Ajaj, det är ju så du ser att allt fungerar som det ska! :)
 
D09
xdigger skrev:
Ajaj, det är ju så du ser att allt fungerar som det ska! :)
He he får bättra mig till nästa gång :)

Tänker du på askan i tuberna eller allmänt som man skrapar ur emellanåt? :)
 
Rent allmänt mest! :)
 
D09
xdigger skrev:
Rent allmänt mest! :)
Allmänt så är det tunnt tunnt sot, inte så mycket ändå. Ljusgrått tror jag.

Pannan är fortfarande inte inställd på att spara kol etc så det blir ganska rent efter en eldning.

Förmodar att draget skickar ut sotet.

Runt luckan ( för laddningen ) kan det vara lite tjärbildning som man drar av och skickat in i vedmagasinet.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Det låter normalt! Tjära kring vedmagasinet är helt normalt!
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
xdigger skrev:
Det låter normalt! Tjära kring vedmagasinet är helt normalt!
Lägger egentligen förvånandsvärt lite " skötsel " på den.

Brukar borsta av den lite efter jag fyllt på ved. Kommer ju lite dam/sot m.m på plåten ovan tändluckan.

Någongång ibland skrapar jag ur den på sot.

Det jag behöver fixa är isoleringen runt tanken som läcker för mycket och gör pannrummet till en bastu.

Pannan har sagt ifrån att nu är det lite varmt ( någon säkerhetsgrej för alla kretskort m.m ) men då tänds en lampa på innedelen och man kan lyfta på toppluckan och vädra lite.

Detta hände när jag laddade tanken fullt och det inte var direkt kallt ute.

Men det är ju tanken som ska isoleras så är det momentet borta. :)

Pannrummet står på 2 plats på listan efter tösens rum he he
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Ska man ha vedpanna idag så känns det ju som att det är så det ska vara, enkelt och smidigt! :) Har du provat att låta den tända själv någonting? Det är ju en funktion som gör att man helt plötsligt kan elda med ved även om man ligger borta på jobb! :)
 
D09
xdigger skrev:
Ska man ha vedpanna idag så känns det ju som att det är så det ska vara, enkelt och smidigt! :) Har du provat att låta den tända själv någonting? Det är ju en funktion som gör att man helt plötsligt kan elda med ved även om man ligger borta på jobb! :)
Jadå, funkar fint på vår/sommar/höst om man vill ha det automatiskt och har tid att fylla upp innan behovet uppstår.

Funkar även bra om man inte Hittar tändaren.

Nu kör jag dock utan papper och lite eld med gasolflaskan, en liten sprayburk med inbyggd tändare.

Dags o sno hem lite Metro från jobbet o spara på gasen 😄

Ja, det är grymt praktiskt :)
 
D09
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser det ut i mobilen hemma nu när pannan fått en babywatch =P

Hade önskat mer funktioner via appen men det lär komma :)

I övrigt mycket nöjd med pannan. Det händer inte så mycket utan den gör det den ska.

Servicen är fortfarande grym ( man får svar orimligt snabbt. Oftast inom någon timme även om det är väldigt sent ).

Något som jag som amatör reagerade på lite var att de två första plåtarna i vedmagasinet ( v+h sida ) slagit sig lite dvs är inte helt spikraka längre som dom andra. Men vad jag hört så är det inget som skadar eller fel. Det är slitdetaljer som kommer bytas någongång när dom gjort sitt.

Imponerande är dock att tom sambon börjat elda ha ha trodde aldrig det då hon förespråkade bergvärme.

Ser fram emot när man får byggtid över så man kan slutföra arbetet i pannrummet.

En sak på önskelistan är att spjället till tilluften kopplas till driften på pannan samt skifta fönstret mot en port för inkommande ved :)

Likaså el backup för längre strömavbrott :)
 
Ser grymt ut! Ved Är inte så besvärligt om man har rätt prylar och en bra smidig vedhantering! :) i mitt fall föll det på hanteringen. För att satsa vidare på ved så jag valde pellets istället.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Köpte ju två kärror på julas rea. 500kr st.

Riktigt smidiga att dra fram och in ved med :)

Dock så vill jag ha vedboden som ren reserv och ha kommande säsong i säckar ståendes utanför pannrummet ( baksida huset ) och på sikt när porten är ett faktum kunna dra in med Palllyftare direkt :)

Då är det minimalt med jobb :)

Nu har det varit en snäll vinter men har knappt börjar sno av vedboden.. :)

Dock så har ekonomin hemma blivit mycket mycket bättre samtidigt som det är varmare inne ( man snålar mindre ) och goare värme :)
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
D09
Dock så saknar jag att Hargassner inte drar nytta av alla data som pannan levererar.

Loggade in på den via ip adressen och det finns enormt mycket loggning.

Så mycket smaskig statistik man hade kunnat göra med den =P
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Går det inte att plocka ut loggarna och typ få in det i en databas så kan du ju göra vad du vill med datan.. :)
 
D09
Jodå, borde gå men då får man den manuella hanteringen som tar enormt mycket tid ;)

Förra året loggade jag alla ilägg m.m men den tiden har jag inte längre :/

Men på något konstigt sätt känns det bättre om det finns data =P
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Eller så eldar du bara och nöjer dig med det! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.