Hej

Jag har nog läst de flesta trådar här och har planerat att skaffa en robotgräsklippare länge. Har inte kunnat tidigare på grund av ett trädsgårdshinder som nu är borta och äntligen är det fritt fram. Kanske kan lyckas hitta någon billig nu när butikerna vill tömma sina lager på hösten.

Kan man så gräs och ha gräsklippare köra över fläcken i några år tills gräset blivit bra? Är en sträcka som inte kan begränsas då den måste ta sig över för att nå halva trädgården

Vilken gräsklippare kan ni rekommendera mig, tror jag vill ha:

Brett klipparaggregat, mer som Robomow än Husqvarna/Gardena.
Guidekabel alternativt GPS då jag har en trådgård som är liten med väldigt Långsmal. Är formad som bokstaven C och kan det kan ta tid att hitta tillbaka.
Gärna en som är Specad runt 1000kvadratmeter eller mer även trots tomten bara har 600kvadratmeter gräs. Tanken med detta är för att den är så långsmal och kräver mer tid för samma yta då den ska hitta alla hörn.

Annars är det en snäll trädgård, inga hinder, backar eller andra problemområden.

/Knallskalle
 
peternicklas
Jag har en u-formad tomt på c:a 700 kvm. har även mycket hinder och öar. Landroid M fungerar mycket bra under dessa förhållande. Dock så skulle jag vänta till våren då nya saker kommer Landroid är för övrigt slutsåld, kanske finns några Landroid L kvar. Den är större och tar större gräsmatta.
 
Tack för svar, men har inte den ett smalt aggregat och får jobba ofta?
Hur bra hittar den tillbaka?
 
peternicklas
Knallskalle skrev:
Tack för svar, men har inte den ett smalt aggregat och får jobba ofta?
Hur bra hittar den tillbaka?
Den klipper 18 cm som så många andra klippare gör. Dock så är det mycket tystare, till och med den tystaste klipparen på marknaden. Den följer slingan hem.
 
Det är inte helt lyckat att köra robotgräsklippare på det som är nysått. Det krävs att du har fått upp en viss täthet i gräset innan du släpper dit roboten.

Jag lägger helt klart min röst (det är ju valdagen idag) en Husqvarna Automower 220AC. Jag känner inte någon som blivit besviken förutsatt att tomten lämplig för en robotgräsklippare. Du slipper problem med att den inte kan gå nära en andra robotklippare något som Worx Landroid besväras av.

Automower 220 har en guidekabel och det räcker för din tomt. Ställ laddstationen i ena änden av C:et och dra guidekabeln mitt i gräsmattan till till andra änden av tomten. Sedan använder du guidekabeln till att styra ut klipparen till olika släpp-punkter samt fånga upp den och leda tillbaka den till laddstationen.

Du kommer att bli nöjd!

Är du tveksam bör du prata med grannar som har olika fabrikat och bilda dig en uppfattning om för- och nackdelar med respektive dessa. Automower är något dyrare än Landroid men på något viss hänger pris och kvalité ihop ...
 
Det låter lockande, men är osäker på om det är tillräckligt. Det är långt mellan änden på maskinen och klippaggregatet när jag tittar på bilder.

Det innebär mycket körande med trimmer och fixande i kanterna, jag har en stenrad på 10cm längst hela min trädgård, mellan rabatter och gräs i gräshöjd (ingen höjdskillnad).

Tror du detta räcker för att slippa köra med trimmer?
 
peternicklas
MrSmith skrev:
Det är inte helt lyckat att köra robotgräsklippare på det som är nysått. Det krävs att du har fått upp en viss täthet i gräset innan du släpper dit roboten.

Jag lägger helt klart min röst (det är ju valdagen idag) en Husqvarna Automower 220AC. Jag känner inte någon som blivit besviken förutsatt att tomten lämplig för en robotgräsklippare. Du slipper problem med att den inte kan gå nära en andra robotklippare något som Worx Landroid besväras av.

Automower 220 har en guidekabel och det räcker för din tomt. Ställ laddstationen i ena änden av C:et och dra guidekabeln mitt i gräsmattan till till andra änden av tomten. Sedan använder du guidekabeln till att styra ut klipparen till olika släpp-punkter samt fånga upp den och leda tillbaka den till laddstationen.

Du kommer att bli nöjd!

Är du tveksam bör du prata med grannar som har olika fabrikat och bilda dig en uppfattning om för- och nackdelar med respektive dessa. Automower är något dyrare än Landroid men på något viss hänger pris och kvalité ihop ...
Ska man rekommendera något så är det bra att ha fakta och inte egna påstående.
Landroid är INTE känslig för fler fabrikat än vad HQ är.
Sedan kan man diskutera detta med kvalitet. Det finns fel på alla typer av klippare och Landroid har inte fler fel än de andra. Vet många som har haft stora problem med sina HQ både efter regn men även efter åska.
En Landroid kostar runt 8000:- HQ rear just nu ut deras gamla 220 för mellan 18000 - 20000:-.
 
peternicklas
Knallskalle skrev:
Det låter lockande, men är osäker på om det är tillräckligt. Det är långt mellan änden på maskinen och klippaggregatet när jag tittar på bilder.

