Hej
Vi håller på att renovera köket i vårt lilla sommartorp från 1837 och vill ha tips på hur vi ska göra väggen ovanför pärlsponten "tapetseringsvänlig"(bara en yta på ca 40 cm upp till tak). Lerklining är inget alternativ då det verkar för kladdigt, jobbigt och illaluktande... Har inte så mycket plats i djupled då pärlsponten i princip sitter spikad direkt på timmerväggen. Masonit blir för buckligt. Förslag?
 
Det är svårt att säga så mkt när man inte vet vad underlaget dvs utgångspunkten är, men när du säger att masonite blir för buckligt (vilket oavsett allt annat låter litet överdrivet som farhåga) gissar jag att underlaget är timmerstomme? i så fall är det absolut enklaste och billigaste kanske att du sågar till masonite, spikar dit den, och målar, samt sätter en taklist, samt ev. en bröstlist som avslutar pärlsponten och täcker skarven mot masoniten. alt. till masoniten är andra skivor dvs obs, plyfa, gips mm men då är de tjockare. Smalast är att bara limma grålumppapp m tapetklister och måla...
 
Masonit blöter man på den ruffiga sidan o sätter upp, när den torkar blir den plan, så har jag förstått det!
O man ska inte ha den oljeimpregnerade masoniten inomhus pga lukten!
 
Det är till viss del tjockleken som avgör om skivorna du sätter upp följer underlaget eller håller sig plana. Det finns tunna gipsskivor (6mm) om du inte vill ha masonit. Annars går det att spänna papp över väggen. Det är tunt och kan bli hyfsat slätt.
 
Du vill bryta systemet med ett material som inte följer timmerväggen. Ibland får man kompromissa lite. Vi körde tunn masonit med lerklining under och det fungerade bra. I bagarstugan körde vi oljemasonit(luktade inte) Direkt mot timmer. Du får ändå räkna med att tapeten kanske spricker i underlagets skarvar när du inte har lerklining. Beror lite på var i landet ditt torp är. Gips.... Inte lättare än masonit i ett snett gammalt hus. Vad jag menar är att ibland får man kolla på helheten i huset när det gäller materialen. Ytterligare ett slimmat alternativ för dig är att täta såtarna med lerklining (det är faktiskt trevligt att jobba med.) och sedan tygspänna väggen . Det blir tunt, slätt och diffussionsöppet.
 
Redigerat:
Tack för svaren. Det börjar låta lite lockande att prova papp eller väv faktiskt. Det är så liten yta så man skulle kanske öva lite...:p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.