Hej!

Jag är helt ny här, men hoppas jag postar i rätt forum!

Jag ska byta ut en gammal elradiator i ett ca 10 m2 stort rum. Vilken typ ska jag välja? Vilka parametrar påverkar valet? Tydligen finns det t.ex:

* elradiatorer
* Oljefyllda "miljöradiatorer"
* Oljeradiatorer
* Turboradiator
* Konvektorelement med fläkt (billigast)

Dessutom undrar jag vilken effekt som behövs för att värma upp ca 10 m2 till anständig temperatur (i en källar) på vintern.

Tack på förhand!

/M.
 
Hej,

Visst postar du i rätt forum!

Visst är det en djungel och det är svårt att veta vad som är bäst.

Men ska du enbart byta en (1) radiator, som dessutom är placerad i källaren så tycker jag inte att det spelar så stor roll vad du väljer.

Du kommer med mycket stor sannolikhet få en ny radiator som har högre verkningsgrad (billigare i drift) än den du har nu.

Skillnaden mellan vanlig elradiator och oljefylld dito är främst att det oljefyllda beter sig mera som ett vattenburet element. Vissa säger att du slipper den typiska elradiatorlukten (bränt damm)

Men välj en som har en bra inbyggd termostat.
 
Tack för snabbt svar!

Jag hoppas på bättre verkningsgrad; det är ett av skälen till att jag byter.

Sannolikt blir det väl ett billigt konvektorelement med fläkt. Fläkten torde väl få värmen stt sprida sig snabbare, och eftersom rummet bara används periodvis kanske det kan vara bra.

Som sagt, tack för hjälpen!

/M.
 
Bob_the_builder
Vänta nu, vadå högre verkningsgrad? Har inte en elradiator per definition en verkningsgrad på 100%? All tillförd energi blir väl rimligtvis värme? Vad händer annars?
 
Bob_the_builder skrev:
Vänta nu, vadå högre verkningsgrad? Har inte en elradiator per definition en verkningsgrad på 100%? All tillförd energi blir väl rimligtvis värme? Vad händer annars?
Jag är av uppfattningen att den största skillnaden mellan gamla och nya element är regleringen av elementet, och där är det stor skillnad. Det går ofta utmärkt att komplettera äldre radiatorer men en ny termostat/reglering men använda självaste elementet. Kan inte tro att det är så stor skillnad på utformningen av elementet.
 
Ok, det är säkert rätt att all el som tillförs en elradiator blir värme...såvida den inte börjar glöda, för då blir det väl lite ljus också ;D

Men som ni säger, en bättre reglering (och en radiator som är anpassad till rummets storlek?) kanska kan spara lite energi.

Men kan någon svara på hur "stor" radiator som är rimlig för ett 10 m2 rum i en källare?

/M.


 
Om rummet bara ska värmas upp ibland så behövs en högre effekt för att få kortare uppvärmningstid. 2000W kan nog vara lagom då. Om rummet aldrig används som sovrum kan nog en konvektor vara bra. Det gör att värmen sprider sig snabbare. En konvektor väsnas dock, därför ska man inte ha den i ett rum där någon ska sova.
 
Bauhaus säljer just nu ett konvektorelement för (bara) 299:-, som enligt reklambladet kan ställas in på 750, 1250 eller 2000W, och som har steglös termostat. Det torde väl duga, verkar det som!

/M.
 
Hej !

Finns inte iq term termostater för bara ett element?
Har för mig att jula säljer dessa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.