Inte nog med att husköpet eller husbygget innebär materialval, försäkringar och nya avtal, du ska dessutom bestämma dig för vilken typ av internet som passar bäst för din familj de närmaste åren. ADSL, fiber, 3g, 4g... Vi hjälper dig på traven när du ställer dig frågan: Vilket internet ska jag välja?


Du kan läsa artikeln här: Vilket internet ska jag välja till huset?
 
E
Skrivet av: adddo

Com Hem levererar inte ADSL .. De levererar via Fiber/Koax med hastigheter uppåt 200mb
 
E
Skrivet av: Björn

DSL är det nog som gäller för de flesta som vill tanka hyggligt fort och billigt.

Men trådlös teknik förstår jag inte hur någon kan använda. Dels får man ju inte tanka hur mkt man vill per månad (inte 4-500GB iaf) och sedan är det ju det där med latens. Oacceptabelt.
 
E
Skrivet av: Tompo

Trådlöst har sitt användningsområde, jag har ingen telefonlinje till hemmet alls så jag är hänvisat till mobilt bredband. Mängden är obegränsad med mitt abonnemang men normalt kommer jag inte upp i mer än 20Gb per månad (hård surf och en del strömmande typ youtube, men ingen filtankning). Latencyn har jag inte mätt men har inte märkt av den, möjligt att saken hade varit i annat läge om man spelat nåt actionspel online.
Sen finns det de som har så dålig telefonlinje så långt ifrån telefonstationen att 3G bredband ger bättre hastighet än ADSL.
Så nog finns det folk som har användning för trådlöst bredband!
 
E
Skrivet av: Tette

LTE(4g) har mycket goda latenser. Helt klart i paritet med ADSL iallafall.
 
E
Skrivet av: grillchips

Det beror ju på hur man använder det.
Jag har mobilt 3g bredband, har haft det i 4 år och det har funkat fint.
Men jag överstiger sällan 5gb per månad, kollade onlineserier medan jag var sjuk några veckor innan tv:n var igång så då blev det högre men inte annars.
 
E
Skrivet av: Jan

viktigt att nämna när det gäller ADSL och som inte framkom i denna artikel är att det är ett beroende mellan hastighet och avstånd till telestationen, i mitt fall var jag lovad en hastighet mellan 12-24, i bästa dagar kommer jag upp i 10, då sitter jag på 1,5 km från stationen. Var alltid noggrann med avtalet, jag har fått en reducerad månadskostnad då de inte höll sin del av avtalet.
 
E
Skrivet av: Jens

Hej Jan hur kan man kolla hur långt avstånd man har till telestationen?
 
E
Skrivet av: Jan

Hej
Man kan ringa till en leverantör och uppge sin adress så räknar de ut det enligt de scheman/program de har. Men ta vad de lovar med en "nypa salt", dela deras utlovade hastighet med 2 om du bor på ca 1 km från station.
 
E
Skrivet av: Ulf Seijmer

"Nackdelen är den ojämna hastigheten" ja det stämmer att hastigheten varierar, dels beroende på hur kapaciteten på basstationen ser ut, fler användare gör att fler delar uppkoppling. Men det kanske viktigaste, en 3G-dongel inomhus är inte optimal när det gäller att koppla upp sig mot en basstation. Bättre att välja en 3G router med extern antenn för 3G anslutningen och installera en antenn som är inriktad mot närmaste basstation. Det är ett första steg för att få stabil uppkoppling. 3G signaler tar sig inte så lätt genom väggar och tak, framförallt inte om man har plåttak. Därför är ger korrekt 3G router installation sannolikt en trevligare upplevelse än en dongel inne i vardagsrummet.
 
E
Skrivet av: Ernie

Fiber så klart, framtidssäkert och höjer värdet på huset.
 
E
Skrivet av: Mats Isaksson

Vi betalade INTE per använd kilobit då vi hade telefonmodem, vi betalade för det tid vi var uppkopplade.
Jag har provat 3g-modem, jag klockar 15-20 ner och 3 upp, men då jag använder det ser jag inte alls motsvarande hastigheter. Det ser mer ut som 3-4 Mbit.
Jag har bredbandsbolaget nu som ger upp till 9 Mb, ett par timmar om dagen blott 0,5 Mb, och någon timme per dag står helt still.
 
E
Skrivet av: Barilla

Det finns ingen anledning att INTE välja fiber. Huset kostar förmodligen mer än 2 miljoner och då känns det ganska "snålt" att inte lägga 20 000 på en riktig installation.
Det som inte heller framkommer i artikeln, är att man kan köra både TV och telefoni på fiberlinan.
 
E
Skrivet av: Jörgen

Det är viktigt att inte blanda ihop 3G med 4G. 4G är helt IP-baserat vilket gör att man får mycket bättre svarstider än med 3G.
 
E
Skrivet av: Mattias

Vi blev erbjudna att dra in fiber i kåken, Telia ville ha c:a 17 000 kr för det. Det tråkiga är att det skulle bli dyrare per månad för oss och vi skulle få sämre TV-tjänster. Dessutom går bårt larm på den vanliga teleledningen och vi skulle därför även behöva byta larmsystem. Det bidde ingen fiber.......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.