pelpet skrev:
Vad händer egentligen om man kör dubbat på Hornsgatan?
Antingen rullar man framåt eller bakåt, beroende på växel ;)
 
haavard skrev:
För den som bor i tätort gäller dubbfritt. De senaste 10 åren har det varit två gånger jag saknade dubbarna, men det var ju bara att sänka farten.
Dubbdäck förstör vägarna och tar enligt vissa rapporter flera liv än de räddar.
Hittils har ja inte sett ett enda dubbfritt alternativ som är bättre än dubbat, finns de så länka gärna, behöver nya till vintern
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
MrPlow
pelpet skrev:
Vad händer egentligen om man kör dubbat på Hornsgatan?
Inget. Men det finns risk för böter.
 
pelpet skrev:
Vad händer egentligen om man kör dubbat på Hornsgatan?
Det blir böter om du ertappas. Dock har väl polisen annonserat att man inte har resurser för att prioritera detta, så risken för att ertappas är liten.
 
MrPlow skrev:
Hakkapelitta alla dagar i veckan.

Om det skulle finnas ett mer miljövänligt säkerhetsbälte som inte är lika bra... Skulle du välja det då?
Varför kör du inte alltid lite långsammare än du gjorde nyss, det är säkrare?
 
OXYD
Dubbfritt. Men så bor jag i Skåne och kör endast i södra sverige/Danmark.
Skönt att slippa oljudet från dubb.
Dubb när det regnar och på asfalt är ingen bra kombination. Men det händer man behöver dubb. Men det är så få gånger här nere.
 
pelpet skrev:
Jag väljer dubb.

Orsaken är enkel. Det farligaste väglag man kan råka ut för på vintern är blankis och då funkar inte dubbfritt. Min och familjens trafiksäkerhet går före komfort, kostnad, bekvämlighet och miljöhänsyn.
Kan bara hålla med, med ett bra dubbdäck typ Nokian Hakkapeliitta 8 så tullar man inte så mycket på komforten går både tyst (hyffsat iaf) och bekvämt.
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
haavard skrev:
För den som bor i tätort gäller dubbfritt. De senaste 10 åren har det varit två gånger jag saknade dubbarna, men det var ju bara att sänka farten.
Dubbdäck förstör vägarna och tar enligt vissa rapporter flera liv än de räddar.
VISA MIG DE RAPPORTERNA!

Beräkningar som gjorts har indikerat att dubbdäck räddar 100-falt fler levnadsår än vad de möjligen tar. Jag ska se om jag kan få fram de beräkningarna.
Observera också att det inte finns en enda rapport som visar att dubbdäck tar några liv. Tvärtom visar den ökända rapporten från umeå-"forskarna" att man INTE kan se någon påverkan från dubbdäck. Den ev. skillnad man kunde se låg inom ramen för felmarginalen, så liten är påverkan, om den finns.
Om det kommit några nya forskarrapporter så hänvisa gärna till dem i så fall, för då är jag intresserad av att läsa dem.
Det man ska komma ihåg är att PARTIKLAR (inte dubbdäck) som finns i luften av många olika anledningar gör att en liten andel äldre människor avlider 3 månader tidigare än de annars skulle ha gjort. Samtidigt som dubbdäck räddar liv på barn ungdomar småbarnsföräldrar cyklister fotgängare och alla andra som rör sig i trafiken. För att inte tala om alla whiplashskador som undviks.
Sen kan antidubbdäcksivrarna fundera en stund på vad som händer om alla bara kör dubbfritt . Ta ut en isbit ur frysen eller gör en snöboll och börja gnida den med en gummiduk... blir det mer eller mindre halt, månne?

Dubbdäck räddar liv.
 
  • Gilla
larka742 och 1 till
  • Laddar…
Hakkapeliitta friktionsdäck hela året utom dec-feb. Då har jag dubbat eftersom dom inte saltar här.
 
haavard skrev:
För den som bor i tätort gäller dubbfritt. De senaste 10 åren har det varit två gånger jag saknade dubbarna, men det var ju bara att sänka farten.
Dubbdäck förstör vägarna och tar enligt vissa rapporter flera liv än de räddar.
Och om du skulle råka köra över ett utspringande barn på en blixthal väg i vinter, vad kommer du att säga då? Att det är tre gånger du saknat dubb?
Fin tröst för barnens mamma. Men men, mormor får i alla fall leva tre månader extra...
 
Inga kompromisser för min del. Vinterdäck med dubb på vintern och sommardäck på sommaren. Bor i tätort och kör med AWD.
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
thomasx skrev:
Och om du skulle råka köra över ett utspringande barn på en blixthal väg i vinter, vad kommer du att säga då? Att det är tre gånger du saknat dubb?
Fin tröst för barnens mamma. Men men, mormor får i alla fall leva tre månader extra...
Och om barnet springer ut på vägen och du har bil med dubbdäck, men råkar köra över barnet med samma olyckliga resultat, tror du att det blir större "tröst för barnets mamma".

Det är hastigheten som påverkar mest och tyvärr har det visat sig att de som har dubbdäck ofta tar dessa som garanti för att det går att köra fortare.

Men TS fråga har inget svar tyvärr, finns hur många trådar som i helst i olika forum som visar på hur olika vi ser på detta. Var och en får göra sin egen bedömning, vart man bor, hur man kör, vilken bil man har, etc.
 
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
Dubbfritt alla dagar i veckan, har kört dubbfritt de senaste 25 åren utan problem.

Problemet med dubbdäck är väl att många (inte alla men många) tror att de kan köra som på sommaren bara de har dubb i däcken..... Anpassar man hastigheten till underlaget så fungerar båda däckalternativen. Men min främsta anledning till att jag har valt dubbfritt är att det blir mycket "trevligare" ljudnivå i bilen utan dubb, i alla fall i Sveriges södra delar där jag tillbringar de flesta bilmilen..
 
Hade jag bott i norrland med fina snövägar hade man kanske kunnat överväga dubbfritt. Fast nu bor jag i utkanten av hufudstaden. Här har oftast halkfria vägar hela vintern, men när det inte är halkfritt så är det ishalka. Därav väljer jag dubbat.

Kan sägas att jag arbetar oregelbundna tider så många ggr är man ute på sthlmsvägarna innan halkröjarna.

Köpte ny bil förra hösten och det följde med ett par nya fina dubbfria...de ligger snart ute på blocket.
 
Vad har ni för belägg när ni påstår att folk tror att de kan köra som om det vore sommar bara för att de har dubbdäck?
Var har detta "visats"?

För det är väl inte bara fördomar ni presenterar som faktoider?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.