Jag har påbörjat renovering av mitt kök och har nu stött på ett problem.
I det nya köket ska jag ha ugn (2500w) och häll (5100w) från Ikea inkopplat istället för den spis som står där idag.

Spisen som jag har i dagsläget har en säkring på 20A, och märkeffekten på den är 8515W. Det har aldrig varit några problem med det (säkringen har aldrig gått) och jag skulle tro att den har stått där sedan lägenheten byggdes 1960?. Jag vet att största effekten jag kan få ut med en enfas 20a säkring är 4600w. Jag undrar nu om jag kan koppla in ugnen och hällen på samma säkring och el som den nuvarande spisen är inkopplad på? Ugnen och hällen tillsammans har en märkeffekt som är lägre än vad spisen som idag är inkopplad har.
(Jag använder aldrig alla plattor och ugnen samtidigt, jag förstår att det är omöjligt med den el jag har idag också)

In i lägenheten finns det bara enfas och huvudsäkringen ligger på 25A (finns tyvärr ingen möjlighet att få in trefas).

Snälla inget tjafs om att jag kan kolla i andra trådar osv. För jag hittar inget svar där...

Tacksam för svar// Mattias
 
Man kan göra på två sätt i ditt fall.
Antingen monterar en automatsäkring t.ex B 16 till ugnen som man ansluter till spisgruppen på 20 A och fortsätter till spishällen gruppen utan säkring ( med enbart 20 a säkringen som skydd)
Den andra lösningen är en separat grupp från centralen till ugnen som är avsäkrad 16 A.

Vilken lösning du väljer beror på hur lätt du kommer åt huvadsäkringen. Med separat gruppledning kommer nästan alltid huvudsäkringen att gå sönder vid överbelatning.
 
Om du söker på t.ex "enfas 20A spis OR häll" så får du upp massor av bra träffar på det här med 20 A till spis eller häll + ugn. Använd sökfunktionen "Sök på byggahus" uppe till höger. Den sökfunktion som finns i forumdelen "Sök i detta forum" är ganska värdelös.

En liten sammanfattning:

a) Praktiskt räcker 20 A till normal användning av spis, inkl ugn så tillvida att jag har inte läst om någon som bränt säkringar. Men om den normala användningen skulle innefatta samtliga värmezoner och ugn samtidigt, då går det ju inte.

- En säkring tål kraftig överlast, 50-100%, under en viss tid, kanske så länge som det tar att koka upp en kastrull vatten.

- Så i praktiken är det antagligen många som regelbundet överbelastar säkring och ledningar kortvarigt, vilket ökar risken något för varmgång någonstans eller att en dvärgbrytare lägger av vilket kräver besök av elektriker.

b) Normalt får man formellt inte dimensionera en grupp så att den kommer att överbelastas vid normal användning. Spisar är lite speciella då de har en varierande effekt, där det är svårt att säga vad som är normalt och där man kan lägga ett visst ansvar på brukaren. 20 A anses därför av gammal praxis som ok, men knappast 10 eller 16 A enfas för då är det alltför uppenbart att gruppen kommer att överbelastas.

c) Får en ugn avsäkras med 20 A? Detta med vilken maximal säkring en apparat tillåter är inte tydligt, närmare bestämt, det finns inte reglerat någonstans vad jag vet.
- Det handlar om ifall apparaten förmår lösa säkringen vid kortslutning "tidigt" i apparaten (typiskt i anslutningsplinten och direkt därefter) eller i anslutningskabeln (överlast är ingen issue).
Fel "senare"/"längre in" i apparaten får inte lösa någon säkring i den fasta anläggningen så där spelar det ingen roll.
- Det som eventuellt anges är den säkring som krävs för normal drift, och det handlar då om minimal säkring, frågan är om det också anger en maximal men ingenting tyder på det.
- Alla stickproppsanslutna apparater ska ju tåla minst 16 A. Klass I-apparater typtestas därför med en ström på 25 A mellan PE-ledaren och utsatta delar. Så vi har sagt att 20 A för en ugn får anses ok. Det är mycket osannolikt att ugnen inte skulle klara detta.

d) Att lägga ugnen på en separat grupp kanske inte enbart har fördelar. Med en mätarsäkring på 25 A så kan man ju inte använda ugnen så mycket som man skulle kunna tro. Genom att lägga häll + ugn på samma 20 A-grupp får man en naturlig selektivitet mot mätarsäkringen, som kanske t.o.m sitter i ett låst utrymme.

e) Anslutning av häll och ugn kan ske antingen fast eller med stickpropp. Men varken perilex eller schukostickpropp duger då det är klassade för max 16 A. Det behövs spisdon som tål minst 20 A som jag inte vet vad de egentligen heter på fikonspråk, men en bild finns här: http://www.byggahus.se/forum/el/6002-spis-kontakt.html
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
...
d) Att lägga ugnen på en separat grupp kanske inte enbart har fördelar. Med en mätarsäkring på 25 A så kan man ju inte använda ugnen så mycket som man skulle kunna tro. Genom att lägga häll + ugn på samma 20 A-grupp får man en naturlig selektivitet mot mätarsäkringen, som kanske t.o.m sitter i ett låst utrymme.
Nja. Selektivitet i detta fallet förutsätter ju att man använder sig smältsäkring både som mätarsäkring och i gruppcentral. Börjar man blanda in MCB(dvärgbrytare) i det hela så kan man nog glömma det...
 
Nja, dvärg eller diazed spelar liten roll för selektiviteten vid måttlig överlast. Det är överlast vi pratar om här. Det skulle kunna bli tveksamt med en 20 A diazed som gruppsäkring och 25 A dvärg som mätarsäkring, men den dagen vi får se en sådan kombination kan vi reda ut det.. Är fallet tvärtom ökar selektiviteten då dvärgar löser lite tidigare vid överlast. Kortslutning däremot ger omvänt resultat om kortslutningsströmmen är riktigt hög!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.