Vi har haft otur/klantigt vårt stuprör gick sönder vid gavel i garaget och vatten har legat emot fasaden och gott igenom och börjat rinna in i garaget. kommer tyvärr inte åt utifrån eftersom det är ca 3 kubik ved den sidan också . gissar att det har pågått i ca 1 till 4 månader fast vattnet har bara kommit in i 1-2 veckor max
Bilden nedan är tagen vid den gavled där det har läckt in jag har öppnat upp och satt en värme fläkt på de områden som var fuktiga. på höger sidan är ytterfasaden och till vänster är det betong och bakom jord. (jag vet inte optimalt) på insidan i garaget är det gipsskivor.

"tryck på bilden för att göra den större"
IMG_0001.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



på denna bild nedan har jag tagit lite närmare hönet.
fukten verkar ha gått genom bara här och vattnent verkar ha gått ner som ett upp och ner T

IMG_0002.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min fråga vad rekommenderar ni att vi gör nästa steg?
har ringt mitt försökringsbelag och de vill inte hjälpa mig.
det bästa vore om jag inte behöver byta ut reglerna utan bara försöka torka upp så mycket det går och sedan isolera igen och täcka.
men jag är långt ifrån någon expert. vill ni se nogon mer bild eller så?
 
Varför ville inte försäkringsbolaget hjälpa till?
 
De sa att vi inte underhålligt stupröret och då gäller inte försökringen. försökringen gäller om det hade varit ett dålt rör som gått söder tex. sa de. "länsförsäkringar".
 
Ok, nu är jag ingen expert på försäkringsfrågor men det låter lite konstigt. Vilken typ av försäkring är det du har hos Länsförsäkringar?
 
Det är ju vatten som kommer utifrån, det täcker aldrig försäkringen.

Du har ju redan gjort halva jobbet.

Öppna upp
Byt ut det som ruttnat.
Låt kvarvarande virke torka ordentligt innan du stänger igen (jag skulle vänta till våren med att bygga för igen.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Det ser ju inte rötskadat ut. Så åtgärda stupröret direkt, se till att fasaden är ventilerad bakom veden och kör en avfuktare i garaget så är det klart efter någon vecka.

inget av detta kommer kosta mer än självrisken på försäkringen, så det är inte lönt att gå den vägen.

För att ventilera fasaden bakom veden kan du ställa pallar mot väggen. Det gör att det inte är så stor fuktbelastning som inte ventileras bort pga ved och väder.
 
har nu öppnat uppot på Båda sidona och det verkar vara värst där nere som syns. det verkar vara in tryckimpregnerat regen som står ytterst som är ganska våt.
lite längre upp är det en bjässe till sten som är ganska så fuktig. jag ska nog ta bild på det.
 
tack för svaren .. Japp jag har pallar mellen fasaden och veden.
ok jag kan vänta till våren. Vad ska jag göra mellen den fuktiga stenen och isoleringen? som det var nu låg isoleringen på den. "den verkar dock inte ha tagit så stor skada.) men jag tycker det verkar vanskligt.
 
ok här kommer mer bilder. Tack för att ni hjälper mig!
Denna bild är ovansida av väggen där ser ni stenen och del av ovansidan av betongen.
IMG_0005.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


överdel av kant.
IMG_0003.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

här ser ni olika regler där några verkar vara tryckimpregnerat. den innersta reglen är mest fukt på. ska jag byta ut den?
ni ser också att man kan se ut den vägen, så det är alltså öppet takt ut. det var bara isolering där.
IMG_0006.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


denna bild ser ni nederkant jag bände lätt låst en regel som låg på botten. alltså helt uppröten.
måste vi fortsätta och öppna upp åt vänster? försöka byta ut den?
IMG_0001.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ok nu är det vår så jag tenkte mig ta och fixa detta. fik ett tipps om att sätta in tryckimpregmerat virke som regler denna gång eftersom de ligger emot stenen direkt. vad tror ni om det?
ingen som vistas i garaget en längre tid.
kan jag använda "vanlig gullfiber isloering" ?
ska jag har en fuktspärr emellan yttrestenen/betongen och isoleringen

tack om ni svarar snabbt för tenkte köpa saker jag behöver i dag, om ni kan.
 
Det behövs inte tryckt där, för det ska inte vara någon fukt där.
Däremot ska du ha syllpapp under, och det är inget att fuska på.
Syllpappen skyddar mot fukten i betongen, och den kan du använda mot väggen också, så de reglarna är skyddade med.

Vanlig gullfiber fungerar bra, men du borde ha en luftspalt mot betongväggen. Dock är din vägg kanske lite tunn för att få med både isolering och luftspalt. Hur tjock är väggen?
 
tack för snabbt svar Corre.
Väggen är ca 95 mm en 95mm gullfiber gick precis platts. kanske jag kan sätta 45 mm?
ska reglen också stå på Syllpappen?
 
Syllpappen ska ligga under bottensyllen/regeln, så som det ser ut att göra sedan tidigare. Problemet här är att det fuktar igenom en bit upp på väggen också, och följaktligen behövs skydd mot reglarna även på utsidan mot betong-/sten-väggen. Syllpapp är inte så bred vad jag vet så vanlig takpapp kanske fungerar bättre att vika upp några dm på de stående reglarnas utsida.

Egentligen behöver väggen dräneras/fuktsäkras på utsidan annars kommer det aldrig att bli riktigt bra, men ibland kan man behöva jobba med temporära planer också... Dvs fixa nu på bästa sätt och köp dig därmed 5-10 år innan du måste åtgärda dräneringen och även göra om innerväggen igen förmodligen.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
japp problemet är dock att Hela den andra sidan av denna vägg ligger helt på grannen tomt. där de nyss har installerat en utomhus jacuzzi, vilket dom antagligen inte är så sugna på att ta ner. dock så skulle jag tro att de har haft garaget så här många år innan stuprännan gick sönder, och inga större problem. men vist det är ju inte så bra förhållanden.
så jag klär vägg och regler med underlagspapp för tak, så borde denna sida av väggen klara sig några år. tackar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.