15 % påslag skulle jag inte gnälla över.

Men det brukar röra sig om runt 100 % påslag - för exakt samma pryl.
 
  • Gilla
Wendigo
  • Laddar…
Hej!
Jag kan ge ett svar på vad som gäller vid garanti.
Du köper Blandaren på bauhouse. rörläggaren installerar. Går sen Sönder. Du får en ny blandare på bauhouse, men du måste betala rörläggaren själv för att ta bort den gamla och sätta dit den nya. alltså 2 turer extra. Varken bauhouse eller mora tänker betala detta.

Annars ringer du bara och säger fixa!

Sen är det upp till var och en vad detta är värt, men tänk er för innan ni köper lågpris i detta läget.

Urban
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Helt rätt, alla vill tjäna pengar, så är det bara. Det du tjänar på att köpa in själv förlorar du på vid problem. Sedan så är det inta säkert att montören vill montera din sk. billiga prylar = garanti m.m. Alternativt så kanske han tar ut högre timpenning eftersom han tjänar inget på materialet. Så håll dig till en bra montör som du litar på.

Ps: Det man tjänar på gungorna förlorar man på karusellen.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Rafael Ospino
Entreprenadformen torde avgöra. Om det är en totalentreprenad (ABT) är det entreprenören som levererar. Om Du tillhandahåller material anses Du ha föreskrivit det, och då blir det hela en utförandeentreprenad (AB).
I en utförandeentreprenad är det Du som har funktionsansvaret. Om det blir trassel kan det alltså bli så att Du får stå för garantin, helt eller delvis.
Problemet är naturligtvis prisskillnaden. Många entreprenörer gör goda pengar på att debitera produkterna till listpriset, på vilket de själva kan ha 80 % rabatt...
I större byggprojekt använder man begreppet tillkommande/avgående kostnader.
Det innebär att i avtalet anges vilket påslag entreprenören kan lägga på sina inköpspriser, ofta 15 %.
Som regel blir detta pris lägre än vad Du själv kan hitta.
Din fråga var om Du kunde tjäna pengar på att leta bitar själv. Svaret är NEJ!
Byggprojekt är bara utgifter. Tjäna pengar, det gör Du på att utföra Ditt vanliga arbete. Inte flänga runt och leta billigt material.
 
Jag har aldrig haft något problem med egeninköp material, men jag har alltid haft en dialog med hantverkarna. Och det har aldrig resulterat i sura miner eller högre timtaxa.
 
Köpa blandare på Rusta, Biltema etc går förstås bort under alla omständigheter.

Bäst är att köpa kvalitetsgrejer över nätet eller på rea, och installera själv.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
para skrev:
Visst får du garanti men tänk dig att det en dag inte kommer varmvatten ur kranen. Vad är felet? Vems är felet?

Tar du istället hem rörmockaren och han konstaterar att felet sitter i blandaren, vad händer då? Vem betalar rörmockarens felsökning? Gör Bauhaus det? Eller Mora?

Enklare att bara ha en motpart.
Sen är jag helt emot hantverkarnas ockerpriser på material....
Är det vattenstopp direkt efter monteringen så är det fel monterat men det blir till är det din skuld som köpte billigt.
Kunden ska tro att ju dyrare man betalar dess bättre saker man får även om det gäller identiska saker :).
Garanti gäller inte för evigt och det är alltid kunden som betalar för återbesök på ett eller annat sätt, tro inget annat :).
Hantverkarens första uppgift är att skrämma kunden :)
gaia
 
