Har två hus på landet med samma problem. Husen har jordkabel till transformatorstationen som är inkopplad via luftledning.

I det ena huset har jordfelsbrytaren löst ut tre gånger under semester på grund av åska. Inte roligt när man är bortrest.

I det andra huset har ännu inget hänt, men om det kommer en strömspik så ligger elektroniken illa till.

Har därför sökt lite på nätet om överspänningsskydd. Eftersom jag inte är någon expert på området, vad kan rekommenderas för utrustning?

Jag skulle helst vilja koppla in den i mätarskåpet.

Som exempel har jag hittat denna sida, http://www.elrond.se/overspanningsskydd

Mvh
/Erik
 
Det elrond-paket du länkar till rekommenderas av många, det är potent och räcker i de flesta fall. Det är inte bland de kraftigaste, men rimligt. Vill man ha mer kostar det också mångdubbelt mer.

Lite billigare är Obo Betterman. Det ska väl duga det också.
http://www.elgrossisten.se/overspanningsskydd.html

Lite potentare och dyrare är t.ex Phoenix.

Men det finns många fler, och det är svårt att säga hur "bra" de är för man vet ju inte hur starka blixtströmmar det varit frågan om när folk ger ett omdöme.

Valet är svårt. Även ett dyrt överspänningsskydd står knappast emot en direktträff bättre än billiga. Alla dessa är kombityper av mellanskydd som ska fungera ensamma, dvs de ska stå emot vanligt förekommande blixtströmmar och de ska lämna en tillräckligt låg restspänning, dvs inga andra ska behövas. Men visar det sig att åskan blåser ut dessa i alla fall så får man komplettera med ett dyrt grovskydd före. Dessa mellanskydd är trots det inte bortkastade då de ändå behövs efter grovskyddet.
 
Tack för svar och länken. Det är kanske en sådan här jag behöver: http://www.elgrossisten.se/elrond-grov-finskydd-ed250-4-pol.html. Den ska enligt texten monteras i metallisk kapsling. I ett av mätarskåpen ser det ut enligt nedan. Det borde gå att montera den längst upp i DIN-skenan till höger om "kundens strömbrytare"? mätarskåp1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att helt skydda sig är nog svårt? Jag antar att transformatorstationen (marktransformator) har någon form av åskskydd? Risken finns att blixten ska leta upp jordkabeln mellan transformatorn och huset, men det risken måste vara väldigt liten. Störst risk är väl att blixten letar sig fram till transformatorn via HSP-sidan i luftledningen? Om det då finns åskskydd i transformatorn så borde väl behovet av grovskydd vara mindre?
 
Redigerat:
Det går utmärkt att montera skydd där. Men jag skulle rekommendera att du väljer enpoliga om du får plats (verkar gå bra) tex de ED150 (eller motsvarande från OBO) som finns på samma länk. Dels har de lite bättre data och viktigast att man kan byta per fas efter en skada på dem, får själv byta ett nu till hösten som havererat till hälften på en fas nu under de kraftiga åskvädren.

Grovskydd är inget du normalt behöver, den nivån nås för det mesta på elnätssidan, och skydden nämnda ovan är riktigt bra och skyddar i de allra flesta fall där vägen in är på nätsidan.
 
Ja, den typen är mycket lämplig och bra. Finns med samma innanmäte under många märken, det man ska titta efter är den låga restspänningen vid den högre följeströmmen och den hårdare typtestpulsen.

Har du en äldre typ av JFB kan den vara extra känslig, du kan byta mot en som är uttalat okänslig för stötströmmar, transienter. Eller se hur det funkar när du monterat skydden.
 
Tyckte siffrorna för OBO såg misstänkt bra ut på elgrossistens sida, och det visade också vara glädjesiffror. Samma data anges för både Elrond och OBO, blixtström 25 kA och och stötström 150 kA. Skillnaden är att datat för OBO gäller för sammanlagt 4 st skydd (en per fas + nollan). Datat för elrond gäller däremot per fas, så dessa är alltså betydligt potentare än OBO.
 
Katalogpriset är ca 2500:- för dem "mindre" och ca 3000:- för 40 A. E2164939 eller E2164940 hos Elektroskandia.
 
Bor man på landet så blir det oftast.
grovskydd,mellanskydd och finskydd.
självklart även teleskydd.
 
