Tänkte bygga ett väggfast skrivbord av några gamla golvplankor. Min tanke är att det ska täcka en hel vägg, tror att den är 3,60 m. Tänker att c:a 70 cm skulle vara ett bra djup. Tror ni att det räcker med att skruva reglar på sidoväggarna och i bakkant för att helt slippa ben, eller kommer det att bli för tungt i mitten? (plankorna är c:a 3 cm tjocka, vet inte träslag eller vikt på dem riktigt).
 
trattalask
Det kommer nog inte bli stabilt i framkant. Jag hade satt ett ben i mitten eller stagat upp det på annat vis.

Sen beror det väl lite på hur man vill ha det. Ska det bara kännas stadigt eller ska det vara stumt.
 
Det ska nog kännas förtroendeingivande :). Men det får bli ett ben då... Kanske bara borde bygga ihop det och se hur det känns och sätta dit ben om det behövs. Har du någon idé om andra sätt att staga upp på än ben? Gissar att man måste göra någon sorts stöd mot golvet om det ska bli någon funktion.
 
Om bordet är väggfast kan du - istället för att sätta ett traditionellt ben mellan skiva och golv - sätta ett diagonalt ben mellan skivans framkant och hörnet där golv och vägg möts. Om plankorna inte sitter ihop berghårt kan du snickra ihop en triangel (med "skivans framkant", "skivans bakkant" och "hörnet där golv möter vägg" som hörn) och förankra (skruva/limma/plugga) delen som hamnar under skrivbordsskivan i plankorna. På så sätt syns benet mindre, och den som dammsuger får det lite lättare.
 
  • Gilla
osiris och 1 till
  • Laddar…
Det är ingen dum idé alls!
 
Jag har en monsterskiva med liknande mått. Jag kommer att lösa stödet genom att ha en hurts i mitten som skivan får vila på. Men skall du inte ha någon skrivbordshurts så tycker jag förslaget från bygga_bo är rktigt bra.
 
Ytterligare förstärkning kan ske med en sarg i framkant. En sådan kan dock vara i vägen på ett skrivbord beroende på stolshöjd.
 
Jaha, dags att nekrobumpa sig själv! Här är tre konstruktionsidéer.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var länge alternativ två som var hetast, men nu blir det sista ändå. Ska dela bordsytan med min fru som ska ha en del av rummet som kontor (min del ska bli musikstudio).
 
Har lagt ut några plankor för att hitta en bra kombination som ger lagom djup.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rätt bräder, men riktigt så här långt bli det inte.
 
Svårt att veta hur mycket man ska borsta/slipa. Vill behålla den åldrade känslan men samtidigt få ett någorlunda slätt bord. Vad ska man jämna ut sprickor och flisor med så att man slipper slipa ner så långt? Lack?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Före

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter viss bearbetning...
 
  • Gilla
nforslund
  • Laddar…
Tack!
 
Finns det något man kan måla på? Jag har inte bestämt än om bordet ska bli au naturel eller om det ska bli någon vitbets eller så på. Gissar att färgen inte fäster så bra på varken epoxy eller lack?
 
Epoxy går att måla på men bets är nog ingen höjdare, lack är inte heeler några problem att måla på. Slipa lätt och måla på skulle jag säga.
 
Tänk på att vissa betser kryper igenom en målad/lackad yta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.