Tyvärr finns det fallgropar hur man än gör. Vi lät hantverkare köpa all material till badrumsrenovering, dock specade vi inredningen så som duchkabin, toastol, handfat mm och inköpställe på dessa specifika artiklar Bauhaus. Vi ville köpa dessa själv men det gick inte. Avtalet var att vi betalar all material och får orginalkvitton så att om det blir garanti eller behov av ytterligare saker så kunde man alltid verifiera inköpet. Vi betalade, dumt nog, innan vi fick kvittorna. Dem fick vi nämligen aldrig och det blev en del andra oegentligheter. Efter att det hade blivit bråk så var det helt kört med garanti mm. Så, efter 8 månader gick rullarna i en gliddörr i duchkabinen sönder. Inga kvitton, ingen garanti och en hantverkare som man inte vill röra ens med griptång. Efter fem månader fick jag reservdelar pga goda viljan hos Bauhaus. Så, produktgaranti är bättre om man köper själv. Priset blir oftast mycket högre eftersom du betalar också för timtaxa och transporterna kan vara dyrare. Om du har en bra och lång förhållande med hantverkaren så är det bra att anlita denne för inköp. Argumenten på arbetskostnaden vid produktgaranti haltar litet. Om kranen är trasig pga fabrikationsfel så åker du för rörmockarkostnaden i varje fall.
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
Rafael Ospino
Använder man sig konsekvent av ett av de standardiserade entreprenadavtalen är man så säker man nu kan bli.
100-procentigt kan det förstås aldrig bli. I fallet mniku var det ju verkligen bäddat för att entreprenören skulle kunna slingra sig. Han tänkte nog aldrig leverera kvittona, eftersom då hade Ni ju sett vilken rabatt han hade...
Dessutom verkar det som om entreprenadformen var ganska oklar!
 
  • Gilla
mniku
  • Laddar…
Om det gäller något där hantverkaren tar betalt per kvadratmeter, blir det väldigt mycket dyrare, enl mina erfarenheter. Ex. En takläggare debiterade 2.000:-/tim om man tar bort materialet och tar tiden han var där. Samma gäller en golvspackare som ville ha betalt per kvm. trots jag stått för materialet. Han ville ha hutlöst betalt om man räknade om till tim kostnad.
 
Hemmakatten
Vi visste inte riktigt hur marknaden fungerade med hantverkare när vi byggde vårt hus. Har köpt alla toaprodukter, kranar, duschblandar mm från Tyskland för 60% (60') av vad det skule kosta i Sverige. Kanske vi hade tur, rörmokaren hade nyligen startat eget, men allt blev installerat utan knot. R-i-r och ack.tank installerade rörmokaren. Inget, utom en duschslang till badkaret, har fugerat perfekt. Nu är det 7 år sedan och är det något som går sönder så får vi betala för rörmokaren men vi har ändock sparat en hel del pengar.
 
Hemmakatten skrev:
Inget, utom en duschslang till badkaret, har fugerat perfekt.
Det låter som att ni haft extrem otur ;)
 
Hemmakatten
Skrev fel i mitt inlägg ovan. Skall naturligtvis stå:
"ALLT, utom en duschslang till badkaret, har fungerat perfekt."
 
Frågan om detta med eget inköp kontra hantverkarens uppkommer därför att det har visat sig idag att så många hantverkare "skörtar upp" kunderna. Ta t ex detta med försäljning/installation av luftvärmepumpar där hantverkaren lägger den större delen av totalkostnaden som arbete och sedan utnyttjar systemet med ROT-avdraget.
Tidigare var det problemet med svartjobb nu blir kunderna lurade på annat sätt.
 
mniku skrev:
Efter att det hade blivit bråk så var det helt kört med garanti mm. Så, efter 8 månader gick rullarna i en gliddörr i duchkabinen sönder. Inga kvitton, ingen garanti.


Om kranen är trasig pga fabrikationsfel så åker du för rörmockarkostnaden i varje fall.
Men vänta nu....
Konsumenttjänst lagen gäller! punkt. I ett sådant här läge så får man ringa hantisen och säga, -du prylarna funkar inte, du får komma hit och fixa dom.
Det är just pga. detta många inte vill installera Jula, Biltems osv.... Men att garantin inte gäller är skitsnack. klart den gör.


Självklart åker du inte på nån rörmokarkostnad om kranen är kass i det fallet rörisen köpt in kranen och det faller inom garantitiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.