Jag har genomgått en operation och är sjukskriven några veckor. Då upptäcker man något som jag i princip aldrig tidigare tittat på, nämligen dagtids-TV. Klockan 12:00 på TV8 går repriser av den engelska serien Property Ladder.

För den som inte sett serien följer programmet "vanliga människor" som försöker tjäna pengar genom att köpa, renovera och sedan sälja hus eller lägenheter. Renoveringen görs till största delen av inhyrd arbetskraft och de flesta projekt går faktiskt med några hundra tusen i vinst.

Skulle något liknande gå att göra i Sverige? Gissningsvis inte, då prisskilladen mellan renoveringsobjekt och fina objekt är för liten, samt att kostnaden för att renovera är för hög.
 
Behöver ju inte vara så. Tillochmed här i mellanlilla stan är det en vän som köpte en lägenhet som var två stycken lägenheter hopslagna till en, renoverade båda och sålde av ena halvan för lika mycket som han köpte hela rasket för. Hej lånefritt boende! Sen blir det förstås endel skatt också men ändå.
 
Klart det går men numer vet ju alla att man kan göra " bostadskarriär".
 
Det gick någon svensk tv-serie för några år sedan där ett gäng köpte, renoverade och sedan sålde ett fritidshus med fin vinst.
Jag minns att Tom Bertling och Andrea Engsäll var två av deltagarna.
 
Min kollega köper slitna "stora" enrummare på södermalm i Sthlm. Han letar aktivt objekt som går att göra om till 2rok. Sen lägger han in c:a 100-150 000 kr och brukar göra sig en 350-600 000 i vinst före skatt.

Dessa aktiviteter brukar dock förekomma som mest före en bostadsbubbla spricker. Så visst finns det risker.
 
Mitt favoritprogram :D

Gäller att ha tur, hitta rätt objekt till rätt pris på rätt ställe..
Sen är det ju som så att även de i programmet lägger ner en jäkla massa tid på sina renoveringar, men tar in hjälp till delar de inte bemästrar.. många tar ledigt från jobbet för att jobba heltid med sina projekt i några månader osv.

Men det är ett grymt inspirerande program :)
 
Iden är ju inte dålig eftersom det är 22% skatt på fastighetsförsäljningar, medans det är 50%-70% skatt om gör detta yrkesmässigt. Jobbar man med fastighetsförädling ska man ju betala yrkesmässig skatt, men det finns ju en gråzon.

Jobbar man på detta sätt kan man dessutom köpa hus och lägenheter som säljs relativt sätt billigt, utan att ta någon hänsyn till om man själv gillar bostaden eller inte.
 
jag tror att risken är större än många inser. En mycket stor del av vinsten får man genom att helt enkelt äga bostaden underden tid det tar att renovera/bygag om. Dvs. den delen av vinsten skulle du göra även utan att göra någonting alls, bara äga bostaden som spekualtionsobjekt.

Och då inser man lätt att här finns en risk. För spekulationen kan precis lika gärna gå back.

Faran med att spekulera OCH renovera är att objektet är i princip osäljbart medan renoveringen pågår. Så OM marknaden vänder nedåt så är risken större att förlusten hinner bli större innan försäljning. Jämfört med den som bara lägger spekulationsobjekten på hög, och kan sälja veckan efter en negativ signal.
 
O
Sen gäller det att hitta den där lgh med renoveringsbehov som inte kostar så mycket...
I den hysterin som råder i Stockholm så är frågan om det går att göra såna otroliga klipp...
 
  • Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
Gabbe1 skrev:
Det gick någon svensk tv-serie för några år sedan där ett gäng köpte, renoverade och sedan sålde ett fritidshus med fin vinst.
Jag minns att Tom Bertling och Andrea Engsäll var två av deltagarna.
Till Salu. Även Caroline Löwgren var med där.
http://www.kanal5play.se/program/335032
 
Krilleman
pelpet skrev:
Iden är ju inte dålig eftersom det är 22% skatt på fastighetsförsäljningar, medans det är 50%-70% skatt om gör detta yrkesmässigt. Jobbar man med fastighetsförädling ska man ju betala yrkesmässig skatt, men det finns ju en gråzon.

Jobbar man på detta sätt kan man dessutom köpa hus och lägenheter som säljs relativt sätt billigt, utan att ta någon hänsyn till om man själv gillar bostaden eller inte.
Skatten på vinsten, 22%, gäller väl bara om du varit skriven i bostaden mer än ett år, om jag inte minns helt fel.

Eller den regeln kanske är gammal?!
 
En annan spännande skillnad mot Sverige är att engelsmännen verkar fixerade vid antal sovrum och badrum, men man hör aldrig att de säger något om golvyta.
 
Sverige är rätt unikt i att vem du än pratar med så kan de återge kvadratmeteryta på sina 5 senaste boenden. I andra länder är det med funktionen som efterfrågas.

Sen är det ju lätt att ha lika många badrum som sovrum i ett land där det här helt ok att ha berädgolv i badrummet.
 
toolman77 skrev:
Sen är det ju lätt att ha lika många badrum som sovrum i ett land där det här helt ok att ha berädgolv i badrummet.
Jo, så är det. I ett program byggde de 3 badrum för 5000 pund.
 
Man måste komma ihåg att Property Ladder i huvudsak spelades in under en tid då huspriserna i London steg till astronomiska höjder. Man kunde i princip köpa, göra ingenting, sälja och ändå tjäna pengar.

Mot slutet av serien hade marknaden vänt då var det riktigt tufft för renoverarna. För att inte säga katastrofalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.