Fick punka på bilen idag och ska byta till reservdäcket. Det är ett gammalt sommardäck som tidigare varit punkterat och är laget. Det har legat i bilen några år (4 kanske). Nu ser det ut så här, vad tusan är detta...? Ser en lagning ut så här, eller är hela däcket fyllt med klägg...?

bild(7).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Däcket ska väl bara sitta på några dagar tills det andra är lagat eller utbytt, men vågar jag köra med detta...? Däcket känns väldigt hårt.
 
Det som sticker ut är alltså lite halvkletigt och ganska mjukt...
 
Det är en lagning. Man trycker in en sådan "korv" i hålet och det tätar 100%. Men man brukar klippa av dem i nivå med slitbanan. Så ta en avbitartång och knippsa av utsticket. Sedan är det bara att köra...
 
All right, då tackar jag för det :)
 
Men den skall väl kapas av lite mer? eller är det tänkt den skall nötas av? Jag fick också en sådan lagning men har inget minne av att det stack ut så lång bit.
 
Seriösa lagningar görs inifrån. Det där är en snabb och billig men inte lika säker lösning.
 
Stefan N skrev:
Seriösa lagningar görs inifrån. Det där är en snabb och billig men inte lika säker lösning.
Har aldrig sett någon seriös däcksmoj i så fall då alla lagar utifrån och stoppar i som bilden visar ett par inlägg upp.;)
Och det är väl en säker lösning då den vulkar ihop med resten av däcket ?
 
Då är det dags att du byter däckhandlare. Däcket ska tas av för kontroll av skador sen drar man ut en sån här inifrån med lim, den sitter kvar även i höga farter.
topairtools_141154.jpg
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Ok har aldrig sett en sådan , än mindre fått en sådan lagning sen jag tog körkort i mitten av 80-talet.
Den andra typen har däremot varit med i alla år.
Varför ta av däck för att kolla skador ??
Är det ett hål tycker man väl att det bara är att plugga igen.?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.