Skulle nog skitit i skåpet och köppt säckar blästersand för dessa pengar och blästrar på en öppengaraguppfart du får rätt mycket sand för det eller? Sopa upp det lättaste och sila om du vill snåla det kanske inte blir så många länkarmar på en månad att bälstra?
 
nej det blir det ju inte :)
hittade lite på nätet där folk byggt skåp av osb skivor, verkade ju rätt ok.
 
  • Gilla
Henrik_75
  • Laddar…
Den funkar nog, har en liknande pistol med slang för att blästra utomhus på stora delar.
Det blir dock väldigt mycket media utspritt och färg/rost som lossnar.
Däremot så har man tänkt att blästra mer smådelar så är ett skåp att föredra vilket jag personligen har.
 
Har man bara en kompressor som kan leverera luft så funkar det.
 
Elias123 skrev:
Den funkar nog, har en liknande pistol med slang för att blästra utomhus på stora delar.
Det blir dock väldigt mycket media utspritt och färg/rost som lossnar.
Däremot så har man tänkt att blästra mer smådelar så är ett skåp att föredra vilket jag personligen har.
Japp instämmer.
 
  • Gilla
Bagarn_91
  • Laddar…
Stefan N skrev:
Har man bara en kompressor som kan leverera luft så funkar det.
Håller med, krävs ofta en kompressor som ger mellan 300-400 L/min fri avgiven om man ska kontinuerligt blästra.
Det går med mindre kompressor men då får man bara köra i några sekunder och sedan vänta tills trycket ökat.
Viktigt att tänka på är att många hobbykompressorer tål inte kontinuerlig drift vilket det lätt blir när man blästrar med för liten kompressor.
 
Har en 3fas kompressor, tror den är 2cyl, vad kan den leverera tro?
sitter säkert en lapp på den men jag har den inte här ...
 
Har du bärarmarna lösa så kolla med kanske någon smidesfirma eller liknade om du inte kan skicka med dom när dom ändå ska skicka sitt matrl.....det är ett riktigt skitjobb att få bort allt med amatör grejer.....

Kanske kolla med dessa om det inte är för långt bort...
http://www.dyab.se/contacts/
 
Redigerat:
nino skrev:
Har en 3fas kompressor, tror den är 2cyl, vad kan den leverera tro?
sitter säkert en lapp på den men jag har den inte här ...
Kolla vilken effekt det står på motorn,
Grovt uppskattat beroende på kvalitet på kompressor
Är den på 4 hp ger den mellan 300-400 l/min
3 hp ger mellan 200-300 l/min
 
ok tack, ska kolla upp det.

Tänkte prova att bygga mig ett skåp idag men behöver hjälp med botten
Ska bygga i OSB med måtten 120*60 och höjd ca 80cm

Innermåttet på botten blir 108,4 (120-(45+45+13+13) * 60 vill ha en konformad botten där botten är en fyrkant på ca 15 - 20 cm så att blästermedlet går att tömma ur om man ska byta och så att det samlas och kan sugas upp igen.

höjden på konan/tratten bör väl vara 45-50cm så man får lite lutning så att medlet verkligen glider ner.

hur räknar jag ut hur bitarna ska se ut och vilka vinklar det ska vara?
Finns det nån lathund eller någon som kan förklara på ett bra sätt för en som inte kan :)
 
Dom pistolerna funkar, men jag tycker att:

http://www.jula.se/catalog/verktyg-...ler-och-tillbehor/blastertankset-38-l-076011/

Funkar mycket bättre. Det blir bättre drag och jämnare funktion om man trycksätter sandbehållaren också. Orginalmunstycket på denna är dock ganska odugligt, insatserna brukar vara helt slut efter omkring 75 kg sand. Jag brukar tillverka egna av en passande rörmuff som svetsas igen i ändan, slipas jämn och sedan borras med lämpligt borr. Det bör även nämnas att man måste öppna kulventilen som används till "av och på" helt, annars så slits denna ut mycket snabbt.

Kompressorn jag har är på 12 hk och går uppskattningsvis på omkring 60-70% av sin kapacitet vid kontinuerlig blästring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.