Hej!

Kikar på ett hus som har alla sovrum samlade i en ände.

planlosning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I mitt tycke när barnen blir större kan det vara skönt att de har två rum för sig och sedan ligger föräldrasovrummet lite avskilt. Jag har då filat lite hastigt och lustigt på denna lösning:


planlosning2y.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågan är då om det kan upplevas som konstigt att göra så eller kan det funka?
Vad man gör är ju att man flyttar upp hela vardagsrummet och jag har illustrerat det med blått som visar TV på väggen, soffor, soffbord, och möblemang med stolar (jättesnyggt, jag vet)

Era första tankar? Jag har inte kollat om några väggar är bärande eftersom vi inte äger huset. Kan man ha någon kvalificerad gissning?

Blir det konstigt med in/ut till toalatten som kommer ut i v-rum istället för i tidigare korridoren?

Idag sitter det en luft-luftvärmepump på ytterväg där nya sovrum 2 skall vara. Den bör man väl kunna flytta utan större ingrepp?

Likaså bygger vi igen ena fönstret i sovrum 2 (huset är tegelhus). Några konstigheter? Samt flyttar altandörren.

Tankar och funderingar? Nästan alla enplanshus har ju alla sovrum i klump...
 
skulle leta efter ett annat hus eftersom det är rätt mycket som du vill ändra. Kanske hittar du ett som passar bättre eller är lättare att göra om (trähus?).
Första tanke var att det känns inte så bra att ha toan i vardagsrummet. Andra tanke att det är inte så enkelt och nästan omöjligt att ändra i tegel- eller putsfasaden utan att det inte syns. Följden blir att göra om hela ytterväggen/ytterväggar bara för att man inte vill söva i samma husända som barnen.
Det är faktiskt en tanke bakom att hålla sällskapsytor avdelade från sovrumsdelen :). Om du tänker efter så kanske kan du trots allt se fördelar i det ? Jag tycker att den ursprungliga planlösningen är verkligen lyckat dvs med acceptabla kompromisser:).
gaia
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Tack för svaret....jo, jag har också tänkt lite i de tankarna. Anledningen till att jag vill ha möjlighet till lite avskilda sovrum är nog för att både jag och sambon är uppvuxna så, vana (som barn) med lite avskildhet.

Sista visning är imorgon, vi får se om vi går (och accepterar planlösningen) eller avvaktar.
 
Jag tycker det ser ut som bra idéer. Kanske inte ens nödvändigt att sätta igen något fönster, bara flytta på altandörren. Om badrumsdörr i hörnet av vardagsrummet känns dumt kan man ju sätta upp en väggbit där, eller rent av låta just den vara kvar med dörr och allt och sätta en vägg från trappan och ut också, så blir barnavdelningen helt stängbar, med en extra vägg i hallen också. Bara en tanke som slog mig.

På sikt vill man förmodligen göra om i köket också, så att man flyttar ner de fasta högskåpen mot blivande sovrumsväggen och eventuellt öppnar mot köket också, men det är isåfall när barnen "flyger ut" tänker jag mig.
 
Är inte risken att man stör varandra mer med en sådan ändring?

Vardagsrummet blir befäst som föräldrarnas revir, och ungdomarna får hålla sig i sina rum?

Och om föräldrar, eller för den delen ungdomar, sitter och har kul i vardagsrummet, så blir det pinsamt att smita ut i badrummet halvklädd, uppmärksammad av alla i vardagsrummet.

Men fördela gärna garderoberna lite mer rättvist mellan sovrum 1 och 3 (som inte har någon förvaring alls).

Till frågan om bärande vägg:
De vertikala väggarna är kanske bärande, de är väl parallella med taknocken.
Men det bör framgå av takstolskonstruktionen, väggarnas konstruktion och husets bredd.
Trappan går väl ner till källare så det finns ingen övervåning?
 
Föräldrarummet bredvid köket är nog inte optimalt om ni vill sova då barnen är uppe... Brukar vara en hel del stök där :)
 
Mja,,,vi skippar nog detta hus, det är direktel med LP också....lite bökigt/konstigt blir det nog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.