Besiktningsmannen som kollade på vårt hus betonade att det inte var nödvändigt att dränera om man inte ska inreda källaren. Jag har inte för avsikt att göra källaren beboelig. Den ska användas till tvättstuga, matkällare, vedförråd och annat.

Nu är jag mest sugen på att fixa avrinning från tomten. Så att vårfloden inte strömmar mot husväggen. Allt lutar in mot huset just nu. Hela tomten ska shaktas om och jag har fått tillåtelse att rensa upp ett dike på granntomten. (skog)

Min fundering är om jag kan skita i dräneringen och bara fixa avrinning av ytvatten, eller tar jag ändå risker med mitt hus om jag inte dränerar om.

Just nu har jag fuktfläckar i matkällaren. Jag vet inte vad som händer med dom om jag förbättrar värme och ventilation.
 
S
hur fuktigt var det när det töa då?
 
Jag har nästan alltid fuktiga fläckar på golvet i ena hörnet av huset. På våren är dessa lite större. Dörrkarmarna in till det rummet är uppruttnade nertill. ca. 1 dm. Där ska jag gjuta upp en tröskel. Men på de två år jag haft huset har jag aldrig sett att det står vatten på golvet.

Jag tänker lägga trall i ett rum och klinker i ett annat på den fuktiga sidan av huset.
 
Manne N skrev:
Jag har nästan alltid fuktiga fläckar på golvet i ena hörnet av huset. På våren är dessa lite större. Dörrkarmarna in till det rummet är uppruttnade nertill. ca. 1 dm. Där ska jag gjuta upp en tröskel. Men på de två år jag haft huset har jag aldrig sett att det står vatten på golvet.

Jag tänker lägga trall i ett rum och klinker i ett annat på den fuktiga sidan av huset.
Trall låter inte som en hit att lägga i en källare!
 
  • Gilla
EndZone
  • Laddar…
S
jag skulle ta och dränera om och kolla ventilationen till källaren.
 
  • Gilla
EndZone
  • Laddar…
Vectrex: Jag funderar alltså på balkongtrall med plastmönster på undersidan. Sånt man kan köpa i färdiga bitar på Classes eller Jula.

SBH: Vad du skulle göra hjälper mig tyvärr inte att besluta om jag ska lägga 100 000 på dränering eftersom jag inte känner dig. Varför du skulle göra det, är däremot något som skulle kunna hjälpa mig att ta ett beslut.
 
S
Manne N skrev:
Vectrex: Jag funderar alltså på balkongtrall med plastmönster på undersidan. Sånt man kan köpa i färdiga bitar på Classes eller Jula.

SBH: Vad du skulle göra hjälper mig tyvärr inte att besluta om jag ska lägga 100 000 på dränering eftersom jag inte känner dig. Varför du skulle göra det, är däremot något som skulle kunna hjälpa mig att ta ett beslut.
som du skirver verkar din källare vara riktigt fuktig.
 
Manne N skrev:
Vectrex: Jag funderar alltså på balkongtrall med plastmönster på undersidan. Sånt man kan köpa i färdiga bitar på Classes eller Jula.
Okej, det låter ju som att det kan fungera. Jag trodde du menade ett tryckimpregnerat trallgolv, likt en altan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.