GordonE skrev:
Däremot framhjulens hållare känns inte riktigt dragna. Hjulet vrider sig som det ska, men axeln sitter emot chassit med en hållare. Det är den som inte sitter bra. Det är en torxsskruv som låser hållaren.
Upplever inte glappet mellan skivan-hållaren och chassiet som något problem. Min glappar lite också. Men om du vill kan du kanske lossa torx:en, vrida plattan sätta en eller flera små bitar eltejp emellan där det låser och montera tillbaka. Det påverkar nog ingen funktion, kanske något mindre skrammel även om jag har svårt att tycka att det är något som stör. Det som möjligen kan vara viktigt är modellen på dina framaxlar och även version av programvaran som berörts tidigare av de som haft sin på service/reklamation. Gräsmattehålighetskänsligheten och klippintelligensen påverkas i synnerhet av de två faktorerna.
 
GordonE skrev:
Tack för svaren.
Jag tyckte att klipparglappet kändes normalt. Däremot framhjulens hållare känns inte riktigt dragna. Hjulet vrider sig som det ska, men axeln sitter emot chassit med en hållare. Det är den som inte sitter bra. Det är en torxsskruv som låser hållaren.
Grattis med ny Indego (y)

Indego er bygd i England ock inte Kina , det innebær at man måste se etter om skruvarna er tildragna. Dette er spesiellt hjulbolten som sitter bak luken i senter av drivhjulet.

Framhjulhållaren inneholder lyftsensor ock det er viktig at hjulen kan bevege seg fritt upp - ner i terrängen.

Bosch har utbedrata gleppan i klippaggregatet med noen ``skumgummi`` biter før å hindre vibrasjoner skal spride seg når den varvar ( 3900rpm) upp i høgt gress. Den varvar ner igjen når belastningen minker.
 
Eriksgatan
Gordon, på samtliga klippare jag har installerat har höger framhjulshållare kunnat förskjutas 2 mm mellan stoppflänsarna, så det är åtminstone jämn monteringskvalitet. Man kan dra åt mera, men det är heller ingen katastrof att låta bli. "Klonk" från framhjulen som hörs ibland vid stopp och gropar beror inte på att den skruven är mer åtdragbar.
Klippdäcket behöver nog gå att vicka på en del. Alla mina sex har gjort det, både de som börjat bröla och de som låtit bli. Ett kraftigare juckande av klippanordningen kan däremot göra allt lösare "högre upp" och ev. framkalla bröl. Så avvakta med åtgärder på klippdäcket och se först hur den uppträder. Jag har lagt upp filmer bl a i juli-13 här i tråden och på Youtube som visar hur lös min nuvarande klippare var/är.
Vad jag rekommenderar är däremot att du pillar ut navkapslarna och drar åt hjulen med en torxnyckel då flera klippare har upptäckts fått skruvarna doppade för kort i gänglåsning. Skruva inte ut dem i onödan, men känn om de går att skruva in mera. Går detta, så är skruven ändå lös och då kan man skruva ut den och se hur mycket gänglåsning där är och ev. komplettera. Det brukar vara högerhjulet som lossnar först, t ex om hjulen fastnar ordentligt i en grop/rot/staket(!). När hjulmotorerna då driver framåt dras höger hjul loss medan vänster dras åt. Jag lade upp film och bilder på det också i juli - 13 här.
 
  • Gilla
F1Alex
  • Laddar…
Eriksgatan
Kan komplettera med information om att tyska inte är nödvändigt. Indegon är som sades byggd i England på uppdrag av trädgårdsmaskinsproduktutvecklingsansvarig som finns i Danmark. Jag har haft en del dialog med denne samt den ansvarige för serviceverkstaden i Danmark pga. de tidiga problemen med Indego och i början visste den ena handen inte vad den andre gjorde. De satte till fler resurser på supporten och dedicerade Indegosupport till två särskilda personer, men det har blivit personalförändringar i höstas och jag har inte haft några problem att lösa heller, så jag är inte så uppdaterad på personalen där i år.
De i Ballerup i Danmark förstår svenska bra om man vill skriva dit.
 
  • Gilla
F1Alex
  • Laddar…
Eriksgatan
Waxinator, några Indegoägare här i Göteborgsområdet har testat att växla basstationer och köra Indegos hos varandra och det verkar som att den info som supporten ger stämmer.
All info om kartan sparas i klipparen inte i basstationen. Meddelandet "laddar kartan" innebär att den sparar en ny kartversion i klipparen justerad mot basstationen som en referenspunkt. Jag såg en utskrift som jag tror visade att Indegon minns de 3 senaste versionerna av hur den uppfattar var begränsingstråd och hinder ligger och planerar och navigerar efter ett genomsnitt på dessa. Därför klarar den små justeringar utan omkartering.
Så dels räcker inte minnet till på Indego 10-klipparen för att minnas flera trädgårdar, dels saknas det något som berättar för klipparen att den nu står vid en annan laddstation vid en annan tomt och måste använda den kartan.
Den funktionen har man lagt till på Indego 1300 som också bör ha mer minne.
 
