Jag fick en ny maskin tillverkad 2014 och jag fick inte vassa knivar. Kan någon lägga upp en bild på vassa knivar till indegon?
 
Eriksgatan
DSC01838.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna är märkt med tillverkningsdatum: 2014/03.
De är slipade så att de är helt plana på ena kanten och fasade mittemot.
Båda kanterna är slipade så att de går att vända och man får en vass sida till.
 
Redigerat:
  • Gilla
WALL-E
  • Laddar…
Tack som f*n
 
Eriksgatan, de dämpningsstänger som du nämner i tidigare inlägg, har du bild på hur det ser ut?
 
Så ser inte mina knivar ut. Tillverkad 201401
 
Är det någon som vet om det finns service läge på Bosch Indego klipparen.
Jag menar tryck på dessa knappar så finns en annan meny för service eller liknade
Har sökt men hittar inget
 
Tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter av denna klipparen.

Tänk på när ni skarvar avgränsningskabel med lödning och krympslang att om 1 kardel sticker ut ur slangen så kan det jorda hela slingan och märkliga fel uppstår.
Ett fel som jag fick var att klipparen drog lite lätt åt vänster, varken laddstation eller klipparen indikerade något fel.

Smörja framhjulens vertikala-axlar om klippar gnäller på att den blivit upplyft.

Jag plockade isär klipparen och kikade lite:
GPS-chipet är "ublox neo-6m"
Finns plats för ett extra batteripack, kabel och skruvhål.
Tror även att man kan extrahera firmwaren med rätt kunskap.(finns ett gränssnitt)
 
Redigerat:
lems skrev:
GPS-chipet är "ublox neo-6m"
Trevligt :)

http://www.u-blox.com/en/gps-modules/pvt-modules/previous-generations/neo-6-family.html

https://www.u-blox.com/images/downloads/Product_Docs/NEO-6_DataSheet_(GPS.G6-HW-09005).pdf

Ett "previous generation" chip, som verkar ha varit i matchen mellan 2009 & 2012.

Receiver type:
50 Channels
GPS L1 frequency, C/A Code
SBAS: WAAS, EGNOS, MSAS

Maximum Navigation update rate: (NEO-6M)
5Hz

Horizontal position accuracy:
GPS 2.5 m
SBAS 2.0 m

Velocity accuracy:
0.1m/s

Heading accuracy:
0.5 degrees


Så om de använder EGNOS kan den komma ner på ca2m noggrannhet för positionerna, annars ca2,5m. Då känns det som att tid & eventuellt kompasskurs väl är vad som kan användas från detta? ca>2m i en tajt trädgård blir ju svårt.

Hade det varit NEO-6P så hade man kunnat komma ner på centimeter nivå med EGNOS & PPP. Men det kan vi troligen bortse ifrån, såvida inte Bosch gjort någon annan spännande implementation med NEO-6M.

Hade verkligen varit intressant att veta hur GPS mottagaren används.
 
  • Gilla
Waxinator och 1 till
  • Laddar…
med tanke den ofta bara kör runt och rumt utan klipps för orientera sig känns inte som gpsen används
 
peternicklas
Mikael_wi skrev:
med tanke den ofta bara kör runt och rumt utan klipps för orientera sig känns inte som gpsen används
Detta konstaterades förra året då supporten sa skrev i ett inlägg att GPSen används inte.
 
peternicklas skrev:
Detta konstaterades förra året då supporten sa skrev i ett inlägg att GPSen används inte.
Selvsagt anvendes den, Bosch setter inte inn en GPS brikke utan at den anvendes ....

Men, de vil inte seija til hvad den anvendes til.
 
lilytwig skrev:
Jag kör samma princip. En extra omgång knivar. Fila dem vassa och byt varannan vecka ungefär. Klippresultatet blir strålande. En extra uppsättning är nästan nödvändigt. Provade först med att skruva loss, göra rent, fila och montera tillbaka. Möh. .- urtrist. Nej, med en omgång rena, blanka och vassa knivar redo så tar det ett par minuter att byta.
Ursäkta mig, men det krävs väl fortfarande samma arbetsmoment (skruva loss, göra rent, fila och skruva tillbaka) oavsett om man har en eller flera omgångar knivar... Eller?
 
falmark skrev:
Ursäkta mig, men det krävs väl fortfarande samma arbetsmoment (skruva loss, göra rent, fila och skruva tillbaka) oavsett om man har en eller flera omgångar knivar... Eller?
Jeg vedlikeholds sliper med en Dremel med en slipestift bereknad før motorsågkjeder. Da behøver en inte å skruva loss knivene.

En gång iblandt skruvar jag loss och anvender jag en smergelskiva.
 
Redigerat:
Eriksgatan
peternicklas skrev:
Detta konstaterades förra året då supporten sa skrev i ett inlägg att GPSen används inte.
"Konstaterades"...? Knappast. Folk som ringt och pratat med supporten har hört massor av motsägelsefulla uppgifter under åren, det är bara att läsa tråden. Att någon sedan skriver här vad man hört eller tyckte sig ha förstått betyder inte att det är en sanning.

Jag har läst samtliga inlägg och har ett mycket gott minne. Jag påstår istället att vi "konstaterade" att GPS-modulen används. Inte för navigering som en bilnavigator men åtminstone för att hålla klockan korrekt. Är det annars magi som ställer tiden rätt efter att man vid installationen först ställt in tiden på en höft och kanske flera minuter fel? När GPS:en därefter markeras aktiv på displayen ändras ju tiden och blir exakt.

Troligen används den också för att hålla koll på klippriktningen, men den delen är mera en gissning. Vad tror ni förresten om det, skulle det kunna fungera som det gör enbart med "död räkning" på hjulvarv där vektorer läggs efter varandra för att hitta till rätt.startpunkt för nästa klipprektangel?
 
  • Gilla
plaggis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.