Hej.

I vårt dräneringsprojekt av hus byggt 1944 med källare insprängt i berg har vi stött på en märklig utgjutning vid trappen. Man skulle nästan kunna säga att man gjutit en 50 cm extra bred sockel just där trappen står, exakt samma längd som själva trappen. Min gissning är att de missbedömt bredden på trappen när de gjöt plattan.

När vi grävde så trodde vi det först var ytterligare berg (har sedan två/tre månader tillbaka lagt x antal timmar på spårning och spräckning a skiten). Det kändes motigt. Och p.g.a extremt snålt med yta för de uppgrävna massorna tänkte jag instinktivt att jag skulle behöva bila.

Hursomhaver upptäckte vi att den utstickande plattan slutade några centimeter in i schaktväggen. Vi började frenetiskt gräva för hand. Jag provade bila men det undviker jag ju om jag kan. Nu till frågan:

Om vi gräver så vi får ner ett dräneringsrör (110 mm) ganska precis.

dränering2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är att bila så det är ett fall nedåt och sen måla på kallasfallt på plattan och sen lägger markduk direkt runt röret samt ovanpå sockeln och däremellan makadam.. Är det Ok att göra så?

(Gjuta klack närmas husmuren ska givetvis också göras)

Alla videor och instruktioner jag sett visar ju på att röret ligger "inbäddat" med några cm makadam runtomkring och duken runt det.

dranering.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bonusfrågor:
Om rummet innanför är ouppvärmt och både kallt (-grader på vinter) samt varmt (21 grader på sommar) ska man då använda platon istället för isodränskiva?

Om man använder platonmatta i mitt fall. behöver man då ta bort kallasfallten på grunden?

Tacksam för era åsikter.

Mvh

Johan
 
Dränrör:

Försök få in lite grus ovan röret, syftet är att skapa luft så inte finkornig jord täpper till duken runt röret.

Platon VS Isodrän, Jag skulle satsat på Isodrän alla ggr. Kanske onödigt i ditt fall men det förefaller enligt mig bättre med isolering är platon. Dessutom om du skulle vilja ha utrymmet uppvärmt i framtiden då har du en isolerad grundmur. Vidare måste du ju värma upp våningen ovan och med lite isolering torde det ge någon kwh minus med isolering.

Gissning: oavsett platon eller isodrän då borde det vara bättre med att ta bort asfalten då väggen då kan "andas".
 
Stämmer har du asfalt på hela väggen ska denna tas bort, nedre delen av väggen ska du ha membran på. Följ resp. tillverkarens anvisningar.
 
  • Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
Vi köpte dräneringsrör för lerjord, dom va färdiga med matta runt, hur smidigt som helst 😊
 
Tack för era svar.

Min förhoppning med platonmatta var att slippa behöva ta bort kallasfalten. Men asfalten sitter, till skillnad från övriga huset, väldigt löst eller på löst sittande puts så det borde inte vara några större bekymer.

Utrymmet innanför är ett förvaringsrum under trappen där ved finns. Tveksamt om det kommer värmas upp. Men men, det kanske finns negativa aspekter att ha två olika system (isodrän och platon) i ett dräneringssystem? Övergången mellan dem dvs.

Det är så nojigt att sitta på huk och för hand gräva nedanför sockeln där röret skall ligga. Överhänget är bitvis ganska rejält och man har ju inte direkt lust att få 1.5 meter schaktvägg plus ovanpåliggande grävmassor ovan på mig om det skulle rasa. Det minsta som händer är att man får börja gräva om, värsta vill jag inte tänka på...

Funderar på en dräneringsslang 92 mm, typ denna:
http://www.byggmax.se/gjutning-och-...ering/dranering/draneringsror-pa-rulle-p31315

På så sätt slipper vi gräva så mycket "djupare" och kanske får plats med lite makadam runt röret också, fast det blir ju bara enstaka korn och de gör kanske mer skada än nytta?

Tack igen.

/Johan
 
Tänker jag fel men den finkorniga jorden som kan täppa till duken, den risken finns väl fortfarande där även om man har rikligt med makadam runt röret? Skillnaden är väl isåfall att den exponerade ytan av duken på "korven" blir större och därmed ökar sannolikheten att vattnet hittar igenom någonstans?
 
Jag tycker du ska hyra du en minigrävare och göra jobbet ordentligt, det kostar dig kanske 1500 spänn men du slipper riskera livet därnere. På köpet blir det roligare.

Nu ser jorden hyfsat säker ut men du tänjer på riskerna. Du har lagt schaktmassorna precis vid kanten vilket är ett stort no-no. Rasar det har du inte en chans.

Om du ändå envisas så se till att du alltid har någon som övervakar arbetet som kan gräva upp dig och ringa SOS om det behövs.

Att minska diametern på dränslangen på grund av detta är dumsnålt.
 
