren till fjärren. Tänkte nog ha centern och receivern längst ner och fästa ett kabeldike under och montera en lucka (se bild längre ner) för att dra ner och upp kablar. Ev. blir det 2 luckor beroende på hur mycket kablar det blir samt om det finns plats.

Gör en liknande lösning i kontoret med en lucka under/bakom laptopen där trafo, genuttag och diverse annat blir liggande. Gör även några kabelgenomföringar på passande stället för annan utrustning. Vid platsen för den stationära datorn blir det ett kabeldike men där har jag inte riktigt bestämt mig, Ikeas kanske passar bra.

Ikea Bestå
besta-tv-bank__0140780_PE300780_S4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Luckan
kondator-topaccess-allround.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kabeldike 90cm under Bestå
kondator-allround-cable-tray.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kabeldike 51cm för laptop
kondator-topaccess-pdu-tray-510x155mm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ikea kabeldike för stationär dator
signum-kabelkanal-horisontell__0117163_PE272460_S4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kabelgenomföring
kabelgenomforing-bord-svart.jpg
 
  • Gilla
henq
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.