Jag slipade knivarna denna gång genom att använda lamellrondel som jag spände upp i pelarborrmaskinen. Först K120 & sedan K240. Blev inte rakbladsvasst, men bättre än innan. Får ge mig på det än en gång vid ett senare tillfälle.
 
Fick tillbaka min klippare med nu i veckan efter ca 2,5 veckor på service :) Ikväll placerades den ut på sin plats och fick gå sin första karteringsrunda och så får den gå igång på schemat imorgon. Min fick den nya programvaran 5.9 0344 och utbytt klippskiva samt nya 26R knivarna med enkelslipning och riktigt vassa, endast slipade från ett håll och inte som de gamla som var dubbelslipade.

När indegon är borta får man ju själv ta hand om klippandet. Synd att indegon inte har riktigt samma skills som jag har ;). Hade varit trevligt om Indegon kunde lagt ihop sina rutor och kört tills den stött på ett hinder så hade det blivit lika snyggt med Indegon.
IMAG1480.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMAG1482.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMAG1486.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är bild på den nya klipptallriken
IMAG1502.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enkelslipade vassa 26R knivar
IMAG1505.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya programvaran
IMAG1506.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter alla positiva rapporter här på forumet så väntar jag med spänning på morgondagen :p:p
Tycker Bosch verkligen ser om sina kunder och kan inte mer än vara väldigt nöjd med deras support så här långt.

/Martin
 
  • Gilla
Granfot och 3 till
  • Laddar…
tga skrev:
Den nya klipparen jag fick hade slipade knivar :)

Jag skrev ovan att det saknades monteringsskruvar. Men det gjorde det inte. 2014 års modell har en annan montering av höljet. Bl a saknas de två skruvarna i fronten. Den är nu enbart monterad med skruven ovanpå + gummiupphängning på båda sidor. Om jag inte är riktigt försiktig så släpper sidan när jag vänder på klipparen genom att ta i det svarta sidoskyddet.
2013 års modell har samma fästpunkter för huven... Den främre toppmonterade ihop med huv-sensorn och de två gummidämpade sidofästena låsta till huven med var sin skruv under de små täckplastbitarna (som du ser på sidoskyddens utsidor). Huven skall inte kunna lossna från sidofästena bara för att du eventuellt skulle lyfta felaktigt.
Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmklipp2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
mawi och 1 till
  • Laddar…
Enrique skrev:
Så har ett av framhjulen lossnat även på min maskin. Hur har ni andra fått det att sitta fast? Jag har varit både på Bauhaus och Hornbach men de har inga "hjullås" i rätt storlek. Jag vet inte vad den lilla manick som låser fast hjulet på axeln heter.
Jag tror de kallas "låsbrickor". Man kan ta en enkel bricka med rätt innerdiameter, klippa upp den och klämma fast den på axeln i dess (eventuella) spår. Brickan finns inte som reservdel hos Bosch.

Se deras sprängskiss i Bosch Reservdelskatalog. Skriv in sökordet "Indego" i fältet "Märkesnamn" så får du upp ett par rader med aktuella "3 600 HA2 101 Indego Autonom gräsklippare 230 V /EU". Klicka på raden så har du två sidor med delar. Där finns också raden för Indego 1300... (ingen skillnad !?)

Skärmklipp3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Se om dessa kan passa !
https://www.grene.com/shop/action/product_12000_-12_-118_-311799500__-1257G-8267_Starlock+l%C3%A5sbrickor
 
Redigerat:
Waxinator skrev:
2013 års modell har samma fästpunkter för huven... Den främre toppmonterade ihop med huv-sensorn och de två gummidämpade sidofästena låsta till huven med var sin skruv under de små täckplastbitarna (som du ser på sidoskyddens utsidor). Huven skall inte kunna lossna från sidofästena bara för att du eventuellt skulle lyfta felaktigt.

