Hej

Håller som bäst på att skruva takgips, ska bara spackla lite och hade tänkt att måla därefter. Behöver jag använda någon väv typ microlit glasfiberväv el liknande innan? eller går det bra att måla på direkt över spackel och skiva med samma resultat?

/Oskar
 
Vi målade med vit matt takfärg direkt på gipsen. I och med att man rollar så blir det lite struktur på taket ändå. Vi ville skapa ett tak som ser ut som gamla spännpapp-tak som det satt innan och det tycker jag att vi har lyckats med. Om du sätter väv får du väl ett annorlunda utseende men jag vet inte hur det ser ut.

 
Jag rollade direkt på gips och spackel och det var inga som helst problem.
 
Jag gjorde både och!

På taket så målade jag direkt på gipsen. Till väggarna satte jag microlit-väv. Jag ser ingen skillnad. Fast det kan vara för att jag grengat taket mer än väggarna.

Hur som helst, skulle jag göra om allt igen, så skulle jag nog skippa microlit-väven på väggarna. För jag undrar ärligt talat varför jag egentligen utsatte mig för att sätta väv i hela huset, när det resultatmässigt inte blir snyggare med väv. För det handlar ju enbart om hur duktig man är på att spackla och känsla för att slipa, så man får plana ytor.
 
Sätt väv. Det är billigt och mycket enklare än du tror (skitenkelt rent ut sagt). Jag ångrar att jag inte gjort det. Då vi gjorde iordning uthuset (40+40kvm) så tänkte vi 'äsch, vi gör det inte så märkvärdigt'. Invändigt vart det billiga laminatgolv och målat direkt på gips både i tak och på väggar. Oj, vad jag ångrar mig nu. Jag drog mig lite för väven eftersom det kändes bökigt, dyrt och svårt. Nu då jag provat på det så var det precis tvärt om. Dessutom har taket börjat spricka upp i skarvarna, trots att jag gjort det efter konstens alla regler. Detta har än så länge bara hänt på taket mellan våningarna, men det kommer säkerligen att ske även där uppe. På några ställen har det blivit som bubblor i skarvarna mellan gipsskivorna på väggarna.

Så trist eftersom resultatet på allt vart helt fantastiskt bra i övrigt. Nåja, å andra sidan har jag en god grund om jag vill sätta väv framöver och känner att jag verkligen vill ha det helt perfekt, men till någon som funderar så skulle jag absolut rekommendera struktorfri väv om det är just en slät väv som man vill ha. Det är fort gjort och kostar totalt sett (vävlim + glasfiberväv) en bit under 10kr/m2. Det enda som var bökigt var väl att den strukturfria väven dammar ganska bra och det betyder, som alla som pysslat med glasfiber vet, en hel del kliande :)
 
Jo jag har satt väv i 2 rum redan och det vart bra, det jag drar mig för är att sätta väv var inte bara uppsättningen utan att det gick åt så mycket färg. Till de andra rummen gick det åt 3ggr mer färg än de tapeter som bara målades över.

Min tanke var att det kanske skulle spricka i skarvarna. Huset är ett betonghus från 1949 där jag reglat innertak med cc 30 rummet är ca 35m. Tror inte att huset kommer att röra så mycket på sig, eller har jag fel?

Vad har ni haft för tak där det har spruckit? betong, trä ..... kolfiber he he
 
I uthuset jag berättade om, är det ordentligt gjort. Det är fel att kalla det uthus egentligen. Det är ett ordentligt bygge och varmbonat. Golvet (taket) där det spruckit är riktigt ordentliga åsar typ 10x3" ;) så det är inte något fuskbygge i det avseendet.

En annan anledning att använda väv är ju den homogena ytan. Man kan aldrig komma ifrån att det blir en viss avvikelse i glans och/eller ytstruktur om man målar direkt på spacklade gipsskivor.

Att det gick åt mycket färg med väv känner jag igen :) Jag var dock förberedd med någon superbillig vitfärg som jag körde ett par varv innan, för att det inte skulle suga så mycket (på samma sätt som man målar med tapetklister/billig färg innan tapetsering eller utspätt vävlim/billig färg innan man sätter väv). Den billiga färgen var faktiskt inräknad i priset på under 10kr/m2.

Apropå röra sig... du går nog säker :) Men ändå... struktoren och helt osynliga skarvar ger ju ett helt perfekt tag (förutsatt att du mellanslipar så du får bort noppror, småskräp och färgduttar mellan näst sista och sista färgen). Då blir taket så perfekt att du kan titta på det och bli varm i hela kroppen en lång tid framöver. Jag blir bara deprimerad då jag ser mina dassiga tak. Fast det är väl någon skada man dragit på sig. Man tittar på ställen där man inte skall titta och framförallt för mycket :)
 
  • Gilla
Lenawet
  • Laddar…
Hej

Tack för hjälpen, jag kommer att spackla och slipa nogrannt, precis som vanligt ;) sedan hoppar jag över väven. Det beror mest på tidsbrist, köket anlände idag och flyttlasset går om mindre än 2 veckor. Skulle det spricka efter ett par månader är det ju bara att göra om och göra rätt, ar iallafall lite mer tid då.

/Oskar
 
Hehe, precis så tänkte jag också, men både du och jag vet att man aldrig gör om det efter att man satt lister osv. Ett rum tar ju inte mer än några timmar.

Fast å andra sidan är det ofta så att enbart vetskapen om att man _kan_ göra om det senare är tillfredsställande nog för att skippa ett moment, så du blir nog nöjd vilket som, även fast jag personligen skulle satsa på att göra det ordentligt om jag köpt nytt kök osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.