  • Gilla
F1Alex
  • Laddar…
Kom hem o tittade på min gräsmatta idag......ooooh nu e den helt fantastiskt fin.
Med robot e det ju inga problem o göda......

nöjd nöjdare nöjdast. (y)
 
  • Gilla
johan119 och 4 till
  • Laddar…
Visst e det najs. Med nya mjukvaran lirar det riktigt bra. Min tar dock längre tid på sig än för 5.8 b04679 för att klippa samma yta. Verkar klippa med mindre överlapp i autoläget. Men bra blir det.

Det enda jag ser som skulle behöva ha en prioriterad mjukvaruuppdatering är att Indegon ibland struntar i att backa samt vänder åt fel håll när den kommer fram till begränsningskabeln & då hamnar utanför. Har hänt tre ggr i år för min del. Är det då en rabattkant eller liknande så blir det att den fastnar då framhjulen faller ner. Sker ibland när den kommer med en ganska parallell vinkel mot begränsningskabeln. Istället för att backa lite & svänga in från begränsningskabeln så väljer den att svänga ut över begränsningskabeln.
 
  • Gilla
MeanMike
  • Laddar…
frav skrev:
Visst e det najs. Med nya mjukvaran lirar det riktigt bra. Min tar dock längre tid på sig än för 5.8 b04679 för att klippa samma yta. Verkar klippa med mindre överlapp i autoläget. Men bra blir det.
Menar du inte med mer överlapp? Mycket överlapp måste ju innebära mindre klippbredd. 😊
 
plaggis skrev:
Menar du inte med mer överlapp? Mycket överlapp måste ju innebära mindre klippbredd. 
Så klart, mer ska det vara. :)
 
Eriksgatan
frav skrev:
Det enda jag ser som skulle behöva ha en prioriterad mjukvaruuppdatering är att Indegon ibland struntar i att backa samt vänder åt fel håll när den kommer fram till begränsningskabeln & då hamnar utanför. Har hänt tre ggr i år för min del.
Vad! Har de inte fixat det i 5.9 b.00344 heller? Jag uppgraderade nyligen klipparen från en väl fungerande 5.8 b.5167 till 5.8 b.5233 bara för att testa hur en uppgradering fungerar och för att jag ville få den senaste versionen som var möjlig att komma över. Jag hade hoppats på att något mer hade tillkommit i intelligensavseende så att klippningen gick ännu snabbare, eller kanske automatiskt knapplås som fanns på gamla 5.7. Men till min förvåning märker jag ingen förbättring alls, möjligen kanske att displayen är lite pratsammare om vad den gör. Däremot kunde jag ganska omgående se att den då och då vänder åt "fel håll" och skrapar i en stenkant, vägg eller vrider över en rabatt precis som frav beskriver det. Det gjorde aldrig min klippare med 5.8 b.5167 och nu har den plötsligt fått fått fula skrapmärken på nosen :mad:. Hade hoppats på att detta var någon tillfällig miss som åtgärdats i 5.9. Dessutom går klippningen långsammare än tidigare så jag har blivit tvungen att utöka klipptiden, laborerar nu för fullt med olika övertäckning. Rekommenderar att de som har den, behåller sina 5.8 b. 5167.
 
  • Gilla
MeanMike
  • Laddar…
Ja det är synd, min nya kaross har på kort tid fått repor i nosen. Förstår inte heller det där med att när den krockar med något första gången, så som laddstationen (vilket är det ända min normalt kan krocka med som inte är Ö:at), så stannar den & det står "Learning object", men sen kör den ändå in i laddaren med full kareta. Knäppt? Så laddstiften repar ju fint i fronten.

Förutom dessa grejor så lirar den på bra.

> Eriksgatan, varför uppdaterade du till 5.8b5233 & inte 5.9 versionen ?
 
Eriksgatan
frav skrev:
> Eriksgatan, varför uppdaterade du till 5.8b5233 & inte 5.9 versionen ?
Hittade inte 5.9 på Pirate Bay höll jag på att säga...:p
Men nej, min återförsäljare kunde hjälpa till med vad de hade fått låna från den lokale Boschrepresentanten under några dagar och det var ett SD-kort med 5.8 b. 05233 som enligt uppgift inte skulle skilja sig mot 5.9 (vilket jag inte kunde veta hur bra det stämmer, men hittills verkar det kanske vara så). Uppgraderingen gick väldigt smidigt på ca 5 minuter och alla inlärda kartor behölls, bara ut och klippa igen direkt efteråt.
 
Det finns automatiskt knapplås i 5.9
 
  • Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
Eriksgatan skrev:
min återförsäljare kunde hjälpa till med vad de hade fått låna från den lokale Boschrepresentanten under några dagar och det var ett SD-kort... Uppgraderingen gick väldigt smidigt på ca 5 minuter och alla inlärda kartor behölls, bara ut och klippa igen direkt efteråt.
Så trevligt, då stämmer ju de uppgifter jag fick i februari med att det finns SD-kort för uppdatering. :)
 
Ja det här med att köra utanför slingan verkar ha blivit mer av med 5.9 . För nu stod min rakt ut över en rabattkant igen. Snart uppe i fler sådana tillfällen än hela säsongen i fjol.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.