Håller på och bygger en trall just nu. Har några ställen där det behövs en sticksåg för att komma åt.
Stack iväg och köpte en BT-JS 800E från byggmax. Dom hade ett fint erbjudande på denna maskin. 50kr rabatt.

Men till min förvåning så kunde men inte kolla ovanför maskinen när man sågade. Man såg inte bladet. Fick sätta på mig skyddsglasögon och titta från sidan. Är det så på många billiga, kanske även dom dyrare?
Sen märkte jag hur jävla svårt det var att hålla den rak :mad: Alltså att maskinen skulle hålla sig vid linjen. Man ska låta maskinen göra jobbet. Men då får man inga raka linjer.

Trallvirket är på 22mm och det blir inte riktigt spikrakt om man tar vinkelhake och kollar. Så trist.

Led-ljuset var ett jäkla skämt. Den lös inte vid bladet så man såg inte linjen där bladet skulle träffa.

Vet att jag köpte en skit sticksåg men är många(alla) sticksågar under 1000kr såhär dåliga?

Många säger köp billiga och köp dyrare sen. Men såhär dåliga vill man inte börja arbeta med. Då blir man så irriterad att man kastar skiten i backen :cool::p:D
 
S
är det ens någon pendlar funktion på den.eller är det bara upp och ner?
förstår dock inte vad du sågar med sticksåg.
 
champion skrev:
Håller på och bygger en trall just nu. Har några ställen där det behövs en sticksåg för att komma åt.
Stack iväg och köpte en BT-JS 800E från byggmax. Dom hade ett fint erbjudande på denna maskin. 50kr rabatt.

Men till min förvåning så kunde men inte kolla ovanför maskinen när man sågade. Man såg inte bladet. Fick sätta på mig skyddsglasögon och titta från sidan. Är det så på många billiga, kanske även dom dyrare?
Sen märkte jag hur jävla svårt det var att hålla den rak :mad: Alltså att maskinen skulle hålla sig vid linjen. Man ska låta maskinen göra jobbet. Men då får man inga raka linjer.

Trallvirket är på 22mm och det blir inte riktigt spikrakt om man tar vinkelhake och kollar. Så trist.

Led-ljuset var ett jäkla skämt. Den lös inte vid bladet så man såg inte linjen där bladet skulle träffa.

Vet att jag köpte en skit sticksåg men är många(alla) sticksågar under 1000kr såhär dåliga?

Många säger köp billiga och köp dyrare sen. Men såhär dåliga vill man inte börja arbeta med. Då blir man så irriterad att man kastar skiten i backen :cool::p:D
Att man inte ser bladet rakt uppifrån ligger i sticksågens konstruktion, det är omöjligt, även på dyra sågar.
Därför sågar jag och många med mig underifrån så man ser vart blådet håller hus.
Det är däremot ofta svårt att såga underifrån på en altan.

Att såga räkt med en sticksåg är inte lätt, jag behärskar det inte om det gäller längre sträckor och det är också fel maskin för det, cirkel/sänksåg kan man såga rakt med.

Billiga sticksågar är enligt min mening mycket dåliga men mycket hänger på bladen, billiga blad är totalt odugliga.

Ledljus är enligt mig bara skit, när man sägar underifrån blir man bländad och ser inte vad man håller på med.

När det gäller billiga vs dyra verktyg tycker jag att sticksåg och skruvdragare lägger man några extra kronor på.
Cirkelsåg är inte lika viktigt.
Bra bits, sågblad och klingor tycker jag man kan kosta på sig.

Så tycker iaf jag
 
  • Gilla
p.lundgren och 1 till
  • Laddar…
Det är en pendel-funktion i denna. Vet inte riktigt om det är bra eller ej. Men säljare sa att det är en bra funktion. Tog den för den var billig också.

Jag sågar vanligt virke av tall. Då jag ej kan använda cirkelsåg eller gersåg. Är mycket smidigare med en sticksåg.
 
champion skrev:
Det är en pendel-funktion i denna. Vet inte riktigt om det är bra eller ej. Men säljare sa att det är en bra funktion. Tog den för den var billig också.

Jag sågar vanligt virke av tall. Då jag ej kan använda cirkelsåg eller gersåg. Är mycket smidigare med en sticksåg.
Pendelfunktionen ökar averkningen men försämrar precisionen
 
  • Gilla
champion
  • Laddar…
S
vad för blad?
typ kapar panelen då?
har aldrig behövt sticksåg till en altan.
tralll är virket du monterar dit. ingen konstruktion ;)
 
P
Ofta är tricket att såga underifrån för att se var man sågar med sticksågen. Gäller både billig och dyr. Uppgradera din billiga såg genom att köpa bra blad till den. Jag brukar använda bosch-blad i alla mina sticksågar. Sen är inte en sticksåg det bästa verktyget om man ska såga rakt någon längre bit.

edit: hantverkare1 säger det mycket bättre än jag ovan...
 
Redigerat:
  • Gilla
Janne2
  • Laddar…
Såga upp och ner med den modellen fungerar inte, det är ju bara på limpmodeller man gör det.
 
Stefan N skrev:
Såga upp och ner med den modellen fungerar inte, det är ju bara på limpmodeller man gör det.
Varför kan man inte det? Har själv både limpor och handväska och det fungerar utmärkt.
 
S
Stefan N skrev:
Såga upp och ner med den modellen fungerar inte, det är ju bara på limpmodeller man gör det.
funkar göra med alla modeller
 
champion skrev:
Jag sågar vanligt virke av tall. Då jag ej kan använda cirkelsåg eller gersåg. Är mycket smidigare med en sticksåg.
Är nästan klar med min uteplats som jag byggt i tryckt virke. Det enda jag använt är sänksåg och gersåg. Skulle inte vilja byta till sticksåg för något av snitten jag gjort.
Måste vara omöjligt att få det snyggt när du skarvar två brädor?
 
Shakula skrev:
Är nästan klar med min uteplats som jag byggt i tryckt virke. Det enda jag använt är sänksåg och gersåg. Skulle inte vilja byta till sticksåg för något av snitten jag gjort.
Måste vara omöjligt att få det snyggt när du skarvar två brädor?
Använder inte heller sticksåg särskillt ofta vid altanbygge, men ibland behövs den, tex för att göra urtag till stolpar mm
 
Ja, eller genomföringar för stuprör.
 
Brukar köra med hålsåg men sticksåg funkar också
 
Det är inte sågen det är fel på, det är den som valt verktyg som gjort fel.
 
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.