BaNaN85 skrev:
Nej dom ingick inte, fick plocka av det vi hade här hemma.
Fick svara från soliduct om fästa donet. De hålls upp av de 3 skruvarna samt rören. Om jag vill kunde jag sätta extra konsoler under men ej nödvändigt.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Installerade elen idag och systemet får stå och gå lite, bara värmeisoleringen kvar nu.
Har köpt 6st 95mm rullar isolering från byggmax som ligger och väntar.
http://www.byggmax.se/isolering/mineralull/isoleringsrulle-p16005

Har märkt en konstig grejj och det är att fast uteluften är typ 21C så ligger inluften runt 29-30 grader för mig. Eftervärmaren är avslagen.
10919_624742607633493_6171923343071145672_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanske är pga att rören inte är isolerade och vinden värmer upp allt.. Men eftersom tempsensorn sitter i aggregatet tycker jag inluftstempen borde sjunka när aggregatet stått på några timmar.
 
Std värdet är väl 30/30. Så fläktarna går ganska långsamt. Jag har säkert 35-40 grader på vinden dag tid.
 
En fråga sensorn för till luft efter aggregatet tyckte jag hade en kort sladd. Har för mig att det stod att man skulle sätta den ca 2m efter aggregatet. Hur gick det för dig?
 
Vart stod det att man skulle göra det? Har jag helt missat haha

Edit: Sida 8 första punken - "OBS! Temperaturgivare GT7 ska alltid monteras inuti tilluftskanalen."

happ
 
Redigerat:
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Har fortfarande inte orkat värmeisolerat rören ännu men har upptäckt ett problem.
Det låter alldeles för mycket utomhus vid in/ut-blåset! Aggregatet har 200mm flexrör som är ca 1.5m långa och går direkt till ABC-donet.
Tror jag skulle kört med längre rör och ljuddämpare till ABC-donet, 1.5m är verkar vara för kort. Alternativt dra om rören ut igenom taket, in-luft på norrsidan och ut-luft på sydsidan.
 
Jag kommer ha ca 2,30m till mitt don, köpte ett grov filter för uteluften samt flexibla 200mm ljuddämpare för av/ute luft. Då jag tidigare haft av luft till skorsten pipan då skall det bli intressant att höra hur detta låter med 2 till samma. Var en del ljud tidigare med 160mm till ute luften, hade ingen dämpare då. Skall börja imorgon tänkte jag nu när tempen ute är mer normal.
 
Jag skulle kunna köpa 2st flexibla 200mm dämpare med och kringla till rören lite, men jag tror inte det kommer räcka.. Borde nog ha kört på genomföring genom taket på en gång istället för att ta den lätta vägen med combi-don på kortsidan.
jaja
 
BaNaN85 skrev:
Jag skulle kunna köpa 2st flexibla 200mm dämpare med och kringla till rören lite, men jag tror inte det kommer räcka.. Borde nog ha kört på genomföring genom taket på en gång istället för att ta den lätta vägen med combi-don på kortsidan.
jaja
Flytta aggregatet 1m och sätt 900 dämpare? Inte jättesmidigt, men kanske enklare än att sätta igen combidonet och ordna med en ny takhuv? Det är nog tillräckligt?
 
BaNaN85 skrev:
Jag skulle kunna köpa 2st flexibla 200mm dämpare med och kringla till rören lite, men jag tror inte det kommer räcka.. Borde nog ha kört på genomföring genom taket på en gång istället för att ta den lätta vägen med combi-don på kortsidan.
jaja
Jag gjorde så att jag monterade tilluften till aggregatet i väggen på norrsidan och frånluften upp genom taket. Tycker det verkar vansinnigt med kombidon när till & frånluft är så nära varandra. Jag kan rekommendera de flexibla ljuddämparna "när de är böjda". Betydligt effektivare än de vanliga raka ljuddämparna.
 
Får oxå krångla då jag sätter dit ett FLK grov filter på ute luften samt att jag har sned slåer från tak stolarna precis där min uteluft skall gå, sååå klart! Tar kort om jag får till det. Skall införskaffa 2st 30 böjar imorgon.

Det som är jobbigt att köra 200 då man måste på special butiker hela tiden.
 
Så här blev det...lite upphängning kvar...pust ImageUploadedByTapatalk1408203610.787636.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tilläggsisolera rören 2x95mm eller köra hela vinden 3x95mm? Det är frågan... :)
 
Äh orkar inte dalta i det det där, bäst att köra på! På med isolering på rören!
Här är en bild på FTX-agget som ni ser står kanske lite för nära väggen för utluften..
DSC_0006.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjar isolera, mycket går det åt.
DSC_0007.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0008.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lägger en matta längst med under rören och virrar runt med ståltråd. Sen lägger jag mattor på vänster/högersida och trycker ihop dom så gått det går. Avslutar med träplankor som ligger ovan på trycker ner mattorna på rören, typ..
DSC_0015.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0016.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0017.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gått åt 5st rullar med isolering till inluftsrören och 4 rullar ståltråd ca 1000kr totalt.
 
Äldre hus utan plast som inte är tät som ett modernt hus, finns det några nackdelar där med FTX eller kvittar det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.