Vi har haft en professionell grävare här som grävde upp. Anledningen till att schaktmassorna ligger där de ligger är att det inte skulle gå att placera längre bort då häck står ivägen. Surt.

Just nu lutar jag mot att vi bilar bort det som behövs så vi får ner 110 rör, ser till att den kvarvarande sockeln lutar utåt, rengör, fläskar på med kallasfalt och fyller igen det hela.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Dräneringen av huset tog totalt maj till december. Utan tvekan det största (och värsta) projektet i mitt liv. Mycket berg att bila bort. Det smärtar mig otroligt att de senaste dagarnas intensiva regn har gjort att vatten läcker in genom väggen på utrymmet innanför den i denna tråd berörda väggen.


20150731_133656.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150731_133650.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


:(

Trappen ovanför utrymmet har visserligen inget tak utan allt regnvatten rinner ner längs väggen. Jag trodde läckaget, som initialt uppstod i hörnet på bild ett, berodde på att den kanske för mjuka topptäcklisten (tack markgrossisten.se...) hade "släppt" mellan fästpunkterna, och att vatten rann på insidan. Det åtgärdades men resultatet blev mer vatten...

Nu funderar jag på om dagvattenröret som går i marken kan ha gett vika? Det blev en skarv i röret där problemen uppstår då grävaren hade sönder röret. Fast det borde ju tas om hand av dräneringen då det ligger utanför dukarna?

På bilderna ser man ett sträck som går längs väggen några cm ovanför golvet. Det är där vattnet verkar komma in. Det stämmer bra med höjden på hålkälet som jag gjöt.

Vad tror ni det kan bero på?

Det blev optidrain med 100 mm skivor och optiwebduk som överlappade markduk.

Några orogheter jag våndas med:

1. Markduken jag valde blev en N1 klassad markduk köpt på Dahl som hade en densitet i spannet som monteringsanvisningen angav. Grannen använde dock en markduk speciellt framtagen för dränering som var mycket "tunnare"; den håller sämmre men släpper igenom vatten mycket lättare. En snubbe som i sin proffesion utför husdräneringar såg duken jag använde och sade att "den är för tät. Vi har fått göra om massor av dräneringar där vi fått tagit bort sån tät duk". Han erbjöd sin firma att åtgärda det men jag avböjde då duken var ok enligt optidrän/isodrän. Beslutet underlättades då han också sa att jag monterat topptäcklisten fel, upp och ner. Han tyckte den korta delen skall vara uppåt. Jag kollade med säljaren som sa långa delen uppåt. Kan det vara så att duken är för tät och att vattnet i marken samlas och rinner tillbaka mot väggen?

2. Makadammet jag köpte var enligt entrepenören godkänt för dränering. De hade ej tvättat och det var onödigt enligt vederbörande. Jag tyckte dock det var väl mycket grått mjöl i det. Vi använde en osbskiva som makadamet gled ner på från skottkärran och den blev helt grå efter en skottkärra. Finns det en möjlighet att mängden fint bös i makadammet kan ha satt igen dräneringsröret?

3. Huset ligger förvisso tämligen högt, några meter upp, med slutningar bort till granne och gata. Men jag har aldrig sett något vatten komma till samlingsbrunnen för dräneringsrören som är på andra sidan huset från högsta punkten. Kanske illavarslande? Det är mest lerjord runt dräneringen.

4. Rel. Fuktigheten i källaren är i dag 70-75% vid ca 20 grader i källaren. Trägolvet i gillestugan har rest sig lite och knakar när man går på det. Vi minns inte att det var såhär innan dräneringen. Ett rum som ligger värst till har 63% vid 23 grader, klinkers med golvvärme i det rummet. Samtliga fuktmätare är placerade i golvhöjd. Visst det har regnat nästan nonstpop senaste dygnen men ändå. Är det hög luftfuktighet för att vara nyligen dränerat?

Jag är rätt missnöjd. Så jag är supertacksam för era åsikter och synpunkter. Var inte rädda för "att dra bort plåstret" om det nu är så landet ligger.

Johan
 
Bilderna syns inte, om man klickar på dom får man att man angett ogiltig bifogad fil.
 
Börja med det enkla, se till att det inte rinner vatten utmed husväggen. Det är inte bra av många anledningar...
Hjälper inte det är min gissning att det är något fuffens med takavvattningen - ta dit en spolbil och filma.


1. Nej, det är inte problemet - om duken vore för tät skulle det ju komma in min mindre vatten inte mer. Dessutom har du fått OK från tillverkaren.

2. Det krävs ju typ en skyffel på en punkt för att sätta igen röret och så mycket lär det ju inte ha varit - eller hur? ;)

3. Det stärker ytterligare att det är takavvattningen eller vattnet som kommer utmed husväggen som är problemet

4. Om ditt trägolv har rest sig i gillestugan så är det inte alls bra. Kika på det så det inte börjar mögla och bråka därunder. Risken är stor att du behöver riva upp det tyvärr...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.