Jag bygger nytt hus jag undrar vad en 8kw termia pump med ett 180 meters håll kan kosta i Västerbotten mellan tumme och pekfinger
Jag har fått in en offert men vill höra med er på forumet vad ni har fått betala
Obs det är inte något svartjobb jag är ute efter dom priserna är inte intressant
 
Thermia Optimum?

Gissar på 150 000:-
 
ja jag glömde skri´va vilken
 
Finns det bara en som vet pris på bergvärme ??????????????? :-/
 
Vi ska bygga en en och halva på 187 k/m kommer det att räka med 7100kw för att värma den kåken med värme och varmvatten ??????????????????

Väljer mellan bergvärme och Pellets vad ska jag ta ?????????
 
bummse skrev:
Vi ska bygga en en och halva på 187 k/m kommer det att räka med 7100kw för att värma den kåken med värme och varmvatten ??????????????????

Väljer mellan bergvärme och Pellets vad ska jag ta ?????????
7100kW hur varmt har dom då räknat med att du ska ha i huset? hur varmt vill du ha i huset.

jag gissar på att investeringskostnaden för bergvärme & pellets är lika stor.
har du plats för jordvärme så blir det billigare än båda dessa allternativ.

i runda slängar kostar värmepumpen 50 000:-
borhålet kostar 50 000:-
instalationen 10 000:-
Tar du jordvärme så byter du ut borrhålet mot grävning som kostar 25 000:-

pellets kostar ju också en slant.
störe & brandsäkert pannrumm
skorsten (+ sotning 2ggr/år)
pelletsföråd
panna
brännare

------------------------

du kan inte jämföra priser med dom som byter panna.
dom som byter har ofta borttagningskostnad i priset & dom måste bygga ihopp den nya pannan mot ett gammalt system.
du kommer ju bygga ett nytt system & det gör ju "rätt" direkt, inga onödinga dragninger. I ditt fal blir ju instalations priset svårt att särskilja mot övrig vvs som dras i samband med byggnationen.
 
Hur stor tomt måste man ha för jordvärme då ???
Och får man inte en berg & dal bana på gräsmattan ???
 
bummse skrev:
Hur stor tomt måste man ha för jordvärme då ???
Och får man inte en berg & dal bana på gräsmattan ???
du får inte gärlskott av jordvärme, det var på den tiden när man körde direktförångare.
slangen måste ner på 1m djup & sen ska du ringla ut ca 400m slagn på tomten. slangen får inte ligga närmare än 2m från huset & 1m mellan slingarna, eller 1,5 meter melan slingaoren om du har plats.
 
bummse skrev:
Hur stor tomt måste man ha för jordvärme då ???
Och får man inte en berg & dal bana på gräsmattan ???
Ja, det blir berg & dalbana.


 
Det måste bli berg&dalbana för att du för ju värme i backen som ska vara frysen :surprised:
 
Det blir bergvärme ett hål på 180m & En termia pump på 8kw inkopplat och klart skulle priset bli 122000 kr med allt som jag måste ha
Låter det bra ???? :-[
 
bummse skrev:
Det blir bergvärme ett hål på 180m & En termia pump på 8kw inkopplat och klart skulle priset bli 122000 kr med allt som jag måste ha
Låter det bra ???? :-[
Det är bra pris. Otroligt bra.

 
Jag förstår inte varför alla enviss med att tro att man får oljämn tomt om man har jordvärme!

hitils har jag inte träffat en enda som påstår att man får det som faktiskt har jordvärme. alla bara slänger ursig saker dom inte har en aning om.

-----------------
själv har jag bott 20 år i ett hus där det var jordvärme.
jag har också pratar med väldigt många som har jordvärme & dom enda som får oljämn mark är dom med direktförångare.

direktförångare har dom flästa slutat med för 15 år sedan, vet bara en enda tilverkare idag som erbjuder detta.
 
CarMan skrev:
Jag förstår inte varför alla enviss med att tro att man får oljämn tomt om man har jordvärme!

hitils har jag inte träffat en enda som påstår att man får det som faktiskt har jordvärme. alla bara slänger ursig saker dom inte har en aning om.

Har då en kompis som la jordvärme (400 meter) för 8 år sedan o de är andra gången han fyller igen svackorna nu.. Efter grävning tar det ca 10 år innan det slutar sätta...

Jo vid nybygge får du 15000:- i bidrag då du installerar pellets vilket då täcker skorsten... Pelletspanna (panna inkl brännare) kan du köpa i björna för 41000:- http://www.lundbergsvarme.se/index.htm inkl shuntstyrning med inne o utegivare..

Pelletsen är billig i västerbotten.. :)
 
Plexus skrev:
[quote author=bummse link=1148491832/0#10 date=1148719247]Det blir bergvärme ett hål på 180m & En termia pump på 8kw inkopplat och klart skulle priset bli 122000 kr med allt som jag måste ha
Låter det bra ???? :-[
Det är bra pris. Otroligt bra.

[/quote]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.