Senaste dryga veckan har det blivit en del murat på cykelskjulet. Den inre delen som tar mycket marktryck göt vi med betong i höstas men innerväggar och de främre väggarna som inte tar så mycket marktryck blir av leca. De varv jag murade själv tog det 1½ timme i förberedelser inkl kapande av block, sen tog murandet 2½h, så det blir ca 0.5m2/h. Några av varven fick jag hjälp av frun och svärfar sen även när mina föräldrar var på besök hjälpte min far till en del, när vi var tre gick murningen mer än dubbelt så fort och det var mycket roligare än att slita med det själv. Nu återstår sista varvet med gjuten balk ovanför fönster och massor av snedkapade block, alternativt sned gjutning, för att få fall på taket.
P1000437.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Trappan upp från pumprummet glömdes bort både när det schaktades och göts. Eftersom den måste vara på plats för att kunna motfylla omkring poolen så nu i veckan blev det till att gräva bort lite för hand och gjuta en liten platta med egenblandad betong utanför dörrhålet till pumprummet. Det blir en liten leca-vägg som stödmur och sen kommer det gjutas en trappa samtidigt som vi gjuter cykelförrådstaket så vi slipper blanda den betongen för hand.
P1000439.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ringde till Telia igen i veckan, då det gått 6v på offerttiden när de skulle återkommit med offert inom 3-4v, de trodde de svarat men visste inget mer och skulle återkomma, vilket de inte gjort ännu, får ringa dem nu i veckan igen. Har gått 3 månader sen vi började jobba på att få nån form av fast anslutning som verkar vara det absolut svåraste projektet under hela bygget, helt sjukt att det ska vara så svårt när de det ligger både fiber och koppar fram till teleskåpet tomtgräns, om de lagt en bråkdel av telefonsupporttiden de lagt på att prata med mig på att komma å koppla in sladden i gatan så hade det varit klart nu. :mad:
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Hej!
Måste bara ge dig beröm!
Vilken fantastiskt väldokumenterad och informativ tråd! Imponerande läsning 😊👍!
Huset ser verkligen fint och trivsamt ut på alla sätt och vis!

Gillar verkligen också Sävsjöträhus och tycker att deras standard och kvalité på hus verkar mkt hög!
Hade en liten kontakt med dom när vi låg i startgroparna och skulle välja husleverantör men tyvärr översteg priset vår budget.
Ska bli roligt att fortsätta läsa om ert fina hem 😊!

Lycka till fortsättningsvis också!
Vänligen C
 
Kul att du gillar tråden och bygget. Efter allt jag lärt mig här på forumet inför husbygget så måste jag ge något tillbaks :)

Ja sävsjös defaultstandard är hög, vi har inte behövt göra några tillval, är bra som det är (sånär som på kök mm som är för hög standard för oss där vi köper ikea-grejjer och sätter dit själva). Vi är verkligen supernöjda med valet av hustillverkare, inte bara för kvalitén på själva bygget utan även för hur de har hanterat allt som inte gått riktigt enligt plan så som jag skrivit om och dessutom har vi även sett att det sker en del "bakom kulisserna" där hantverkarna pratar direkt med sävsjö om småproblem utan att blanda in oss fastän det är en delad entreprenad (y)

Tråden fortsätter med uppdateringar ett bra tag till, finns ju kvar att göra på huset, är så tråkigt med trådar som dör så fort folk flyttat in.
 
  • Gilla
Storstadsbo och 1 till
  • Laddar…
rickardg skrev:
[bild]
Ingen brunn som tar hand om vattnet som kommer att hamna i trappen vid regn? Eller är tanken att det skall "rinna in" till brunnen som syns innanför dörröppningen?
 
Borde varit en brunn där ja, lite sent påkommet med plattan så det var lite för krångligt att ordna rör till brunn i efterhand, det blir ett lock/tak över trappan/plattan så det inte kommer in så mycket vatten då hoppas jag på sen tänkte jag att jag får ordna så eventuellt vatten som hittar ner ändå får rinna in i pumphuset och till brunnen som finns där
 
Det har gått 3mån sen jag först ringde telia angående flytt av telefon till nya huset och den märkliga historien fortsätter. Ringde telia igen idag då det nu gått 7v sen de skickade offertförfrågan till Eltel som skulle svara inom 3-4v enligt en jag pratade med på telia sist och gången innan dess verkade det som att det skulle gå på 10dagar, men enligt den jag pratade med nu var det 4-6v det skulle ta och vi skulle vänta lite till så skulle de nog svara snart, lite jobbigt när de säger olika saker från gång till gång beroende på vem man pratar med och tiden som ska anses som normal bara växer, undrar hur många veckor som nästa person jag pratar med anser att det ska ta. :mad:
 
rickardg skrev:
Det har gått 3mån sen jag först ringde telia angående flytt av telefon till nya huset och den märkliga historien fortsätter. Ringde telia igen idag då det nu gått 7v sen de skickade offertförfrågan till Eltel som skulle svara inom 3-4v enligt en jag pratade med på telia sist och gången innan dess verkade det som att det skulle gå på 10dagar, men enligt den jag pratade med nu var det 4-6v det skulle ta och vi skulle vänta lite till så skulle de nog svara snart, lite jobbigt när de säger olika saker från gång till gång beroende på vem man pratar med och tiden som ska anses som normal bara växer, undrar hur många veckor som nästa person jag pratar med anser att det ska ta. :mad:
Men oj, menar du!?
Då borde vi börja trixa och fixa med sådant redan nu, har inflytt satt till den 10/10.
Förstår din frustration, så enerverande när saker inte flyter trots att man har försökt ordna i förväg!

