Lämnade in min klippare på Bauhaus den 12:e april efter att vägrat starta efter vintern. Den var då knappt 11 mån gammal. Idag hämtade jag ut den. Helt ny.

Etiketten på baksidan stod det 75dB och 01/2014. Min gamla var en 2012 och 78dB om jag minns rätt.

Detta var första gången jag lämnade in den.

Ni som har hämtat ut nya och/eller fått era gamla uppgraderade. Är ni nöjda?

Några förbättringar/försämringar?
 
Hej alla!

Efter att i lång tid ha följt och läst denna utmärkta tråd, med alla goda tips och råd om Indegon, så inhandlades en Indy nu i veckan. Fick tag på en tillverkat i mars 2014 med senaste mjukvaran så jag tror jag kommer bli nöjd med den. Första två dagarna med den tyder på det i alla fall då den karterat och klippt hela gräsmattan för mig. smile.gif

Har en installationsfråga till er:
Dockningsstationen, måste den absolut stå enligt instruktionsboken?
(2m rak kabel framför och bakom?)

Anledningen till att jag frågar är att jag inte är riktigt nöjd med nuvarande placering av dockningsstationen. Nu står den intill farstukvisten i söderläge och dockningen fungerar mycket bra. Skulle om det är möjligt placera den under farstukvisten. Dels för att skydda den från väder och vind, men även från nyfikna blickar. Farstukvisten är dock inte stor nog om man ska följa installationsguidens mått, så jag undrar hur absoluta de är?

Går det att installera den som på bilden nedan tror ni? 3m är farstukvistens mått från vägg till yttre stolpe.
indego_dockning02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Testade först lite snabbt några gånger med knappa metern utgående gränskabelsträckning med en påföljande 90' vänstersväng, men det gillade den inte. (Stationen placerad lite längre upp på bilden kan man säga.) Startade bra, men när den efter karteringsvarvet runt gräsmattan nådde baksidan på laddstationen och jag talat om att det var baksidan så fick jag meddelande om att tråden inte låg rakt nog vid stationen. Detta även om ingående kabel bakom var rak länge nog. När jag ställde ut stationen där den nu står (med tillräckligt många meter framför och bakom) och jag körde om karteringen och då såg hur den navigerade runt stationen när baksidan bekräftats förstod jag varför den ville ha 2m rak ut-kabel framför. Kan inte, utan att börja skarva kablar, omkartera med mera, testa om kort inkabel kan accepteras. Det är därför jag ställer frågan här.


Har läst denna tråd från början till slut, men antingen så finns inte svaret någonstans, eller så har jag glömt att jag sett det. Började ju läsa för ett par år sedan... blushing.gif
 
Kan inte säga att det kommer att fungera för dig, men vi har kortare på baksidan. Kanske en meter. Men jag vet att just karteringen trilskade en del men gick till slut.
 
Grattis med ny Indego !

Jeg tror inte du får dette til å fungere, det er ikke mye du kan endre mått føre den inte vil.

Jeg ser du har en stolpe på hjørnet av farstukvisten .... kan den flyttas lite lenger innunder ( till høger på tekningen ) ock problemet er løst ...
 
MItt förslag är att du inte gör en 90-90-sväng innan stationen utan 45 och går snett in under förstukvisten. Du får lite längre ingång och utgång om du sneddar under förstukvisten. Svängen för att komma rakt in på stationens baksida blir lite trixig dock. Vet inte hur det ser ut runt busken.

Ett annat alternativ är att dra ut en sväng på gräsmattan och ha ingången rakt, eller lite snett in, då har du dina två ingående meter ute på gräset. En slinga in under förstukvisten till baksidan på stationen. Du får krypa in och kvittera karteringen dock :). Återigen vet jag inte hur det ser ut under förstukvisten men det går kanske att få till det med någon variant.
 
Jag hade min Indego inne på uppgradering av mjukvara i vintras (hade förvisso inga större problem med den innan, men ville uppgradera ändå) - vilken skillnad med nya mjukvaran! Mycket smartare; klipper längre sträckor utan avbrott och kan redan (efter 2 klippningar) navigera i stort sett utan att krypa längs begränsningstrådarna. Supernöjd.
 
