Smyger in en fråga om schackrutigt golv bland alla era oljade trägolv ;). Maken vill ha ett sådant nämligen, i köket, och det ska inte vara små rutor, utan minst 20*20.
Gärna i lite mörkare grått och mjukare vitt.

Någon som vet någon tillverkare av sådant golv?
Tarkett har ett men det är för små rutor och det är alldeles högblankt - inte vad vi tänkt oss.
 
Vad hade ni tänkt er för material?

/EB
 
jooselti skrev:
Smyger in en fråga om schackrutigt golv bland alla era oljade trägolv ;). Maken vill ha ett sådant nämligen, i köket, och det ska inte vara små rutor, utan minst 20*20.
Gärna i lite mörkare grått och mjukare vitt.

Någon som vet någon tillverkare av sådant golv?
Tarkett har ett men det är för små rutor och det är alldeles högblankt - inte vad vi tänkt oss.
Tarkett har väl en plastmatta som låter som din beskrivning.

Jag antar att det inte är klinker ni är ute efter (kan ha fel ;)), ni skulle kunna kika på Forbo's "Marmoleum", det är linoleumplattor på ca. 33x33 cm, inte alls blanka och snygga grå och vita färger.
Blir väldigt snyggt, men anses väl inte som det lättaste golvet att lägga in själv som amatör.
Det finns ytterligare en tillverkare av liknande plattor som hade ännu fler nyanser att välja på (åtminstone när jag kikade på dessa golv) men jag minns inte exakt vad de hette, kan det ha varit "Huuvi"..... :-/ eller nåt åt det hållet, kan ha kommit från Armstrong, de plattorna vill jag minnas var lite mindre och en aning mer glans i. Men väldigt snygga de med.

MVH/Christina.
 
http://www.kanal5.se/templates/page.aspx?id=8650
Är det ett golv liknande "garagegolvet" ni vill ha? Det verkar vara lagt med linoleumplattor, Forbo Marmoleum skulle jag tro...
http://www.viivilla.se/articles.asp?mode=ShowArticle&articleid=1059&Cat=&sCat=147
Här finns bilder på 3 olika rutiga golv, Tarkett, linoleum och något de kallar kvartsvinyl.
Armstrong har en matta Rubin Marwell Black/White
http://www.armstrong.se/commfloor/e...ult.app?productSubcategoryName=Konsumentplast
men det står inte hur stora rutorna är
attans så långa länkar det blev :)
 
Tack för era svar!
Hade en vild tre-åring i knäna när jag skrev inlägget..så det blev lite kort - naturligtvis skulle jag fått med vilket material vi var intresserade av.

Plastmatta känns inte så kul, men måste nog ändå vara ett alternativ p.g.a ekonomin + och fyra vilda barn.
Det går ju att byta ut så småningom.

Ska kolla länkarna på linoleumgolv - de kan kanske oxå vara ett alternativ då vi har en mattläggare som både köper lös mattan åt oss och lägger in den. (Maken kaklade ett helt badrum åt honom - tjänster å gentjänster ;D)

Tack igen!
 
Funderade på just samma sak då vi planerade köksgolv. Problemet med att lägga t.ex. linoleum-plattor i rutmönster är att vatten kommer att tränga in i skarvarna, så efter ett par år kommer det nog inte vara snyggt längre.

En plastmatta har ju fördelen att det inte är några skarvar som kan sunka till sig. Och det är en billig och barnvänlig lösning.
 
Tja...då återstår bara plastmatta då..
Linoleumgolven var snygga, men det är klart att det blir ju en hel del skarvar. Vilken tur att ni finns och tänker till före mig! :)
Tack för era svar!
 
jooselti skrev:
Tja...då återstår bara plastmatta då..
Linoleumgolven var snygga, men det är klart att det blir ju en hel del skarvar. Vilken tur att ni finns och tänker till före mig!
Njaa..... :-/ kolla med en duktig mattläggare först innan du avskriver linoleumplattorna helt.

Visst är plastmatta både billigare och med mindre skarvar, MEN inte har du ett golv för framtiden som du har med ett linoleumgolv, lägger du det vackert så har du ett golv för väldigt många år framåt och behöver inte sukta efter byte till trä eller klinker då linoleumgolvet lagt schackrutigt på diagonalen i milt grå/vitt, klår väldigt många varianter av de två föregående (för att inte tala om plastmattorna) rent utseendemässigt med hästlängder ;) och dessutom är mycket skönare att gå på.
Ibland kan det löna sig att lägga ut en liten slant extra i första svängen för att slippa längta efter att göra om nästan direkt, dessutom kan du inte jämföra de schackrutiga plastmattorna med linoleumplattorna, vad utseendet beträffar, på samma dag ens en gång, för att inte tala om jobbet att lägga nytt golv.

//Christina.
 
jooselti skrev:
Tja...då återstår bara plastmatta då..
Linoleumgolven var snygga, men det är klart att det blir ju en hel del skarvar. Vilken tur att ni finns och tänker till före mig! :)
Tack för era svar!
Men skarvarna svetsas väl?? Det finns iaf smälttråd till Marmoleum. Och mattorna behandlas med mjukvax så skarvarna bör stå emot vatten. ;)

 
Laminat då? Tåligt och lättskött. Själv funderade jag på grå/vitt-rutigt i Pergos Modern Tile-serie.
 
Va' kul att fler svarat!
Ja..linoleum ska vi kolla upp mer efter att ha snackat med killen som ska göra jobbet. Han är mattläggare å jobbar på en större firma på orten..han talade sig varm för linoleum när han var hit.
Dessutom köper ju han ut grejorna åt oss, så det blir väl iaf LITE billigare...

Laminat kan vara ett alternativ, men bara om vi har möjlighet(läs ekonomisk) att lägga in golvvärme(vatten buren) i köket.
Fy attans, vad kalla de golven blir om man inte har det!
Men tåliga är de!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.