Tack MathiasS

Det är en tillbyggnad så hinder finns ej.

men varför limma ock skruva spånet.
gips eller flytgolv ? varför?

Någon sa till mig att jag ska ha 45x45 ovanpå golvbjälkarna kan detta stämma??
 
Branschreglerna säger att golvet skall ha en böjstyvhet motsvarande limmad och skruvad golvspån på cc30. Detta gäller förvisso "bara" (?) i våtrum, men det är väl klokt att följa detta överallt.

Någon kanske tänkte sig att man skulle flytspackla in elslingorna - man brukar väl dock kunna gömma dessa i fixet?

Att flytspackla någon centimeter med fiberarmerat spackel är antagligen dyrare än gips.

45x45 på golvbjälkarna förstår jag inte alls.
 
TACK MathiasS

Plasten, ska jag inte ha den ?
 
zap skrev:
TACK MathiasS

Plasten, ska jag inte ha den ?

Trägolvstillverkarna vill att man lägger plast direkt under golvet men för klinker saknar detta betydlelse.
 
När man pratar om böjstyvheten och svikten, i vilken riktning pratar man om då?
Spelar det någon roll vad för bjälklag man har?
Jag har tex. 75*225 med pålagd 75*75 på under sidan för att skapa mer isolerings utrymme. CC ca700.
Om jag nu skulle vilja lägga klinkers på detta, törs man chansa på gles, spån och ett lager gips?
Ekonomin i uppvärmningen är för mig helt ointressant.
Appropå gles förresten. Om jag mäter mina plåtar så får jag dom till ca 23mm, hur funkar det då med 21mm gles???
 
Den där 75x75 har inget med bärigheten att göra som du säger.

Om det inte är jordbävning lär inte huset och golvet röra sig i sidled, utan det är "höjdled" som avses när man pratar om svikt och styvhet.

70cc är mycket, men om du lägger glespanel (wirsbos plåtar får plats i 21mm gles, har du andra får du se till att plåten inte bottnar genom att använda grövre glespanel), och sedan spån på detta + en golvgips som du limmar på spånskivan så kommer det hålla.

Läs tex på Ardex hemsida om hur deras lim (spån+gips) ger tillräcklig böjstyvhet på cc60. Du har ju dessutom gles under som ytterligare styvar upp.
 
En får tacka för svaret.

Det är Wirsbo plåtar jag har, så förmodligen mätte jag lite tokigt... men nu är glesen framhyvlad och jag körde ner den till 21, så nu är det bara hålla tummarna för att dom slinker ner.

Ska man limma spånet mot glesen?
Vad för typ av lim ska jag använda i så fall?
 
Kapar denna tråd:

Mycket intressant läsning, det har gått några år nu och det vore intressant att höra lite om hur det har gått för er. Jag sitter och funderar på hur jag ska konstruera mitt bjälklag. Jag ska bygga på en övervåning och då bygga nytt bjälklag. Övervåningen kommer att bestå av en öppen planlösning där köksdelen kommer att få klinker och omges av en vardagsrumsdel med 23mm industriparkett.

För köksdelen så har jag tänkt mig 600 cc
10 klinker
25 flytspacklat golvvermesystem med gipsremsor
13 golvgips
22 golvspån
220 regel
15 takgips

Ger 305mm

för vardagsrumsdelen

22 (efter slipning) industriparkett
13 + 13 dubbelt golvgips
22 glespanel
220 regel
15 takgips

ger 305

Alternativt bygga gips + golvspån vilket höjer 9mm

Tolkar de sammanvägda erfarenheterna från denna tråd som om det vore det bästa?
 
Läste tråden igen och inser att dessa konstruktioner kanske kräver 30 cc? Och att alternativet annars blir 22 spån under glespanelen.

Bör tillägga att jag inte har några längre spännvidder då övervåningen byggs på ett 30-tals plankhus. Tror den längsta är 4 meter. I övrigt är ju ekonomin ett ingångsvärde. Tanken är att ställa slingan under industriparketten stabilt på ca 20 celsius över året och ånga på med klinkern när det är kallt.
 
Ingen som vill fatta detta svåra beslut åt mig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.