Såg att ingen har frågat detta så jag får väl bli den första.

Har redan sökt på nätet och kollat i spiskåpors monteringsanvisningar men det står ingenting om att en fackman måste installera. Vi talar nu alltså om en kåpa med spjäll och inte en fläkt. Men ändå, det är ju mer avancerat att installera en spiskåpa än en spishäll? Och i båda fallen är det bara en sladd som ska i väggen rent elektriskt.
 
peterwesterlund skrev:
...Vi talar nu alltså om en kåpa med spjäll och inte en fläkt. Men ändå, det är ju mer avancerat att installera en spiskåpa än en spishäll? Och i båda fallen är det bara en sladd som ska i väggen rent elektriskt.
Varför skulle du inte få sätta upp en spiskupa?
Förutsatt alltså att det är din lägenhet och ditt kök.
Är det en hyrd bostad är det väl ägaren som bestämmer.

Men annars är "spiskupan", vare sin den innehåller en fläkt eller bara lite belysning "alltid" ansluten med vanlig stickkontakt i ett jordat uttag. Inte märkvärdigare än att koppla in en radio eller en ny lampa.

PS
Vad menar du är avancerat med en spiskåpa?
 
Redigerat:
Jag tycker att fastighetsägaren bör kontaktas ifall denne är intresserad att justera in den med övrig ventilation.
 
Om det är självventilation så får du inte koppla utblåset direkt till ventilationen för då blåser du ut matos och fett i de andra lägenheterna
 
AndersMalmgren skrev:
Om det är självventilation så får du inte koppla utblåset direkt till ventilationen för då blåser du ut matos och fett i de andra lägenheterna
Nu var det ju uttryckligen en spiskupa utan fläkt som var på tapeten.

Vi talar nu alltså om en kåpa med spjäll och inte en fläkt
 
Precis, det handlar alltså inte om någon Alliance-fläkt detta. Detta är en spiskåpa utan motor, eller designkåpa som det kallas ibland.

Anledningen att jag undrar är pga man ju inte får installera en spishäll själv. Man får ju inte ens med kontakten när man köper den. Men spishäll tycker jag låter enklare att montera än en spiskåpa.
 
Ah, elen var för belysning inte fläkt, missade detta
 
Har kåpan styrning för en central fläkt? I så fall nog den kopplas in av elektriker.
 
pelle242 skrev:
Har kåpan styrning för en central fläkt? I så fall nog den kopplas in av elektriker.
Det är väl sånna fläktar som kallas "Blabla... Extern" osv när man kan styra en extern motor dvs centralfläkten från kåpan. Det verkar inte vara så i detta fall. Min nuvarande spiskåpa har i alla fall bara ett vred för hur lång tid man vill att spjället ska vara öppet och en knapp för lampan.
 
AndersMalmgren skrev:
Ah, elen var för belysning inte fläkt, missade detta
Ja alltså precis, det är bara för lampan eventuellt timer av spjället också. Som sagt, anledningen att jag undrar överhuvudtaget är att man ju måste ha en fackman som installerar spishällar. Som i mitt tycke verkar betydligt enklare att installera och montera än att sätta upp en spiskåpa och se till att röret ligger rakt och att skorstenen har rätt avstånd till spisen osv..
 
Det kan var så att tillverkarna av främst induktionshällar vill att fackman skall installera då hällen kan gå sönder om inte uttaget är helt kopplat.
 
peterwesterlund skrev:
...Man får ju inte ens med kontakten när man köper den. Men spishäll tycker jag låter enklare att montera än en spiskåpa.
Det är väl just detta, att man måste koppla in strömförsörjningen i själva hällen, som gör att vi inte får göra det som amatörer.
Spishällar är ju mycket mer komplicerade med 1-, 2-, eller 3-fasmatning, nolla eller ej.
Fläkten, eller kåpan är alltid enfas och kopplas in med en vanlig, enkel, jordad stickpropp.
Inte svårare än en brödrost :)

Någon av våra el-gurus har säkert en bättre förklaring.
 
Nej det där var bra förklarat tycker jag. Det är nog så att jag inte förstått att spishällarnas sladd inte är en vanlig stick-kontakt. Men nu blir det ju mycket mer förståeligt!
 
peterwesterlund skrev:
Nej det där var bra förklarat tycker jag. Det är nog så att jag inte förstått att spishällarnas sladd inte är en vanlig stick-kontakt. Men nu blir det ju mycket mer förståeligt!
Tack!
Spishällen, som väldigt ofta kopplas in på två faser, alltså 2x230 volt brukar vara kopplad i en s.k. Perilex-kontakt.
400377.jpg
Och det är väldigt lätt att missa nollan så att man får 1x400 Volt i stället för 2x230.
Och då förstörs hällen.
Jag vet, och min elektriker också.
Men det kostade honom bara 3.500 kr eftersom det var den billigaste IKEA-hällen som brann :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.