Hög prioritet för mig denna sommar är att få ordning på väggarna i mitt garage. Jag har en tråd där jag frågar om vad jag ska laga putsens hål och skador med men jag har ännu inte fått klart för mig vilken produkt som är bäst så idag köpte jag det som den motsträviga mannen på Weber sa att jag skulle ha: "Base 135". Rätt eller fel, har ingen aning men nu får det bli den.

Så idag var det dags för förarbetet. Först skrapade jag med en stålspackel för att få bort det allra värsta lösa och sedan började jag spola väggarna samtidigt som jag skrubbade med en rotborste. Till min förvåning är färgen fullständigt vattenlöslig så den färgar vattnet blått! :eek: Den är som tavelkrita eller akvarellfärg!

Hur ska jag någonsin få dessa väggar vita när alla färger har vatten som lösningsmedel? :confused:

Väggen på bilden ligger delvis undermarknivå och har en gång i tiden haft genomträngade fukt. Detta är nu åtgärdat genom dränering. För säkerhets skull kommer jag använda silikatfärg på denna vägg. Av övriga väggar vetter en ut i fria luften och de två andra in mot huset så på dem kommer jag köra vanlig väggfärg.

IMG_2898.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag spolade ut vattnet ur garaget bildades det en azurblå liten sjö som såg väldigt inbjudande ut! 😄

IMG_2900.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag inser att det bästa vore att knacka ned all gammal puts (då följer ju även färgen med) och putsa upp nytt men det är ett för stort jobb för mig...jag har heller inte möjlighet att anlita någon murare att göra det. Det måste därför bli en "fullösning" men väggarna behöver inte bli supersläta, jag vill bara få bort alla gamla hål efter felaktiga pluggningar och sedan få väggarna vita.

Någon som har några rediga råd att ge en vilsen hemmapulare?
 
S
bra puts val
gammal färg kan krita.
kolla med en målarbutik va dom rekommenderar
 
Jag testade att blanda till en liten mängd av putsen och lägga i några av hålen. Jag tycker att det funkade OK men den kändes lite grövre än jag hade hoppats på. Det får dock gå, jag orkar inte kämpa vidare med att få något klart besked från tillverkarna, de inkompetenta återförsäljarna eller forumvänner här på BH.

Gammal färg kritar ja, men...hmm, om jag skrapar bort en flaga och lägger den med en droppe vatten mellan tummen och pekfingret så löses den upp helt. Det blir blågrönt vatten av alltihop.

Givetvis ska jag kolla med målarbutiken där jag kommer köpa färgen men jag tycker att det är så sjukt låg kompetensnivå generellt hos återförsäljarna nuförtiden att det inte känns som någon idé att fråga. Oftast vet jag som lekman mer än de som är anställda för att kunna saker. Har man riktig tur så stöter man på någon som tar sitt jobb på allvar men 9 ggr av 10 är det bara en lönelyftare som bara väntar på att klockan ska bli "gå hem för dagen"-tid.
 
Kan det vara så att du har en gammal kalkfärg på väggen idag?
Den brukar väl iofs vara vit, men det kanske gick att lösa med blått pigment?
Jag misstänkte att det var vad jag hade i min jordkällare, och fick rådet av några åf (som i mitt tycke inte verkade helt bakom flötet) att inte använda annat än kalkfärg vid bättring.
Min färg kritade i alla fall en hel del, men jag tvättade aldrig med vatten (dumt nog?) så jag vet inte om den löste sig i vatten som du beskrev, utan jag rev bara av det med stålborste.
 
Jag har som sagt ingen aning om vad det är för färg...huset är byggt 1968 och är ett "standardhus", alltså inget special-hemmabygge eller unikt arkitektritat.

Om det är pigmenterad kalkfärg gissar jag att jag inte kan få väggarna vita med annat än att jag knackar ned all gammal puts...
 
Kalkfärg eller limfärg. Jag skulle tro på limfärg eftersom den bokstavligen går att lösa / tvätta bort. Fördelen är att den går att tvätta bort helt och sedan kan du måla med vad du vill. Kletar den lite eller blir det bara pulver?

Kalkfärg borstas ner ordentligt till fast underlag, sedan bör följande nya färglager räcka till för att täcka eventuellt kvarliggande pigment.
 
Färgen kritar inte på så sätt att man blir blå bara man snuddar vid väggen utan det krävs att man gnuggar lite. Jag känner att jag inte pallar att tvätta bort färgen helt...det är ett riktigt sk*tjobb och jag måste hushålla med min energi. Eventuellt gör jag ett försök med T-Racern på högtrycken och ser vad som händer. Annars får jag försöka hitta någon typ av primer som stabiliserar den blåa kulören så att den vita färgen inte blandas upp med den.

Hade det här varit ett helrenoveringsprojekt där yttersta finish var målet hade jag garanterat knackat ned all puts och börjat om från början. Tidigare ägare har satt upp grejer på väggarna med på tok för korta plugg/inte tryckt in dem till betonghålstenen så grejerna har mestadels varit förankrade i putsen. Detta gör att nu när jag tar ur alla gamla pluggar så lossnar hela kratrar och putsen är som fint mjöl. Undrar hur många hyllor som rasat ned innan jag köpte huset!

