Jag vet inte vad det heter men det droppar på undersidan av fästet där vattnet går till tvättmaskinen. Vad kan det bero på? Vi har försökt skruva loss för att kolla bakom men det verkar inte gå att ta bort den, det snurrar bara på plats. Vattenröret kommer från källaren och där är det torrt. Vill ju helst inte ringa ut någon expert ikväll för då blir det nog väldigt dyrt, ska ringa imorgon om vi inte får ordning på det själv. Bifogar bilder.
DSC00150.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC00151.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vet du om du har pex eller kopparrör i väggen?

Skruvat eller spikat i några väggar den senaste tiden som kan ha skadat röret i väggen?
 
Kan inget om rör så jag tar lite bilder i källaren. Nej, vi har inte gjort något på den väggen alls. Tycker det är konstigt att det börjar droppa nu flera månader efter vi kopplade in tvättmaskinen.
DSC00150.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC00151.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tyckte att skruven i plattan inte satt i ordentligt, kan det vara så att den lossat lite och det därför inte rann på sidan? Har skruvat tillbaka allt ordentligt nu och startat vattnet och nu verkar det ha slutat droppa.
 
Det är ju inte täckplattan som tätar rörkopplingarna.
Att det slutat droppa efter att du dragit åt skruven betyder nog tyvärr bara att det läcker in i väggen i stället för ut.
 
Tog bort skruven nere nu och det droppar inte längre, hoppas det bara behövdes dras åt kring kopplingen, kan man ha sån tur att det var så enkelt. Får avvakta och se om det kommer tillbaka på ett par timmar, får väl ringa in någon imorgon annars.

Tack för dina snabba svar :)
 
Det är inte så att det är kondensvatten som droppar när tvättmaskinen går?
 
  • Gilla
Claesk
  • Laddar…
Matti_75 skrev:
Det är inte så att det är kondensvatten som droppar när tvättmaskinen går?
Tvättade inte igår så det borde det inte vara, har dock startat maskinen nu så får se, än så länge är det torrt. Kanske har kommit åt kopplingen med skötbordet som står framför så det inte satt fast ordentligt.
 
Den där kopplingen vid väggen kallas "väggbricka". Inne i väggen har du ett kopparrör. Bilderna du visar har rör av en typ som kallas prisol. Det är kopparör med en plastbeläggning.

Inne i väggbrickan är kopparöret skarvat. Det är skarvat med en klämkoppling. Det sitter en konisk ring på röret. Den vilar mot en konisk yta inne i kopplingen, och en annan konisk yta i den yttre delen. När man skruvar på "muttern", den sexkantiga på utsidan så dras de koniska ytorna ihop och kramar den koniska ringen mellan sig. Det får ringen att pressas ihop runt röret. Och det tätar på det viset. Så det hjälper ofta att dra muttern med en skiftnyckel eller liknande.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
hempularen skrev:
Den där kopplingen vid väggen kallas "väggbricka". Inne i väggen har du ett kopparrör. Bilderna du visar har rör av en typ som kallas prisol. Det är kopparör med en plastbeläggning.

Inne i väggbrickan är kopparöret skarvat. Det är skarvat med en klämkoppling. Det sitter en konisk ring på röret. Den vilar mot en konisk yta inne i kopplingen, och en annan konisk yta i den yttre delen. När man skruvar på "muttern", den sexkantiga på utsidan så dras de koniska ytorna ihop och kramar den koniska ringen mellan sig. Det får ringen att pressas ihop runt röret. Och det tätar på det viset. Så det hjälper ofta att dra muttern med en skiftnyckel eller liknande.
Tack :) Känner mig lugnare nu att det inte var någon fara.
 
Njaa. Det kanske du inte bör vara. Om jag fattar rätt så skruvade ni åt skruven som fäster brickan i väggen? Det skall inte påverka tätheten på kopplingen. Utan det är genom att dra åt den sexkantiga "muttern" som man kan förbättra tätningen. Det hjälper ofta. Men inte alltid.

Just detta att en koppling står och plötsligt börjar läcka kan bero på att man inte använt stödhylsa vid installationen.

Som jag skrev i inlägget så klämmer ringen runt röret. Detta gör den med så stor kraft att röret deformeras, kläms ihop. Mjuka rör (prisol är en mjuk rörtyp) behöver ha en hylsa instucken i röret för annars fortsätter röret att klämmas ihop genom åren, och det blir tillslut glapp, och ringen tätar inte längre.

Det är relativt vanligt att stödhylsan missas/fuskas. Det brukar hålla tätt i 3 - 10 år även utan hylsan. Tyvärr gårdet oftast inte att stoppa in en hylsa i efterhand, eftersom röret då redan klämts ihop så att hylsan är för stor.
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
En eloge till Hempularen för denna pedagogiska förklaring (y)

Men det låter ju som tardis dragit åt lite på klämkopplingen också:
tardis skrev:
T...hoppas det bara behövdes dras åt kring kopplingen, kan man ha sån tur att det var så enkelt...
 
Redigerat:
Den meningen hade jag missat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.