  • Gilla
F1Alex och 1 till
  • Laddar…
Granfot - Låter som det finns hopp om jag lyckas hålla kabeln rak 2m framför även om den på baksidan är lite kortare. Finfint! (y)

rcjofo - Tackar! :) Stolpen håller upp hela farstukvisten, så den får stå kvar.

sturban - Tror att jag förstår hur du menar med 45'. Något sådant här va?
Får skarva på lite kabel, prova lite basflytt och sedan återkomma med resultatet. :cool:
indego_dockning03.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Om jag får för mig att flytta stationen utan att kartera så blir Indy inget glad på mig gissar jag. Om jag flyttar basen någon decimeter mellan varje klippning, vad säger han då tror ni? Knäpp fråga kanske, men om det inte skulle gå att kartera efter att stationen flyttats i en hastig rörelse så kanske små myrsteg utan kartering fungerar? Förstår på rcjofos svar att det kan bli svårt, men det kan kanske ändå vara värt ett försök om allt annat misslyckas. :rolleyes:


Kan annars meddela att Indy klippt mattan snabbt och snyggt två gånger idag med gott resultat. :D
 
Ungefär så menade jag med 45-gradersalternativet. Och den streckade varianten ger lite längre baksidesträcka. Den skarpa vinkeln på den streckade måste dock rundas till flera småsvängar och det är det som blir trixigt!
 
WALL-E !

Tänk på att när karteringen är klar och klipparen krockar med basplattan, så backar den en meter och kör i en halvcirkel båge för att träffa tråden två meter framför basplattan. Denna båge verkar kunna klippa stolpen på bilden.
 
Waxinator skrev:
WALL-E !

Tänk på att när karteringen är klar och klipparen krockar med basplattan, så backar den en meter och kör i en halvcirkel båge för att träffa tråden två meter framför basplattan. Denna båge verkar kunna klippa stolpen på bilden.


Sett basplattan helt inntil stolpen ... da er krockar den utan at det blir problem ...
 
Redigerat:
Provade flytta stationen med "myrstegs-metoden" idag. Tänkte att om första flyttningen misslyckas så får jag prova kartera om istället. Är kanske lite tidigt att ropa hej, men Indy hittade hem till stationen under farstukvisten ikväll. :)

Flyttade stationen ungefär 20 - 30 cm snett bakåt samtidigt som jag vred den några grader. Startade klippningen manuellt och lät Indy klippa i några minuter. Bad den sedan gå till stationen. Väl dockad så visades meddelandet "Trädgårdskartan sparas. Frånkoppla inte gräsklipparen." Detta fick mig att tro att den registrerat förändringar, vilket verkade lovande. Upprepade flytt, start och dockning fem gånger till innan stationen stod där jag ville.

Stationen står som på bilden i inlägget #4777 och kabeln ligger enligt heldragen linje. Indy har lyckats hitta tillbaka två av två gånger hittills efter klippning. Är medveten om att jag töjt på reglerna ganska rejält, så vi får se hur länge det fungerar...
 
  • Gilla
Eriksgatan och 3 till
  • Laddar…
Jag fick idag efter 1 år som ägare till en indego lämna in den för service.
Den har fungerat kanon för mig men jag har gått och väntat på "bröllet" och igår kom det.
Jag förstår verkligen vad ni menar nu.

Så hoppas på att få en ny eller uppdaterad maskin.
Återkommer med info.
/Niklas
 
N_Fredriksson skrev:
Jag fick idag efter 1 år som ägare till en indego lämna in den för service.
Den har fungerat kanon för mig men jag har gått och väntat på "bröllet" och igår kom det.
Jag förstår verkligen vad ni menar nu.

Så hoppas på att få en ny eller uppdaterad maskin.
Återkommer med info.
/Niklas
Hur upptäckte du "brölet" sänkte du klipphöjden?
Upptäckte att min börjar "bröla" på 4 men inte på 5.

Någon som har ett lätt åtgärd utan att skicka in den?
 
Kör på 2:an när han gick ut igår så hörde jag direkt att det var något som inte stod rätt till.
Stoppade den och kollade knivar, tog bort gräs m.m höjde även upp den till max men det hade inget effekt alls.

Mina barn kom inspringande och sa Pontus är sjuk han låter jätte konstigt :)
Det blir allt en liten familjemedlem ;)

Efter övriga inlägg om förbättringar så känns det som om det kan vara läge att få en uppdaterad verision på den.
Men det är inte att motorn varvar upp för dig mellan 4:an och 5:an ? För jag har innan gått och tänkt nu låter den nog lite mycket... men när det börjar bröla så märker du det. Det var inte ens en tanke på att låta den gå vidare grannarna underade vad som hänt...
 
Åtminstone senaste mjukvaran kan hantera att sänka klippaggregatshastigheten från brööl-mode tillbaka till normal-mode. Tidigare så var det att när väl brööl-mode var aktiverat så gick den inte tillbaka till normal förrän hela klippområdet var färdigklippt & en ny session påbörjades..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.