Nu är det här ett "quick and dirty"-projekt med målet att få bort alla gamla hål i väggarna, få dem vita samt sedan fylla dem med ELFA-hyllor, en diskbänk med underskåp och lite andra upphängningsmateriel. Det kommer inte vara mycket av väggarna som är synliga så om det är lite ojämt eller taskig finish spelar ingen som helst roll.
 
S
blöter du väggen innan du lägger på putsen?
den blir som gärna lite extra grov om man inte gör det.
 
Jodå, jag fuktar rejält...allt enligt instruktionerna på påsen! :) Köpte på mig lite murarverktyg idag och ett par tuber PL600 som jag grundade alla borrhål med för att det inte ska bli så tjocka lager av putsen.

Jag var också inne på min lokala Flugger-butik och fick faktiskt tag på en kille som verkade kunna lite (kors i taket!). Jag hade med mig en flaga av färgen så han slet fram en liten plastverktygslåda med texten "Analyslåda" på. I lådan fanns ett antal små glasflaskor och andra grejer för att testa färgprover. Tyvärr var min flaga lite för liten så det var svårt att avgöra vad vätskorna reagerade på, färgen eller putsen på undersidan, så jag ska åka tillbaka i morgon med en större bit. Killen trodde dock att färgen är en helt vanlig väggfärg...

Återkommer med analyssvaren när jag fått dem!
 
S
Paxman skrev:
Jodå, jag fuktar rejält...allt enligt instruktionerna på påsen! :) Köpte på mig lite murarverktyg idag och ett par tuber PL600 som jag grundade alla borrhål med för att det inte ska bli så tjocka lager av putsen.

Jag var också inne på min lokala Flugger-butik och fick faktiskt tag på en kille som verkade kunna lite (kors i taket!). Jag hade med mig en flaga av färgen så han slet fram en liten plastverktygslåda med texten "Analyslåda" på. I lådan fanns ett antal små glasflaskor och andra grejer för att testa färgprover. Tyvärr var min flaga lite för liten så det var svårt att avgöra vad vätskorna reagerade på, färgen eller putsen på undersidan, så jag ska åka tillbaka i morgon med en större bit. Killen trodde dock att färgen är en helt vanlig väggfärg...

Återkommer med analyssvaren när jag fått dem!
det blir ju inte lika slätt som resten av väggen. resten är ju målad
 
Jag är inte riktigt säker på vad du menar SBH men väggen har rejält med struktur eftersom putsen filtats (heter det så) ganska grovt när den sattes upp i slutet på 60-talet. Det är dock en akademisk diskussion för mig eftersom jag inte bryr mig alls om hur ytan blir, bara den inte har stora hål och kratrar när jag ska måla den. Att försöka få väggarna helt enhetliga i ytstrukturen vore omöjligt och ofantligt onödigt i detta fall! :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Killen på Flügger kliade sig rejält i huvudet när han testade mina större prover idag. Färgen indikerar både på silikat och på "vanlig" väggfärg. Tydligen reagerar silikat på saltsyra men inte på etanol och vanlig väggfärg reagerar på etanol men inte på saltsyra. Mitt prov reagerade alltså på båda så han kunde inte svara på vad det är för färg. Han behöll proverna och skall skicka in dem till deras lab för att få slutgiltigt besked!

Spännande att det blir ett så stort projekt bara att få reda på vad jag ska slabba på för färg i garaget! :D
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
S
Paxman skrev:
Jag är inte riktigt säker på vad du menar SBH men väggen har rejält med struktur eftersom putsen filtats (heter det så) ganska grovt när den sattes upp i slutet på 60-talet. Det är dock en akademisk diskussion för mig eftersom jag inte bryr mig alls om hur ytan blir, bara den inte har stora hål och kratrar när jag ska måla den. Att försöka få väggarna helt enhetliga i ytstrukturen vore omöjligt och ofantligt onödigt i detta fall! :)
oki. färgen kan runda till strukturen. och har inte flugger någon bra häftgrund?
 
Det har de säkert. Jag överlåter dock ärendet helt till killen på Flügger nu, när resultatet kommer hoppas jag att de kan ge mig ett 100 %-igt besked om hur jag ska göra. Tills dess lägger jag energin på att putsa upp de värsta skadorna. Putsen ska ju brinna minst tre dygn innan nästa steg så lite väntan gör inte så mycket. Taket kan jag ju måla redan nu, och där tänkte jag köra med Beckerplast 7 som jag har kvar från ett par andra rum vi målat.
 
Om den reagerar som en silikat så är det antagligen en kalkfärg. Kan vara den mycket kraftiga pigmenteringen som ger konstiga resultat à la väggfärg. Tänk i alla fall på att en kalkfärg i princip bara kan övermålas med kalkfärg (om den inte tas bort helt). Alla andra färgtyper flagar av. Det är inte världens mest tåliga yta, men du får det i alla fall vitt för en billig peng :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.