Jag visste inte att modell 2013 hade samma konstruktion. Hur som helst lossade huven. Om det beror på transporten eller något annat vet jag inte. Det har inte hänt igen efter att jag har tagit isär den och monterat ihop den. Kanske fixade jag en monteringsmiss eller en transportskada? En sak jag lade märke till var att en av de svarta sidokåpornas snäppfästen inte alla var fixerade.
 
Nästan tre dygn sedan det skrevs något i tråden, längesedan det hände...
 
Hej!!

Jag är Indego ägare sedan drygt ett år. Följt denna tråd sedan början på 2013. Mycket bra information har denna tråden givit mig.

Har haft sw 5.8 b5167 och uppdaterade i mars till 5.9 b0344. Har sedan senaste uppdateringen fått problem med att den inte vill klippa i trånga passager som ligger i linje med laddstationen. Den vill helt enkelt inte klippa där alls mer än kantklippning utmed slingan och eventuellt nån gång när den ska tillbaka till laddstationen och försöker sig på att navigera utan kantslingan förbi passagen. Har nollat karta och gjort fabrikåterställning tre gånger redan sedan i mars men samma yta förblir oklippt. Någon mer än jag som fått detta bekymmer efter senaste uppdateringen (5.9 0344)?

Hade aldrig detta bekymmer med sw 5.8.b5167. Passagen är ca 130cm bred (mellan trådarna) och ca 4m lång. Verkar som om indegons alternativa klippvinklar har begränsats i 5.9 0344. Nu klipper den i spannet ca 40 grader +/- från en nollpunkt som är 90grader ut från laddstationen. Jag har fått för mig att mina problem har med vinkeln på klippningen att göra då den endast vill klippa passagen på bredden. Den hinner knappt vända förrän den stöter på kantslingan och sedan åker den därifrån. I tidigare sw5.8 b5167 så klipptes denna passage med en vinkel utmed längden på passagen vilket gjorde att den åkte lite längre stråk innan vändningen.

Tomt1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser min tomt ut. Rödmarkerat områden där den inte vill klippa.
 
Jo jag upplever också att vissa ställen som är smala missas lättare numer, i jämförelse med 5.8 . Har också noterat det där med klippvinklarna ut från laddstationen.

Överlag så klipper den dock bättre med 5.9, men det blir ibland lite missar i smala eller trånga sektorer, vilket det inte blev med 5.8.
 
Min robot jobbade flitigt hela förra sommaren och jag pustade ut varje gång jag var inne på forumet då jag kunde konstatera att den skötte sig riktigt bra...
Visserligen så låter den ju en hel del när den klipper men rymde bara ett fåtal gånger.
Eftersom den jobbar vid vårt fritidshus så var det varje gång en lisa för själen att komma upp till nyklippt gräsmatta.
Nytt år, ny dragning på slingan...
Efter att ha spenderat en dag för att dra begränsningskabeln så var det trist att inse att roboten hade egna idéer om var den skulle åka.
Den startade upp med att göra en 360 graders sväng vid laddstationen för att efter en meter vika av från begränsningsslingan och snurra runt en stund innan den "hittade" ett hinder.
Radering av kartor, fabriksåterställning och bruten ström till laddstationen gav inget annat resultat.
Det var bara att packa ihop den, kasta den i bilen och åka 45 mil tillbaka till storstaden för inlämning till garantireparation :mad:
Så nu får vi se hur snabba hur supporten är...
Jag har/hade 5.7 04462 och den hade klippt i hela 14381 minuter
 
Redigerat:
Kör indego i år igen, och med 5.9 är det nästan en perfekt maskin. Inte ett enda krångel i år, bara lite högljudd drivning på negativa sidan. Okynneskör varannan dag bara för att jag kan (och för att sätta press på grannarna)
 
Ny rapport från min 5.9 version som nu varit igång ett par dagar.

