Jag tror mycket väl att det kan vara en rensbrunn för dagvattennätet, men att man inte vill riskera att det kommer in havsvatten i ledningsnätet vid en översvämning eller höga stormvågor. Om det är så, så är det ju inte så dumt tänkt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Avloppsnätet i så fall, skulle jag tro.
 
Och jag tror i så fall spillvattennätet 😜
 
Ja, visst är det spännande. Rensbrunn är en bra gissning, men om den vore för avloppsnätet så borde det väl luktat illa? Det gjorde det inte.
 
Från gp.se:

Idrottshallen i den nybyggda Billingskolan i Skövde blir ett fall för juridiken. Kommunen kommer att begära skadestånd från arkitektfirman, sedan det visat sig att hallen blivit för liten, skriver Skaraborgs Allehanda.

Tanken var att spelplanen i hallen skulle vara 40x20 meter. Men det blev i stället hallens yttermått. Själva planen är bara 37x18 meter, och kan därmed inte användas för tävlingsmatcher i varken handboll, innebandy eller futsal.

Kommunens krav framgick i arkitekttävlingen som föregick skolbygget. Men i de slutliga ritningarna hade planmåttet förvandlats till yttermått, utan att någon reagerade.

Misstaget upptäcktes av ungdomslag som tränade i hallen.

– Det är oerhört svårt att säga vad det skulle kosta att flytta väggarna och bygga ut – och om det ens är värt det, säger kommunens tekniska chef Karl Alexandersson till tidningen.
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Från gp.se:

Idrottshallen i den nybyggda Billingskolan i Skövde blir ett fall för juridiken. Kommunen kommer att begära skadestånd från arkitektfirman, sedan det visat sig att hallen blivit för liten, skriver Skaraborgs Allehanda.

Tanken var att spelplanen i hallen skulle vara 40x20 meter. Men det blev i stället hallens yttermått. Själva planen är bara 37x18 meter, och kan därmed inte användas för tävlingsmatcher i varken handboll, innebandy eller futsal.

Kommunens krav framgick i arkitekttävlingen som föregick skolbygget. Men i de slutliga ritningarna hade planmåttet förvandlats till yttermått, utan att någon reagerade.

Misstaget upptäcktes av ungdomslag som tränade i hallen.

– Det är oerhört svårt att säga vad det skulle kosta att flytta väggarna och bygga ut – och om det ens är värt det, säger kommunens tekniska chef Karl Alexandersson till tidningen.
Herregud, det kan man kalla miss...:banghead:
 
Har för mig att samma tabbe skedde när 50 meters bassängen i Tibblebadet i Täby byggdes. Den blev 50m minus kakel ...

Blev inga officiella rekord tagna där.
 
Kul ! Hade ingen aning om att badet var för kort trots att jag avverkade många mil där under 70-talet ...
 
vanpire skrev:
Kul ! Hade ingen aning om att badet var för kort trots att jag avverkade många mil där under 70-talet ...
Men då har du ju avverkat färre mil än du tidigare trott ;)
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Bytt tätning på asklådan till pelletspannan som kom i brevlådan idag. :)

Ooopppssss! Bloopade visst i fel tråd tydligen.. ;)
 
Redigerat:
xdigger skrev:
Bytt tätning på asklådan till pelletspannan som kom i brevlådan idag. :)
Jag försöker gissa vad som är bloopern här - kanske att få en pelletspanna levererad i brevlådan???
 
  • Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
Är bloopern kanske att posta i fel tråd.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Japp, bloopern var att posta i fel tråd... ;)
 
Kan arkitekter göra den missen slipper man ju nästan skämmas för att lekstugan blev lite väl kort att sova i tillsammans med småtjejerna. Typ två 45-reglar för kort för att vara mer exakt
 
xdigger skrev:
Japp, bloopern var att posta i fel tråd... ;)

Nu va det ju tätningen som va postad..rätt ska vara rätt... ;)
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.