Har du goda kontakter kan du elda med ved för en billig peng. I annat fall får du söka på nätet där skogsägare och även privatpersoner säljer ved på olika sätt. Det blir dyrare om du köper veden i säck på byggvaruhuset och allra dyrast är priset på macken.

Du kan läsa artikeln här: Så får du tag på ved
 
E
Skrivet av: Anton

Du skriver att veden är "Hälften så billigt som pellets" det betyder alltså dubbel så dyr - Eller menar du Hälften så dyr?
 
E
Skrivet av: tjompa

Vart i Stockholm hittar ni 40-liters säckar för 35kr? Känns som artikelförfattaren inte riktigt kollat hur marknaden ser ut. Många av dom som säljer via blocket.se och andra siter ligger på era sk. mackpriser.

Så. Ta fram excel och kolla runt en gång till så skulle priserna se lite annorlunda ut.
 
E
Skrivet av: B.Cool

Inte Vart köper man veden, VAR köper man...
 
  • Gilla
FörsökerBygga
  • Laddar…
E
E
Skrivet av: Stefan

Vad är "omräkningsfaktorn" mellan staplad och ved i hög?
 
E
Skrivet av: Dick

1 kubikmeter stjälpt ved brukar på de flesta ställen motsvara ca 0.6 kubikmeter staplad.
 
E
Skrivet av: Göran

Betalade 500 kr för en m3 stjälpt björkved utanför Uppsala. Blandved billigare, men som trivseleldning är en 50-100 lapp mer värt pengen.
 
E
Skrivet av: Gäst

På ica kvantum kostar veden 69 kr för en påse. Vägde för skoj skull påsen och vågen stannade på 9,95 kg. I dyraste laget för några vedklabbar björkved.
 
E
Skrivet av: Wilhelm Lundeberg

Ved skall köpas efter kilo. Ett kilo motsvarar 4.2 kWh. En m3 travad ved väger c:a 300 kg. En m3 ved motsvarar c:a 1200 kWh. Torr ved får man om man klyver veden, så att minsta tjocklek är c:a 8 cm eller mindre, då torkar veden på några månader, vid torr förvaring. Jag förbrukar c:a 10 000 kWh el i genomsnitt hushållsel inklusive varmvatten. Eldar i en special-byggd braskamin 10 m3 ved. En luftvärmeväxlares luft leds till braskaminen och värmer hela mitt 250 m2 stora hus. Slå det den som kan.
 
E
Skrivet av: Lasse

Jag eldar ca 2-4 m3 ved/år och förbrukar ca 11 000 KWh på 104 m2 b-yta. Värmepumpen drar ca 0,6 kwh/graddag vid 17, 18 grader kostar 0,75 kwh /graddag. Antag att man får 300 pinnar på en m3 ved, Staplat blir det ca 600 kronor /pinne om jag köper veden för 450 kr stjälpt mått. Mao en pinne kostar 2 kr för, 10 kr 5 pinnar, för 10 kr el får jag ca 6.6 Kwh. Är det medeltemp på 0 grader blir det 18 graddag X 0.75=ca 14 Kwh timmar Tja. en 10-15 pinnar, Ni som kan räkna ... ved är inte så billigt som man kan tycka ?
 
E
Skrivet av: Daniel Hellström

Jag kan slå det lätt, mitt hus är på 305 m2 och jag eledar med ved i en gammal vedpanna utan acctankar , jag gör slut på 60m2 ved per år o det är ju mycket mer än dina ynka 10!
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
E
Skrivet av: Mac

Haha, där fick han! =)
 
E
Skrivet av: Schwene

Jag vet inte hur ni räknar, men jag gör av med 12000 kWh EL+ 3 m3 olja och dessutom 3 m3 ved per år. Dessutom springer vi oss varma varje morgon. Huset är på hela 93 m2 + en lika stor iskall källare med ett ännu kallare garage. Har jag missat något?
Glömde att vi har en värmepump i källaren också. Hur sparar man pengar på uppvärmningen?
 
E
Skrivet av: Janne

Hittar min ved billigt...
350:- / kbm stjälpt mått björkved inkl transport
180:- / kbm "4-metersved", rester från gallring... dvs björk, bok..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.