Min önskan om att klippa längre sträckor verkar ha gått i uppfyllelse då min nu klipper över större delen av gräsmattan. När den stött på hinder har den snällt gått runt och fortsatt på andra sidan. Med gamla 5.8 versionen körde den oftast två-tre varv runt hindret och forsatte sedan på slumpmässigt håll. Nu börjar det se riktigt bra ut Bosch :)

Men har som någon skrev tidigare här idag problem med smala områden där den inte varit och klippt än. Den har ju dock bara varit ute sedan i söndags (två dagar) och upplevde samma problem med 5.8 innan den lärt sig hela tomten så jag tar det lite lugnt än och väntar ett par veckor innan jag slår ner för hårt på detta. När den väl lärt sig tomten med 5.8 så hade den inga problem med dessa områden ifjol så vi får se hur det blir med 5.9.

De jag mest hoppas på nu är att alla återförsäljare ska få tillgång till att kunna uppgradera klipparen så man slipper vara utan maskinen allt för lång tid framöver.
 
Martinbj skrev:
Ny rapport från min 5.9 version som nu varit igång ett par dagar.


De jag mest hoppas på nu är att alla återförsäljare ska få tillgång till att kunna uppgradera klipparen så man slipper vara utan maskinen allt för lång tid framöver.
Jag pratade med en Bosch säljare för ett par veckor sedan som sa att tanken med uppgraderingarna i framtiden var att du skulle ta din maskin och åka in till ditt byggvaruhus och få Indegon uppdaterad vid kund "happenings" eller typ Bosch roadshow
 
Erka81 skrev:
Hej!!

Jag är Indego ägare sedan drygt ett år. Följt denna tråd sedan början på 2013. Mycket bra information har denna tråden givit mig.

Har haft sw 5.8 b5167 och uppdaterade i mars till 5.9 b0344. Har sedan senaste uppdateringen fått problem med att den inte vill klippa i trånga passager som ligger i linje med laddstationen. Den vill helt enkelt inte klippa där alls mer än kantklippning utmed slingan och eventuellt nån gång när den ska tillbaka till laddstationen och försöker sig på att navigera utan kantslingan förbi passagen. Har nollat karta och gjort fabrikåterställning tre gånger redan sedan i mars men samma yta förblir oklippt. Någon mer än jag som fått detta bekymmer efter senaste uppdateringen (5.9 0344)?

Hade aldrig detta bekymmer med sw 5.8.b5167. Passagen är ca 130cm bred (mellan trådarna) och ca 4m lång. Verkar som om indegons alternativa klippvinklar har begränsats i 5.9 0344. Nu klipper den i spannet ca 40 grader +/- från en nollpunkt som är 90grader ut från laddstationen. Jag har fått för mig att mina problem har med vinkeln på klippningen att göra då den endast vill klippa passagen på bredden. Den hinner knappt vända förrän den stöter på kantslingan och sedan åker den därifrån. I tidigare sw5.8 b5167 så klipptes denna passage med en vinkel utmed längden på passagen vilket gjorde att den åkte lite längre stråk innan vändningen.

[bild]
Såhär ser min tomt ut. Rödmarkerat områden där den inte vill klippa.
Har du møylighet å flytta laddstasjonen rundt hørnet slik at den endrer seg 90 grader i forhold til dagens posisjon. Då vil Indigoen klippa oftere paralellt ( eller nær paralell vinkel ) med passasjen.

Och teorien om den nya mjukvarans vinkelendring blir be eller avkreftad
 
rcjofo skrev:
Har du møylighet å flytta laddstasjonen rundt hørnet slik at den endrer seg 90 grader i forhold til dagens posisjon. Då vil Indigoen klippa oftere paralellt ( eller nær paralell vinkel ) med passasjen.

Och teorien om den nya mjukvarans vinkelendring blir be eller avkreftad
Jo, det har varit en tanke. Men jag vill ju helst inte flytta laddstationen så att den syns från vägen. Men helt klart kan det vara en lösning. Ska låta den köra på ett tag till innan jag ev flyttar den. Den klipper faktiskt väldigt bra i övrigt nu efter senaste uppdateringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.