Hej,

Ska bygga hus och har lämnat in våra skisser till ett företag. Vi har ritat ett stort kök/vardagsrum som mäter 7,5x6m (huset är 6m brett plus ytterväggar). Tillverkaren vill ha en stolpe mitt i rummet som håller upp konstruktionen. Måste man ha det eller gå det lösa på ett något sätt utan att det kostar flera 100' extra? Kan inte svara på vilken dimension på bjälklaget man använder.

Huset är ett två plans hus och ovanför köket kommer ett tv-rum och två sovrum ligga.

Har försökt finna svar här på forumet men det har mest rört sig om konstruktionen i en plan.

Mvh Johan
 
Går att lösa utan problem men vad den kostnaden blir kan jag inte lista ut.

6 meter spännvidd kommer inte kräva några stora insatser dock.

Kanske skulle kolla på masonite beams?
 
OpiMaza
Fäll in en stålbalk.
 
Hej jag gjorde nått i samma stil en 8 meter lång limträbalk uppe på vinden den håller golvet på 2:a våningen som är taket till vardagsrummet tre reglar sitter i balken och går i väggen som delar övervåningen på mitten ner till en limträbalk som bildar en mitt balk i golvet/taket. Jag ville inte heller ha en pelare i vardagsrummet. och på vinden slipper jag se balken.
 
Hej,
Tack för era svar. Verkar som att åsikterna går isär.. För diskussioner med en snickarfirma, ett företag som bygger sina bjälklag på fabrik samt ett företag som gjuter betongbjälklag. (alla är hustillverkare) Alla anser att det är svårt att få ihop en sådan konstruktion.

Har dock inte fått slutgiltigt svar från snickarfirman...


Mvh Johan
 
Svårt att få ihop en konstruktion som är fribärande på 6 meter? Knappast något ovanligt. Jag har tagit in offerter på garage med ovanvåning med 8 meter fribärande och jag har inga problem att hitta levrantörer med golvbjälklag som klarar det.
 
Allt är möjligt! Prata inte med snickaren! Ca 3000kronor och du får svart på vit vad du ska använda. Det går nämligen att räkna ut! vi hade två kraftiga limträbalkar för 7 m! En bekant en stålbalk för 8 meter. Bara att be en konstruktör räkna ut det-
 
Limträ 115*315 uppfyller dina krav. Med reglar på cc 600 kostar dom cirka 35.000:- gör hela ditt bygge.
 
Jag har 2 balkar som sitter parallellt (ihopskruvade) 8meter 550x95 2st. Uppsala trä räknade åt mig och jag köpte hos dom. inte speciellt dyrt. runt 3000:-
 
Konstruktionslösningen beror ju också på vilken tjocklek du kan acceptera på ditt mellanbjälklag.
55cm som här ovan känns kanske inte aktuellt?
 
:) nej du har rätt para i bjälklaget är det ingen höjdare o lägga in den dimensionen. Jag la min på vinden och lät stöttorna gå ner genom 2ndra våningen till taket på 1:a våningen som jag skrev i tidigare inlägg. Jag valde den lösningen för att få ner kostnaden och slippa lägga in balken i golvbjälklaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.