Mikael_L
När jag kollar runt verkar det variera friskt mellan 175 och 185 cm.

Har inte tillverkarna lyckats ena sig om någon (några) standarder?

Det blir ju besvärligt när man ska byta vitvaror.
 
  • Gilla
Tobias.hagg
  • Laddar…
ullberg
Framförallt undrar man ju vilka pygméer vitvaror är dimensionerade efter, utbudet runt 200 cm är ordentligt skralt (åtminstone när det gäller helkyl resp. frys som är vad som är aktuellt för mig)

/U
 
  • Gilla
vafaan och 1 till
  • Laddar…
A
Detta är hela tiden ett problem vid byte av kyl frysar
Man får passa på det året rätt höjd är mode och byta då
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ja du Mikael, mitt överskåp ligger i snickeriet i väntan på kapning för höjden på vårt gamla var inte på modet då det havererade så köp det högsta ni tycker är bra och såga till skåpet sedan.

Protte
 
  • Gilla
Haval Saleh1
  • Laddar…
185 är vanligast idag, men för 10-15 så skulle jag säga att 175 var det vanligaste. så vad som är vanlig när nästa omgång ska köpas in är svårt att förutsäga. Det enklaste sättet att undvika problem är att köpa plåtöverskåp. Dock har inte alla tillverkare plåtöverskåp, och framförallt inte i rostfritt.

alternativet är väl att bygga med en passbit som man enkelt kan montera bort, kan med fördel kombineras med ventilationsgaller.

/RF
 
Mikael_L
klypert skrev:
185 är vanligast idag, men för 10-15 så skulle jag säga att 175 var det vanligaste. så vad som är vanlig när nästa omgång ska köpas in är svårt att förutsäga. Det enklaste sättet att undvika problem är att köpa plåtöverskåp. Dock har inte alla tillverkare plåtöverskåp, och framförallt inte i rostfritt.

alternativet är väl att bygga med en passbit som man enkelt kan montera bort, kan med fördel kombineras med ventilationsgaller.

/RF
Ja kollar man t.ex. på tretti.se's hemsida där det går att sortera på höjd, så ser jag ju snabbt att både 180cm och 185/186 cm är väldigt vanliga höjder. Våra nuvarande 175 cm för däremot en tynande tillvaro.
 
Vi hade tänkt köpa Siemens till vårt nya hus men de är 186 cm och sabbade då hela köksritningen, vilken var anpassad för max 185 cm kyl och frys. Så vi fick känslan av att det ses som norm med max 185 cm. Men jag såg också på Tretti att det finns Cylinda och Bosch också som är högre än så. I vårt fall gjorde detta att vi valde andra vitvaror.
 
Mätte precis våra tre år gamla Bosch-skåp.
De är 170 cm höga, vilket jag tycker är lagom.
Själv är jag 188 cm, men det är väl bra att även kvinnor, (min fru är 170), kan se och nå det som står på översta hyllan.

Ovanför är det gott om plats för det gamla vanliga, knäckebröd och diverse skräp.
 
Ja, varför har man inte enats om en standardhöjd för kyl/frys? Nästan allt annat i köket har ju standardiserade mått.
För oss blev det till slut 180 cm höga Samsung skåp, med en rejäl passbit upp till överskåpen. Alltså går det hyfsat lätt att justera till både högre och lägre skåp den dag det är dags att byta.
 
A
Varför har bara electrolux 56st olika kyl/frysar, 44st olika frysskåp, 50st olika kylskåp + vikylar,boxar mm?
Husqvarna lika många, elektrohelios oxså.???
Sen tillkommer ju alla andra tillverkare på detta...

Kan det finnas ca 500st olika kylskåp att köpa bara i Sverige?
Hur många olika finns det i Europa resp övriga världen?

Det finns lite för EG/EU
att standardisera.... Eller är det enklare att standardisera gurkor?
 
  • Gilla
Wesjon
  • Laddar…
Här i Norden har det från början vart 2 st höjder som gällt, 160cm 0 180cm. Elux har alltid följt detta med produkter som är 155 o 175cm o invändiga kontroller samt 5cm luftspalt för ventilation. Eluxprodukter som är 160 o 180 cm har en plasttopp med kontrollerna på taket som tillåter ventilation. Detta gäller alla svensktillverkade Elux.
Andra tillverkare har sålt produkter här i alla möjliga konstiga höjder vilket förmodligen är standard i nåt annat land.

/xv1
 
A
185'orna då?
Jag tycker inte detta stämmer med verkligheten....
 
Finland har det gjorts skåp till som är 185. Annars är det nog skåp tillverkade av andra eluxfabriker i Europa som du syftar på. Glömde nämna 195 o 200cm i förra inlägget, dock bara kombiskåp.
/Xv1
 
Varför finns det inte skåp som är på 200cm som bara har tex kyl, dvs intr kombiskåp. Det skulle jag vilja ha.
 
Octavianus skrev:
Varför finns det inte skåp som är på 200cm som bara har tex kyl, dvs intr kombiskåp. Det skulle jag vilja ha.
Om jag spekulerar så beror det på att marknaden är för liten. Det är dyrare med större skåp både i inköp och drift och de flesta hushåll har inte behov av det extra utrymmet.
Sen tycker jag kombiskåpen är bättre av två anledningar.
1. Jag går mest i kylen och behöver aldrig böja mig.
2. Jag öppnar en mindre del och släpper därmed ut mindre kyla och in mindre fukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.