el_richard skrev:
I lgh/vill/radhus byter man central. Oavsett...
varför spara porslin? In med flera jfb. Bara bönder som sparar gamla centraler :)
Nej! Diazedkramare i alla länder förenen eder! :) Diazedcentralen har många fördelar!

Om en säkring går sönder t ex så behöver man ingen elektriker för att byta den, som man behöver med en dvärgbrytare, utan den sitter föredömligt enkelt monterad under en skruvgängad huv. Och reservdelarna är mycket billigare än till en normcentral.

Och så är brytningsegenskaperna bättre, trögare i överströmsområdet och snabbare i kortslutningsområdet.

Och så är de ju så mycket snyggare! Ingen beige 80-tals plast, utan rejäl hammarlackad metall och tjockt porslin. Ingjuter förtroende! Här ser man att det är en riktig industriprodukt som är gjord att stå pall och inget billigt plastskräp!

;)

Nej, allvarligt. Det är ju många som tror att man måste byta en diazedcentral bara för att den ser gammal ut, och nya måste ju vara bättre. Men det är långtifrån sant i det här fallet. Om man exv kan klara sig med en central JFB och inte har några andra krav på förändringar så finns det ingen teknisk anledning att byta en diazedcentral. Visst några grejjor blir bättre (framförallt för den som skall jobba *i* centralen), men andra blir sämre. Så det är inte som med gammal ovir-kabel eller dylikt som bara skall ut punkt slut.
 
  • Gilla
Djoon och 6 till
  • Laddar…
Andy78 skrev:
En lösning kanske om man vill ha automatsäkringar.
En till förrådet eller garaget som kanske går när man håller på med något.
[länk]

[länk]
Hej!

Är dom där bra? Skulle ju vara perfekt nu när man ska klippa häck med sladdförsedd maskin. Förra året klippte jag av sladden 2 gånger :p (vad jag kommer ihåg så gick säkringen 1 gång och jfb 1 gång)

Mvh Tobias
 
Det är nog bara å pröva, men man sparar nog inga pengar då vanliga säkringar inte är så dyra utan det är nog mest för att det är smidigt.
 
Vad är dom bra för?? Jag ser inga som helst fördelar gentemot en smältsäkring.
 
  • Gilla
Hansgunnarroland och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har en automatsäkringscentral i garaget.
Jag är sugen på att byta den till en med porslinssäkringar, vad skulle det kunna tänkas att kosta?
 
  • Gilla
Energizer001
  • Laddar…
En plåtkapslad ( ny ) central med 18 grupper (3 rad 25 A) får du kanske loss för en par tusen
 
Mikael_L
Ja ett alternativ skulle förvisso kunna vara tre sådana här i normcentralen:
9549868007454.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För den största anledningen för mig att byta är att svetsen ofta vill trippa automatsäkringarna (C16A).

Men sen är ju byggkvalitén i en riktig plåt/porslinscentral något som annars är ovanligt idag. :)
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
H Hoffe123 skrev:
Hur mycket kan det kosta att byta ut ett proppskåp från porslinsäkringar till snabbsäkringar mellan tummen och pekfingret?

/h
Clas Ohlson har nu extrapris på automatsäkringar som man sätter in i de gamla enskilda propputtagen. 119 skr/st.
Ska man ha en firma som byter hela proppskåpet så går det på 15.000 före rotavdrag sen tillkommer skåpet ca 1.500. Så du får själv betala ca 9000 för det!
 
blomknopp blomknopp skrev:
Clas Ohlson har nu extrapris på automatsäkringar som man sätter in i de gamla enskilda propputtagen. 119 skr/st.
Fast när behöver man egentligen sådana? En proppsäkring kostar hos Classe 6 kronor och behöver man byta dessa så ofta att ekonomi och/eller bekvämlighet gör dessa automatsäkringar motiverade bör man nog laga det fel som man uppenbarligen har.

Ett byte till normcentral har normalt andra orsaker än att man just eftersträvar "automatiken" vid löst säkring.
 
  • Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast när behöver man egentligen sådana? En proppsäkring kostar hos Classe 6 kronor och behöver man byta dessa så ofta att ekonomi och/eller bekvämlighet gör dessa automatsäkringar motiverade bör man nog laga det fel som man uppenbarligen har.

Ett byte till normcentral har normalt andra orsaker än att man just eftersträvar "automatiken" vid löst säkring.
Tja, jag skulle kunna tänka mig fall av typen "Gamla mamma bor kvar efter att pappa gått bort, och en säkring har löst två gånger." Då skulle en "automatpropp" kunna vara en lösning under en övergångstiden.

Men annars så håller jag visst med att de löser ett obefintligt problem.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Jag tycker att det underlättar med dessa automatsäkringar när man som mig har dålig syn.
 
  • Gilla
blomknopp
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja ett alternativ skulle förvisso kunna vara tre sådana här i normcentralen:
" Bild "
För den största anledningen för mig att byta är att svetsen ofta vill trippa automatsäkringarna (C16A).

Men sen är ju byggkvalitén i en riktig plåt/porslinscentral något som annars är ovanligt idag. :)
Kan inte avgöra av bilden vilken storlek av säkringshålllare Du satt in - Diazed (våra gamla vanliga) eller Neozed.

Neozed är en utmärkt säkring där den vanliga krymt i tvätten, men är lika bra ändå!

Utvecklad av Siemens, precis som Diazed. Rätt vanlig i Tyskland. Monteras i princip alltid i normcentral eller på DIN-skena. Sitter tydligen ofta i solcellsomformare.

Kan beställas i Sverige, även Elfa har dem i katalogen, liksom Conrad.se. Man har hållaren i tre olika storlekar (D01 upp till och med 16A, D02 upp till och med 63A, D03 upp till 100A). Det är en "märkring" med olika färger (de vanliga från diazed, förstås) som gör att för stor säkring inte kan sättas i hållaren. Det är dock en ring med ett hål i mitten, ingen lös passkontakt som strömmen behöver åka) igenom.

Det finns även hållare för 3-fas, där man fäller ut en liten lucka med alla tre säkringarna, byter den/de trasiga, och sedan fäller in luckan.

Enfasare är ca 1,5 modul breda (ser någon som måttsätter 27 mm), vill minnas att 3-fasare blir 4 eller 4,5 moduler, dvs lite mer skrymmande än vanliga automater.
 
ceson ceson skrev:
Jag tycker att det underlättar med dessa automatsäkringar när man som mig har dålig syn.
Jag tycker det blir panik när säkringar går. Har jag köpt så det finns hemma alla olika styrkor och storlekar? Inte behöver man byta sitt gamla proppskåp egentligen. Tycker man det ser gammaldags och fult ut kan man skaffa något slags skåp att dölja dessa med. Jag tycker det är bra med dessa nya automatsäkringar att bara trycka tillbaka knappen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.