Hej!

Igår besiktade vi ett sutteränghus som vi ska köpa privat, utan mäklare.

På nedre plan finns det ett gammalt förråd som har gjorts om till relax/bastu. Det är betonggolv och väggar. Finns dusch och golvbrunn som inte används. Nuvarande ägare har byggt en liten bastu i det här rummet.

Efter besiktningen visar det sig att det är för lite lutning runt golvbrunnen, bara 30cm i diameter. Alltså måste vi riva bastun, byta golvbrunn och fixa så allt blir rätt när det gäller lutningen. Fick en offert på ca 15.000kr men han sa att det kan bli mer eller mindre såklart beroende på vad man stöter på.

Är detta något man kan pruta på? Att det är en gammal golvbrunn visste vi ju men vi hade ju inte behövt byta den om lutningen hade varit godkänd. Vad säger ni?

Säljaren har begärt 850.000 och det är lite högre än andra hus sålts för.
 
OK, att det inte följer reglerna, men måste det verkligen åtgärdas? Dels är frågan om den dåliga lutningen faktiskt ger problem med vatten som inte rinner ned i brunnen?

Sedan så är de ju så att i källare där man kan anta att det blir fuktvandring utifrån, så skall man inte ha tätskikt, det rekomenderas dock att man skall ha tätskikt precis runt brunnen, där fuktbelastningen utifrån relativt sett är mindre än fukt från duschen.

Tittar man på de formella kraven, så var det troligen inget fel på lutningen enl. de regler som fanns när den byggdes (den var ju äldre?).

Så säljaren (om det vore jag) borde inte acceptera en prutning, att den var äldre var ju tydligen känt i förväg.
 
Vad jag har läst till mig så kan man sätta tätskikt i den lilla del man ska duscha och inte i hela rummet. Om man då ska kunna använda bastun som säljaren byggt (som i hans ögon har ökat värdet på huset) så måste lutningen fixas, iaf enligt besiktningsmannen?
 
Jag tänker som så att säljaren har satt ett pris efter små renoveringar han gjort. Det visar ju sig nu att bastun måste rivas och göras om, om den ska användas. Sen har han isolerat garaget på fel sätt så det måste också rivas och göras om. Då tänkte vi försöka pruta lite, 15-20.000 är inte mycket, enligt mig för både lutningen i källaren och garaget.

Men ja..aldrig varit husägare tidigare så.
 
Varför måste den rivas? Lutningen är säkert inte enligt reglerna, men den går ju att använda i alla fall.
Fukt i en gammal källare är det, så det är inget argument. En plastskrapa kan du ha om du stör dig på vattnet.
 
Nu vet inte jag vad besiktningsmannen grundar "måste göra om" på men jag vet flera bekanta som investerat i en gummiskrapa pga dåligt fall. Försöka pruta kan du ju alltid göra ändå men det finns ju en risk att säljaren inte tycker det är en måste-åtgärd.
 
Så försäkringen skulle gälla om det skulle bli nå fel? Tack för snabba svar!
 
Och om prutningen lyckas beror mer på hur sugen säljaren är att sälja till just dig och på hur sugen du är på att köpa. "Prutar" du för mycket kanske säljaren "tröttnar" på dig och väljer att sälja till någon annan ÄVEN om han skulle förlora någon krona
 
123ost skrev:
Så försäkringen skulle gälla om det skulle bli nå fel? Tack för snabba svar!
Det är svårt att uttala sig om. Klart att bygger du ett nytt rum från grunden, med allt enl. nu gällande regler, och korrekt utfört, då täcker troligen försäkringen en ev. skada.

Men nu har man byggt en bastu över en äldre brunn. Det kan i sig själv vara ett fel, oavsett om fallet hade varit korrekt (alla brunnar äldre än -92, tror jag) är per definition underkända, man införde nya typtestningskrav då.

Bygger man nytt badrum idag så måste brunnen bytas om den är äldre än så. Men om det gäller bastu också, vet jag inte. I en källare med brunn direkt i betonggolv (?) så är det inte lika petigt med fuktspärr, materialen förlåter lite vattenläckage.
 