Det innebär mycket körande med trimmer och fixande i kanterna, jag har en stenrad på 10cm längst hela min trädgård, mellan rabatter och gräs i gräshöjd (ingen höjdskillnad).

Tror du detta räcker för att slippa köra med trimmer?
Jag har en stenkant runt hela gräsmattan och tack vare att Landroid M bara är 34 cm bred så klipper den rent ända ut till kantstenen. Lite putsning i hörnorna krävs dock. Grannen har en HQ 220, han trimmar väldigt mycket då den lämnar mellan 20 - 30 cm just för att den är så bred.
 
MrSmith skrev:
Det är inte helt lyckat att köra robotgräsklippare på det som är nysått. Det krävs att du har fått upp en viss täthet i gräset innan du släpper dit roboten.

Jag lägger helt klart min röst (det är ju valdagen idag) en Husqvarna Automower 220AC. Jag känner inte någon som blivit besviken förutsatt att tomten lämplig för en robotgräsklippare. Du slipper problem med att den inte kan gå nära en andra robotklippare något som Worx Landroid besväras av.

Automower 220 har en guidekabel och det räcker för din tomt. Ställ laddstationen i ena änden av C:et och dra guidekabeln mitt i gräsmattan till till andra änden av tomten. Sedan använder du guidekabeln till att styra ut klipparen till olika släpp-punkter samt fånga upp den och leda tillbaka den till laddstationen.

Du kommer att bli nöjd!

Är du tveksam bör du prata med grannar som har olika fabrikat och bilda dig en uppfattning om för- och nackdelar med respektive dessa. Automower är något dyrare än Landroid men på något viss hänger pris och kvalité ihop ...
Jag har lekt med en liknande från Gardena (tror de ingår i samma koncern för någon del stod det till och med Husqvarna på).

Men den är superbred i förhållande till klippaggregatet. Kommer den ta klara min stenrad jag beskrev i föregående. Vill slippa snygga till om det är möjligt.
 
Knallskalle skrev:
Jag har lekt med en liknande från Gardena (tror de ingår i samma koncern för någon del stod det till och med Husqvarna på).

Men den är superbred i förhållande till klippaggregatet. Kommer den ta klara min stenrad jag beskrev i föregående. Vill slippa snygga till om det är möjligt.

Nu fick jag tips om Robomow, som blev bäst i test i våras.
rs612
Den verkar stor och har klippbredd på mer än 50 cm, och har inte små rakbladsknivar som går av lätt.
Den har även kantklippning, det vill säga klippblad som går utanför hjulen, det kommer göra min gräsmatta underhållsfri.

Samtidigt har den inte guidekabeln som Husqvarnan har. Däremot kan den åka längs gränskabeln bestämd längd så den kommer nog kunna hitta bort och tillbaka.

Förresten, att det inte är lyckat att köra på nysått håller jag med om. Men kommer det inte växa alls eller kommer jag lyckas någonlunda? Det kanske får mig att skjuta på köpet några år.
 
peternicklas skrev:
Jag har en stenkant runt hela gräsmattan och tack vare att Landroid M bara är 34 cm bred så klipper den rent ända ut till kantstenen. Lite putsning i hörnorna krävs dock. Grannen har en HQ 220, han trimmar väldigt mycket då den lämnar mellan 20 - 30 cm just för att den är så bred.
Där rök Gardena och Husqvarnas breda modeller :p Tack för infon.
 
Jag har en stenkant (15 cm) vid häck, buskar och rabatter och en Automower 220 och trimmar inte något :)

Det handlar om på vilket avstånd från stenkanten som slingan ligger. sedan kan man på AM stilla in hur långt över slingan som klipparen ska gå.

Du misstar dig grovt som stirrar dig blind på "breda modeller".
 
peternicklas skrev:
Jag har en stenkant runt hela gräsmattan och tack vare att Landroid M bara är 34 cm bred så klipper den rent ända ut till kantstenen. Lite putsning i hörnorna krävs dock. Grannen har en HQ 220, han trimmar väldigt mycket då den lämnar mellan 20 - 30 cm just för att den är så bred.
Ingen HQ lämnar 20-30cm om tråden är rätt lagd.
Hur var det med fakta och egna påståenden?
 
  • Gilla
MrSmith
  • Laddar…
peternicklas
Kan bara gå över till grannen och mäta, en HQ 220 installerad av en återförsäljare. Ju större klippare desto större att klippa för hand. Fasta hinder påverkas inte hur man lägger tråden, klipparen tar emot och det är här en mindre klippare har en stor fördel.
 
Gå till en granne och kolla. Kolla hur tråden ligger och om han följt instruktionerna. Bilda dig en egen uppfattning.

Historiskt är detta underforum svårt att föra en konstruktiv diskussion i då då vissa "gudar" har patent på sanningen.
 
  • Gilla
rcjofo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.