Köper jag tre elrond 150 så bör det räcka? Jordfelsbrytaren kostar 2500kr ( har 16A huvudsäkring). Det blir en summa av 7000kr i bara mtrl, sedan tillkommer installationskostnaden. Inte blir det billigt.

Men detta måste jämföras med vad det kostar om all elektronik slås ut.
 
Synd att det finns dåligt med erfarenheter. Det finns säkert, men inte i samlad form.
Det kan ju bli så att den halvbra träff med hammaren slår ut överspänningsskyddet med räddar elektroniken.
Med tanke på att en "reservpatron" till Elrond kostar 1500:- så gäller det att elektroniken är ett par gånger dyrare, även i de fall försäkringen går in.
Då skulle man i så fall tjäna på ett grovskydd före som tål högre smällar utan att behöva bytas.
 
Gotland ser jag. (y)

Om det är mer än ca 30 m mellan mätarskåpet och centralen i huset så bör man sätta ett grov/mellanskydd vid mätaren och ett mellan/finskydd i centralen.

Jag har grov/mellan vid mätaren, mellanskydd i centralerna och sedan grenuttag med inbyggda finskydd vid all dyrare elektronik (dvs inte vid USB-laddare, men allt annat).

Det har åskat som helsike här i sommar utan att något har gått sönder.

Peppar, peppar.
 
Jag får då ta mig friheten att upprepa, kombiskydden som nämnts tidigare och andra av den typen med samma innanmäte är mycket tåliga och med en skyddsverkan som överstiger många trippelkombinationer av mer tveksam typ (och såna finns det många).

Just grovskydd är för det mesta helt onödiga och kommer inte ens att tända vid de flesta fall där ändå rejäla skador uppstår, och den nivån ligger till stor del redan säkrad med ventilavledare på elnätsidan. Det som man kan komplettera med är ev finskydd som rätt insatt för någon särskilt känslig del kan vara tungan på vågen och då vid indirekta vägar in som inte renodlat kommer via elservisen. Och givetvis teleskydd om man har koppar in.

Och som i många andra fall blir det inte bra om man inte har en mer total blick och förståelse för hur detta ska utföras och vad som passar beroende på varje anläggnings omständigheter. Tyvärr säljs och installeras paket utan att man tar hänsyn till detta och man kan få avsevärt sämre skydd än vad som vore möjligt med i princip samma insatser. Om man ibland som jag själv jobbat över områden och följt skador på nät och abonnentsidan är det lätt att ha uppfattningen klar över verkan av de sk kombiskydden. Inte sällan där det är helt skadeslöst där skydd finns och soprent i elektronikledet hos de utan under samma distributionstrafo. Typiskt vid glesbygdsnät och blandat fri- hängkabel på LSP-sidan. Tyvärr är det inte så vanligt som man skulle önskat med skydd i de områden och bebyggelsetyper där de skulle göra mest nytta, är ju inte särskilt dyrt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Fick svar från Elrond enligt följande:

Jordfelsbrytare löser lätt ut vid åska. Det beror på att åskstörningen går igenom jordfelbrytaren och skapar en läckström.
Det kommer med all sannolikhet att lösa sig genom att montera skydd, då före jordfelsbrytaren.
Jag förmodar att du har 4-ledarsystem i dina fastigheter. Dvs Elleverantören kommer med 4 ledare (3-faser samt kombinerad jord/nolla). I så fall är det ett 3-poligt skydd du ska ha.
Eftersom du är ganska utsatt så rekommenderar jag vårt kombinerade grov-/finskydd ED253S-230.

Hittade det här: http://www.billigtvvs.se/produkter/701364/70000873/overspskydd-grov-3-pol-ed253s-230 för 3900 kr.

Tidigare i denna tråd rekommenderades tre ED150 eftersom man då kunde byta enskild komponent om den blivit förbrukad? Eller har jag missförstått?

Åskskyddet i kombination med Schneiders återställande jordfelsbrytare borde räcka? I så fall börjar jag nog med åskskyddet för att se om det är tillräckligt eftersom jordfelsbrytaren kostar en rejäl slant.

Här på Gotland (Grötlingbo) har vi inte haft några problem alls. Grannarna har haft en värmepump ansluten sedan 2008 och den har fungerat utan problem. Men rätt var det är så händer det!? Detta skulle i så fall vara i förebyggande syfte. På fastlandet dock, Brottby, norr om Stockholm, ställer jordfelsbrytaren till med problem då den löser under semestern, tre gånger denna sommar. Innehållet i frysen är därmed förstört.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.