Mikael_L
123ost skrev:
Hej!

Igår besiktade vi ett sutteränghus som vi ska köpa privat, utan mäklare.

På nedre plan finns det ett gammalt förråd som har gjorts om till relax/bastu. Det är betonggolv och väggar. Finns dusch och golvbrunn som inte används. Nuvarande ägare har byggt en liten bastu i det här rummet.

Efter besiktningen visar det sig att det är för lite lutning runt golvbrunnen, bara 30cm i diameter. Alltså måste vi riva bastun, byta golvbrunn och fixa så allt blir rätt när det gäller lutningen. Fick en offert på ca 15.000kr men han sa att det kan bli mer eller mindre såklart beroende på vad man stöter på.

Är detta något man kan pruta på? Att det är en gammal golvbrunn visste vi ju men vi hade ju inte behövt byta den om lutningen hade varit godkänd. Vad säger ni?

Säljaren har begärt 850.000 och det är lite högre än andra hus sålts för.
Eftersom du ställer frågan så antar jag att du har en helt öppen besiktningsklausul aka "ångervecka" och kan avbryta köpet av vilken anledning som helst.
Har du inte helt öppen besiktningsklausul så måste du studera kontraktet för att avgöra ifall du kan pruta/avstå köp.

Men annars kan du självklart pruta, på vad du vill, och hur mycket som helst.
Du kan t.ex. pruta på upptäckt röta på vinden, dåligt fall i badrum eller för att det var mulet väder vid visningen.
Eller egentligen kan du inte egentligen pruta, du kan hota med att avstå köp för att med det som vapen förhandla fram en ny köpesumma.

Om det kan fungera beror helt och hållet på säljaren + "marknaden".

Har säljaren ett attraktivt hus, många spekulanter osv så är det troligaste att du helt enkelt inte får pruta något alls om det gäller att pruta på något relativt löjligt, och vore det t.ex. jag som var säljaren så skulle jag nog t.o.m hoppas på att du väljer att avstå köp så jag kan välja en annan budgivare som verkar ha mindre risk för framtida krångel för mig mot att köpesumman ev blir något lägre.
Men självklart gäller ju inte det om prutandet avser vettiga upptäckter. Det dåliga fallet ni nu upptäckt ligger helt klart i gränslandet för acceptabelt prutande - enligt min mening då.


Jag tycker du/ni först ska fråga er själva hur viktigt detta hus är.
Känns det i övrigt helt rätt och huset ni verkligen vill ha, så tycker jag inte att ni ska riskera hela affären för ett såpass litet och billigt fel.
Men är ni det minsta tveksamma över huset, eller priset på det så får ni givetvis ta en rejäl funderare på vad ni är på väg in i för affär.
Och detta egentligen oavsett denna golvbrunn, det kan ju liksom inte bara denna det hänger på?


edit:
Och vill ni egentligen pruta för att ni tycker huset är för dyrt så tycker jag egentligen att ni ska nämna det som anledning istället.
Säg isåfall som ni tycker, att ni tittar på andra hus i liknande skick, andra affärer osv och tycker att köpeskillingen har blivit lite för högt satt.
Och utgå sen ifrån det.
- Tycker jag ...
 
Redigerat:
  • Gilla
peterhjalmarsson och 3 till
  • Laddar…
Egentligen kan man aldrig säga att en fastighet (med tilhörande hus) är för dyrt eller för billigt, menar jag.
Det bestäms av läget, säljarens vilja att sälja just till dig, antal andra spekulanter (= budgivning) och tillgång på andra liknande objekt just då till salu.
Om det finns många budgivare så får man troligen acceptera fler "fel" och ändå riskerar priset att sticka iväg.

Det är väl som att spela poker: Det gäller att syna motspelarens kort :)
 
Jag förstår inte riktigt?
Är det ett duschutrymme som är ombyggt till bastu så att det inte går att duscha, eller sitter duschens avlopp inne i bastun eller hur ser det egentligen ut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.