Tänker, kanske en ide att skriva till dom istället, då har du svart på vitt att hänvisa till om de fortsätter att strula.
Hoppas det löser sig snabbt!
 
peternicklas
rickardg skrev:
Det har gått 3mån sen jag först ringde telia angående flytt av telefon till nya huset och den märkliga historien fortsätter. Ringde telia igen idag då det nu gått 7v sen de skickade offertförfrågan till Eltel som skulle svara inom 3-4v enligt en jag pratade med på telia sist och gången innan dess verkade det som att det skulle gå på 10dagar, men enligt den jag pratade med nu var det 4-6v det skulle ta och vi skulle vänta lite till så skulle de nog svara snart, lite jobbigt när de säger olika saker från gång till gång beroende på vem man pratar med och tiden som ska anses som normal bara växer, undrar hur många veckor som nästa person jag pratar med anser att det ska ta. :mad:
Om du nu har fiber indraget till huset, varför vill du då ha kopparkabel?
 
då är det hög tid att kolla om det går ja, men det är inte säkert att det går öht hur tidiga ni är om det finns dåliga avtal med underleverantörer med i bilden, svaret vi väntar på kanske säger att skanova vägrar ändå och då är nästa timeslot som det går att få uppkoppling i under 2015 med öppenfiber som är den vägen som skanova helst vill att det ska gå

är egentligen mest irriterad på öppenfiber än telia (iofs är öppenfber ett teliabolag) som jag är sur på då det egentligen är rimligt att fokusera på att använda fiiber för utbyggnad men då får öppenfiber se till att även koppla in enstaka hus så som man normalt gör med kopparförbindelser. Vi har ju fiber till tomtgräns, bara att koppla in sista ledningen från skåpet till huset och allt som står ivägen är ett avtal de har med sin underleverantör, tekniskt är det inga problem, bara juridiskt, alla andra grannar har fast uppkoppling men vi missade förra timesloten under 2013 då grannarna kopplade in sig så vi får vänta på nästa timeslot som kommer två år senare en bit in i 2015.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Om du nu har fiber indraget till huset, varför vill du då ha kopparkabel?
Inte till huset, bara till tomtgräns. Finns ett tomrör till teleskåpet som står vid tomtgräns, i teleskåpet finns både koppar och fiber.

Öppenfiber totalvägrar att koppla in fiber till oss förrns 2015 fastän grannarna har fiber till samma teleskåp, detta pga ett avtal med en underleverantör som inte tillåter inkoppling av enstaka hus.

Telia har dock sagt att de kan överklaga skanovas beslut om att inte bygga ut kopparnätet så just nu verkar det vara den minst omöjliga lösningen så det är det vi väntar på just nu.
 
O
Nu dyker nackdelen med avregleringen på telefonimarknaden.....
Förut när telia var ensamma, då var det inte så dyrt och svårt att få telefon. Åtminstone om området räknades som ett permanent boende. Då var det bara för telia att fixa. Att det inte fanns plats i skåpen det var telias problem. Tror man bara betalade en anslutningsavgift på några hundra oavsett hur mycket jobb det vart för telia...

Men avregleringen har fått många andra fördelar...
 
Ursprungliga tanken var att garaget skulle vara klart tills vi flyttade in, men det hann vi inte med. Nu börjar det dock bli mer och mer klart och även luftsluss och verkstad kom med då vi skulle måla golven i dem med samma epoxifärg som garaget. Taket i garaget var gipsat sen länge då vi köpte några extratimmar av Mattias för det inför att garageporten skulle monteras. Då det saknades skivor i verkstan och den är så liten tänkte jag att jag sätter upp dem själv och utan gipslyft, fick upp några skivor men det var rätt jobbigt så jag såg till att få lite hjälp med det av frun och svärfar så blev det lättare. Det var även en hel del pyssel med att klä in rör med gips. Lister längs med tak och golv skulle även upp innan det var dags för målning. Golvet målas med epoxygolvfärg+färgflingor+lack. Väggarnas nedre del blir gråa så smuts inte ska synas så bra men övre halvan blir vita för att det ska bli ljusare i rummet och för att det inte ska bli för grå-vitt är det en turkosblå rand mellan det gråa och vita. Återstår lite pyssel som tex automatisk dörrstängare på dörren till luftslussen innan vi kan stoppa in en bil i garaget men innan de andra rummen är klara i källaren lär garaget och verkstan vara belamrade med en massa bråte. Såhär ser det ut nu iaf:

P1000466.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1000479.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Snyggt!
Hur fungerar det där med "luftsluss"? Har du ingen FTX ventilation i garaget/verkstaden?
 
garaget är en egen brandcell, verkstan och luftslussen går på samma ventilation som resten av huset, men luftslussen har lite övertryck och verkstan lite undertryck så det inte ska komma ut lukt från verkstan.

Garaget har självdrag, det kommer in luft under garageporten som läcker sen är det två frånluftsventiler på norrväggen (till höger på bilden, dock är det bara hål med plastramar ännu, ska vara en ventil sen så man kan reglera flödet)

regelverket för garage sammanbyggt med hus är att man inte får ha garaget i direkt anslutning till resten av huset, det måste finnas ett rum med dörrar mellan (och dörren till brandcellen måste vara IE30 brandklassad och självstängande), det kan vara ett genomgångsrum med funktion såsom verkstad eller tvättstuga men för att slippa ha garaget som genomgångsrum har vi valt att ha en separat luftsluss
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.