E
Skrivet av: Danne

Ö jag ändrade mig håller med dig efter att läst alla idiot råd som finns från sådan som tycker de är kunnig men inte kan och har en massa konstiga hemma snickrade idiot teorier . sedan så finns det många behöriga elektriker som inte borde vara elektriker.
 
E
Skrivet av: Anonym

Har köpt ett hus där det i efterhand visat sig att förra ägaren bytt elcentralerna och dragit nya elledningar mha elektriker utan kvitto(svart) - vi vet alltså inte vem som gjort vad. Han uppger att ena elcentralen är jordad men ej den andra - får det vara så? Är det inte innebörden i lagen från 1994 att hela huset enligt lag måste vara jordat? Då måste ju han bli betalningsskyldig när vi nu får göra om elen i huset?
 
E
Skrivet av: Danne

i ditt fall så skulle jag kontackta en jurist/advokat för rådgivning, problemet är att din försäkring kanske inte gäller i framtiden om det händer något.
 
E
Skrivet av: Elektriker

Alla el centraler SKA ha jord.
Om en el central saknar jord är det ett grovt fel som är rent livsfarligt.
 
E
Skrivet av: Elektriker

Jo det där med att mäta, mäta och åter mäta är så sant.
Håller på med ett lägenhets bygge i Stockholm (ny produktion) där en lägenhet har ett jordfel som vi inte hittar har själv bökat runt i 3 dagar nu med skiten, MEN jag sätter fan inte min kråka på något papper förens det är åtgärdat. Alla ni som köper svarta el tjänster ska veta att ni spelar BOKSTAVLIGEN rysk roulette.

Finns ett tales sätt inom branschen som är rätt målande ang el.

Oftast så varken ser, känner, luktar eller hör man elen förens det är försent.
 
E
Skrivet av: Anonym

ja varför skulle dom inte kunna få några ynka tusenlappar för att stå ansvarig för en installation som en amatör gjort utan att kunnat inspektera rör och tråddragningen? vid ett fel så kan elfirman få stå för hela kostnaden för att bygga upp ett nerbrunnet hus om det visar sej att deras (din) installation var orsaken till branden.
 
E
Skrivet av: Holger Wästlund

Ett sätt att minska sina energikostnader är att skaffa sig ett eget litet vindkraftverk eller solceller. Dessa anordningar kopplas in till elnätet i den egna fastigheten och för att klara det på ett enkelt sätt är många produkter numera försedda med en vanlig stickpropp. Tanken är att man enkelt ska koppla in, till exempel sina nya solcellspaneler, genom att ansluta stickproppen i vägguttagen hemma. Men detta är inte tillåtet enligt Elsäkerhetsverket. Elnät som du har hemma är dimensionerat att klara av vissa belastningar och det är byggt för att ta ut el från uttagen och inte att mata in el till installationen. Det finns säkerhetsfunktioner som ska säkerställa att överbelastning inte ska inträffa, allt för att förhindra att människor kommer till skada genom elchock eller brand. Holger Wästlund
 
E
Skrivet av: rojac

Självklart så får du det! Men du måste innan det körs igång ha det godkänt av en behörig elektriker, vilka är ena snikna figurer :) inkl. mej själv. Men svaret är ja, men se till innan du gör det att du har någon som vill godkänna det när det är klart.
 
E
Skrivet av: Elkillen

Vad många missar är kabeln till spottarna.

35/230=0,15A

35/12=2,92A

Är det flera spottar så krävs grövre kablar till 12v spottar.
 
E
Skrivet av: Elkillen

Det gör det inte alls!!!!
Spottillverkarna godkänner endast "pottor" som de specificerat för just den typen av spot dvs du kan inte ta vilken potta som helst.

Jag tycker det är skrämmande hur folk kan ge idiotiska råd.
 
E
Skrivet av: Anonym

De flesta länder brukar ju anamma olika typer av EU-standards. När det gäller el passar detta tydligen inte svenska myndigheter. I t ex Tyskland kan man göra mer än att byta kontakter om man har nödig kunskap.
 
E
Skrivet av: elektriker

Friskt kopplat, hälften brunnit är ett annat bra ordspråk.
 
E
Skrivet av: Anonym

Förmodar att du jobbar som elektriker. Vad exakt är det du menar med att inspektera rör? Elektrikern jag hade borrade genom kopplingsdosan och drog in flex det hållet till rummet bredvid. Jag skulle inte gjort så själv så lite tveksam till alla elektriker som är här inne och lobbar.
 
E
Skrivet av: Anonym

hmm.. hade för mig att man i alla fall i praktiken räknar likadant när det gäller AC som DC. Dvs vid 230V kan man på en 10A säkring max hänga på 2300W. Jag kanske har fel.
 
E
Skrivet av: Anonym

Är det vanligt att elektriker skakar galler för felaktigt utförda el arbeten? Trodde inte ens dom kom för att rätta till dom...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.