Hello igen.

Undrar en sak gällande tomter och värderingar av dessa.
Fick vid samtal med mäklaren info om att en tomt utanför detaljplan skall vara värd mindre än om den ligger innan för..Hur kan det komma sig? Utanför är ju friheten med bygge "utan regler" störe vilket snarare borde var bra ? Så vad eär det som ev gör värdet mindre om en fastighet ligger utanför planlagt område? Tomten ligger fortfarande inte mer än 4-5 minuters bilresa från centrum i en stor förort till stockholm.

 
Att tomter i detaljplanerat område oftast är dyrare beror på att de ligger mer centralt, har utbyggt försörjningsnät (kabelTV, fjärrvärme, el, vatten, avlopp, bussförbindelser etc.) Priset är således inte beroende på om det är detaljplanerat utan att kringservicen är bättre.


Ska man bygga nytt är det smidigare att få bygglov utabnför planlagt område.
 
defionitionsfråga som allt annat då med andra ord ;-)

För min egen del så är det tusen ggr mer värt att bo "ifred" än att ha en buss runt knuten så...antar att det bara är att slanta i alla fall då*S* Synd för det blir ju svårare att låna upp på fastigheten för utbyggnad/renovering dock...jaja.
 
torparnorpan skrev:
Hello igen.
Undrar en sak gällande tomter och värderingar av dessa.
Fick vid samtal med mäklaren info om att en tomt utanför detaljplan skall vara värd mindre än om den ligger innan för..Hur kan det komma sig? Utanför är ju friheten med bygge "utan regler" störe vilket snarare borde var bra ? Så vad eär det som ev gör värdet mindre om en fastighet ligger utanför planlagt område? Tomten ligger fortfarande inte mer än 4-5 minuters bilresa från centrum i en stor förort till stockholm.
Det är inte alltid lättare att bygga i områden utan detaljplan. Om en detaljplan finns så vet du att du får bygga om du håller dig till reglerna. Om ingen detaljplan finns så vet du inte om du får bygga alls, om det inte finns förhandsbesked eller bygglov.

När du väl har byggt är det dock mindre regelkrångel för ändringar och för att bygga kompletterande byggnader utanför detaljplan, men man ska ju komma dit också.
 
Ksund skrev:
Det är inte alltid lättare att bygga i områden utan detaljplan. Om en detaljplan finns så vet du att du får bygga om du håller dig till reglerna. Om ingen detaljplan finns så vet du inte om du får bygga alls, om det inte finns förhandsbesked eller bygglov.

När du väl har byggt är det dock mindre regelkrångel för ändringar och för att bygga kompletterande byggnader utanför detaljplan, men man ska ju komma dit också.
Detta är redan kontrollerat med byggnämnden och det finns inga regler gällande byggen på denna fastighet. I dgasläget finns ju redan hus samt versktadslokal på plats men huset har renoveringsbehov samt behov av tillbyggnad. Vid fråga till byggnämnden ( eller vad tusen de heter) så fick jag svaret att man får bygga till/bygga nytt där i stort sett utan reglering då det ligger så till som det gör.

Förstår dock tanken med svaren på min fråga så...antar att jag får köpa det i alla fall och sedan göra det bästa av det för läget är oslagbart :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.